• Anonym (***)

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Anonym (liknande) skrev 2013-07-03 21:28:06 följande:
    2 veckor kvar tills jag ska infinna mig på anstalten. Jag börjar få panik. Är nära gråten jämt speciellt när jag tittar på mina barn, hur F*N ska jag klara detta i 1½ månad utan dom och min man.

Inte ens min mamma eller någon annan utom min man vet om detta. Jag vet inte hur jag ska berätta och hur dom kommer reagera  
    Usch... din stackare, jag lider med dig och din familj!

Men vad är det du är dömd för oskyldigt? Själv har jag nyligen suttit häktad ett dygn i Spanien, det värsta jag har varit med om i hela mitt liv!!!!!!

Tänk dig filmen "Midnight express"...... blev släppt nästa dag och jag vet inte varför detta hände öht. Obestämd 
    Ingen ursäkt från polischefen utan bara ett "you can go now, have a nice day"........ eh....... jaha ??? 
  • Anonym (***)
    Snofogel2 skrev 2016-01-27 14:16:29 följande:

Så här tror jag: det är inte som i "Perry Mason" att helt oskyldiga, välfungerande människor som lever vanliga, normala, välordnade liv, plötsligt blir beskyllda för något allvarligt som de inte haft något som helst att göra med, och sedan dras in i den härva TS beskriver. Eller: ALLT händer väl någon sällsynt gång, men det är absolut inte vanligt. Polisen arresterar inte Svenssons, de arresterar kriminella.

Däremot tror jag att det kan hända ibland, att en viss känd kriminell åker dit för ett brott som han faktiskt inte begått, fast han begått liknande brott tidigare, eller fast han inte har gjort det men skulle ha KUNNAT begå brottet. För att den typen av brottslighet finns i den sfär där han lever sitt liv.

Ta narkotikahandel t.ex.. Där kan det vara en enda röra att reda ut vilka som har langat eller sålt och vilka som "bara" brukat. Men det är inte så att polisen bara rycker in en person som aldrig någonsin haft med narkotika eller narkomaner att göra i en polisbil, och ger den tredje graden...

Exakt!

Jag satt själv häktad tillsammans med ökända "hinse-häxan" och läste då en av hennes böcker.

Där beskriver hon precis det du säger här, hon har suttit för många narkotikabrott, en del hon var skyldig till och en del hon var oskyldig till.

Men som hon själv sa, å andra sidan har hon kommit undan med många brott också så i slutändan jämnar det ut sig.
  • Anonym (***)
    Anonym (ansvar) skrev 2017-06-13 02:14:56 följande:

Jag har väldigt svårt att känna sympati för folk som dömts för brott(lägg märke till 'dömts' och inte bara anklagats) efter rättegångar.

Min sympati finns hos offren inte hos alla de på våra fängelsen som högt hävdar att de är oskyldigt dömda, dessa brösttoner verkar vara något som många gärna tar till oavsett om de fortfarande är i fängelset eller har avtjänat straff.

Visst händer det att oskyldiga döms men de utgör inte nåpgon majoritet och på det är det fortfarande fler skyldiga som går fria än oskyldiga som döms och jag tvivlar starkt att merparten av de som dömts för brott är så oskyldiga som det påstår sig vara.

Ja så kan man såklart tycka. Men i mitt fall finns det bara ett offer och det är JAG!

Det s.k "brottsoffret" är för evigt tacksam att jag räddade dennes liv! Hade det inte varit för mig hade personen varit död idag!

Jag vet att rätten ville fria mig helt, men det går tyvärr inte då "brottet" har en straffskala på upp till 4 års fängelse. Så jag fick några timmars samhällstjänst. Har förlorat mitt liv pga detta, ändå ångrar jag inte det jag gjort - att rädda ett barns liv är aldrig fel!
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått