Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått
Anonym (ej rättssäkert) skrev 2012-08-10 13:15:43 följande:
Även jag är dömd för något jag inte gjort. Min man sitter just nu inne, även han oskyldig. Han säger att han med stor sannolikhet kan säga att ett par av hans medfångar även de är oskyldiga till det de dömts för. Dessutom blir han och de andra dagligen utsatta för kränkningar av personalen på anstalten, personalen följer de regler som passar dem och ignorerar andra, de nekas saker som en extra filt trots att de fryser på nätterna. Jag kan berätta massor av fruktansvärda historier om hur de blir behandlade som inte passar in i ett land som säger sig värna om de mänskliga rättigheterna, men det tillhör en annan tråd (jag avtjänade mitt straff med fotboja, och jag ska säga till min frivårdsinspektörs heder att hon alltid bemötte mig med respekt. Vad häktet beträffar har jag bara negativt att säga).Jag kommer också och tänka på det uppmärksammade fallet med barnläkaren som blev anklagad för att ha dödat ett svårt sjukt spädbarn med överdosering av läkemedel. Hon har berättat att hon blev behandlad av både polis och media som om hon var skyldig. Hon beskriver hur kränkande bemött hon blev i häktet. Hon blev sedan friad.
Eller det fallet i höstas på Uppdrag Granskning där en pappa blev anklagad för att ha utnyttjat sina döttrar sexuellt. Han berättar i programmet hur han blev förd i handfängsel till förhandlingen och behandlad som om han var skyldig både av polisen och socialen. Även han blev friad.
Och även tragiskt när man blir utsatt för kränkningar av personalen på anstalten :/ Men många tror ju att sitta inne är som att leva på lyxhotell verkar det som. Folk som inte varit i den situationen ska egentligen inte uttala sig och komma med en massa spekulationer. Folk som inte vet något om hur saker och ting går till har oftast mest åsikter och hur det minsann ligger till i verkligheten.