• niky40

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

mittenavapril skrev 2012-08-10 21:49:14 följande:
    Är TS ej intresserad av att förtydliga eller svara på frågor i tråden?

Nej det verkar inte så..
  • niky40
    PetGu skrev 2012-08-10 22:28:47 följande:
    Ibland när jag läser trådar här på familjeliv om vad folk tror om svenska myndigheter blir jag mörkrädd. Många verkar tro att myndigheterna bara sitter och väntar på att få ställa till det för människor och att reglerna är till för att göra det krångligt och svårt. Det skriks efter undantag och det menas att individen aldrig själv har gjort något fel. Efter mina snart fem år inom Kriminalvården har jag stött på kanske 1500 klienter sammanlagt. Antalet som hävdat sin oskuld av dessa uppgår ju till en klar minoritet, men procenten fällande domar talar trots allt sitt tydliga språk. Det finns ALLTID minst två sidor av en historia och allt är inte svart eller vitt. Jag är övertygad om att det finns en eller annan oskyldig stackare som sitter och avtjänar ett straff på anstalt just nu, men samtidigt har jag hört så många skryta om vilka brott de kommit undan med (trots övertygande bevisning) att jag aldrig kan tänka mig att de är särskilt många. Och okunskapen om svensk lagstiftning är ju skrämmande. Hur någon, trots att brottsbalken är kanske två musklick bort, hävdar att en villkorlig dom inte skulle innefatta två års prövotid är inget annat än korkat.

Tack!

men jag har tydligen gjort mig till åtlöje i den här tråden eftersom jag inte vet vad jag talar om..
  • niky40

trots x antal år av tjänstgöring i tingsrätt och övervakningsnämnd.

• niky40
    maddes skrev 2012-08-10 23:34:33 följande:
    går igenom sån skit jag med. helt sjukt att dom dömer folk som inte är skyldiga till brottet dom påstår. vittnar man o d inte ens finns något som pekar på d dom påstår så skiter dom i en o går på sin egen teori o dömer ändå..finns ingen rättvisa i det här landet.

Vilka är "dom"? Samma som påstår och dömer?

Spanska inkvisitionen ringde...
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 01:23:49 följande:
    Ditt egna inlägg. Herregud att du inte kan läsa men envisas med att klippa och klistra lixom.

"../3 § Den som erhåller villkorlig dom skall vara underkastad en prövotid av två år.../"

Det står klart och tydligt "prövotid". Förstår du ännu inte att det är skillnad på villkorlig dom och övervakning, så vet jag inte hur man ska kunna förklara för dig.

Ditt instick i mitten nonchalerar jag för det är bara ett sätt för dig att försöka ändra dig... komiskt.

Har jag någonsin påstått att villkorlig dom är annat än 2 års prövotid..?
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 01:40:59 följande:
    Är du; som inte håller på regler och förhållningssätt på forum, samt underårig anställd hos tingsrätt? *asgarvar*

www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Pafoljder/

Villkorlig Dom:

Man kan säga att personen får en andra chans i samhället. Det finns med i belastningsregistret, men i övrigt händer ingenting. Begår personen ett nytt brott under prövotiden som är på två år räknas straffvärdet för det brott man fick villkorlig dom för in i det nya straffet. 

Busenkelt.

Underårig?
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 01:35:19 följande:
    Hoppas att du inte syftar på mitt inlägg som niky40 tror...

Då får du nog läsa om, han tror att fängelsestraffet vid villkorligt innefattar två år..

Du får nog öva på din läsförståelse.. Jag har aldrig påstått att en villkorlig dom innebär fängelse. Jag har skrivit att en villkorlig dom är 2 år. Är den inte det menar du?

"Villkorligt" finns det heller ingen påföljd som heter... men antar att du menar villkorlig dom..?

Tidigare har du skrivit "man kan ha villkorligt 2 månader". Om du även där menar villkorlig dom så nej det kan man inte.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 12:10:18 följande:
    Vissa kan inte läsa så det är det vi försöker reda ut nu men jag får nog visualisera mig att jag skriver till en tre-åring, så får vi se om det går bättre.Japp!

Du säger att 2 års fängelse är den alternativa/ villkorliga domen. Försök inte ens...

Jag säger att du dillar om prövotiden. Inte det alternativa fängelsestraffet... som är den villkorliga domen.

Fattade du inte från texten från frivårdens sajt så är du nog ett hopplöst fall.

Jag lägger ned nu. Vet inte vilken tråd du läst i men jag har inte skrivit något om 2 års fängelse. Som yrkesverksam jurist på det straffrättsliga området har jag full koll på det svenska påföljdssystemet.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 12:10:18 följande:
    Vissa kan inte läsa så det är det vi försöker reda ut nu men jag får nog visualisera mig att jag skriver till en tre-åring, så får vi se om det går bättre.Japp!

Du säger att 2 års fängelse är den alternativa/ villkorliga domen. Försök inte ens...

Jag säger att du dillar om prövotiden. Inte det alternativa fängelsestraffet... som är den villkorliga domen.

Fattade du inte från texten från frivårdens sajt så är du nog ett hopplöst fall.

Det är dumt att vara så nedlåtande när du uppenbarligen inte vet vad du talar om. Vid en ren villkorlig dom anges inget alternativt fängelsestraff. Endast om den villkorliga domen förenas med samhällstjänst, tex 50 h anges alternativfängelsestraffet en månad.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 13:57:11 följande:
    NEEEJ !!!

Det finns alltid ett alternativt fängelsestraff, annars är det inte en villkorlig dom.

Du har ovan klistrat in de olika straffen som finns..

Den villkorliga domen kan förverkas vid misskötsamhet vilket innebär att man får det alternativa fängelsestraffet utdömt i stället för den villkorliga domen, det är hela poängen.

Ha ha. Läs lagtexten och återkom.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått