• Anonym

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Anonym (ej rättssäkert) skrev 2012-08-10 13:15:43 följande:
    Även jag är dömd för något jag inte gjort. Min man sitter just nu inne, även han oskyldig. Han säger att han med stor sannolikhet kan säga att ett par av hans medfångar även de är oskyldiga till det de dömts för. Dessutom blir han och de andra dagligen utsatta för kränkningar av personalen på anstalten, personalen följer de regler som passar dem och ignorerar andra, de nekas saker som en extra filt trots att de fryser på nätterna. Jag kan berätta massor av fruktansvärda historier om hur de blir behandlade som inte passar in i ett land som säger sig värna om de mänskliga rättigheterna, men det tillhör en annan tråd (jag avtjänade mitt straff med fotboja, och jag ska säga till min frivårdsinspektörs heder att hon alltid bemötte mig med respekt. Vad häktet beträffar har jag bara negativt att säga).

Jag kommer också och tänka på det uppmärksammade fallet med barnläkaren som blev anklagad för att ha dödat ett svårt sjukt spädbarn med överdosering av läkemedel. Hon har berättat att hon blev behandlad av både polis och media som om hon var skyldig. Hon beskriver hur kränkande bemött hon blev i häktet. Hon blev sedan friad.

Eller det fallet i höstas på Uppdrag Granskning där en pappa blev anklagad för att ha utnyttjat sina döttrar sexuellt. Han berättar i programmet hur han blev förd i handfängsel till förhandlingen och behandlad som om han var skyldig både av polisen och socialen. Även han blev friad.
    Ännu fler fall.. Helt sinnessjukt att det finns så många som blivit oskyldigt dömda. 
    Och även tragiskt när man blir utsatt för kränkningar av personalen på anstalten :/ Men många tror ju att sitta inne är som att leva på lyxhotell verkar det som. Folk som inte varit i den situationen ska egentligen inte uttala sig och komma med en massa spekulationer. Folk som inte vet något om hur saker och ting går till har oftast mest åsikter och hur det minsann ligger till i verkligheten. 
  • Anonym
    R3becca skrev 2012-08-10 13:16:00 följande:
    - För ett brott jag inte begått. Det fanns varken vittnen eller andra bevis för att jag skulle ha gjort detta, men jag dömdes till skadestånd på 8000:-, 1 års "övervakning" och 3 år villkorlig dom som föll i kraft samma dag som min "övervakning" avslutades.

Det hela var alltså ett fall där ord stod mot ord.
    Jag anser dock att jag blev dömd ENBART för att det var en polis(aspirant dessutom) jag hade emot mig.
    Varför skulle mitt ord väga tyngre än hans, liksom? Han hade ju uniform, och visste hur man krystade fram både tårar och lögner på bästa sätt. Typ.
    Applåder till honom, dock, då jag faktiskt aldrig mött en människa som har ljugit så bra under ed - utan att röra en min. 
    R3becca skrev 2012-08-10 13:16:00 följande:
    - För ett brott jag inte begått. Det fanns varken vittnen eller andra bevis för att jag skulle ha gjort detta, men jag dömdes till skadestånd på 8000:-, 1 års "övervakning" och 3 år villkorlig dom som föll i kraft samma dag som min "övervakning" avslutades.

Det hela var alltså ett fall där ord stod mot ord.
    Jag anser dock att jag blev dömd ENBART för att det var en polis(aspirant dessutom) jag hade emot mig.
    Varför skulle mitt ord väga tyngre än hans, liksom? Han hade ju uniform, och visste hur man krystade fram både tårar och lögner på bästa sätt. Typ.
    Applåder till honom, dock, då jag faktiskt aldrig mött en människa som har ljugit så bra under ed - utan att röra en min. 
    :/ Tragiskt. 
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2012-08-10 12:37:59 följande:

Vi verkar ha olika uppfattningar om vilka beviskrav som finns, jag är också yrkesverksam jurist och arbetar som sådan i rättssalar flera dagar i veckan. Jag menar att det inte räcker med en trovärdig och tillförlitlig målsägande om det saknas stödbevisning.
  • Anonym

Halledudanedå, stackars små fängelsekunder.

• Anonym
    niky40 skrev 2012-08-10 12:58:16 följande:

Hur menar du? Villkorlig dom är 2 år..
    Ursäkta?
    Du vet nog inte vad villkorlig dom är för något. Det är när domstolen anser att ett fängelsestraff anses för hårt men att det enligt straffvärdet bör vara fängelse. En knäpp på näsan helt enkelt.
    Du kan ha två månader villkorligt. Två år är en annan sak, gör du ett brott som motsvarar två år så kan du vara ganska säker på att få avtjäna ditt straff.

I mitt exempel så har vi en som dömdes till 1,5 år för ett brott som har maxstraffet 1 år. Domaren ansåg att man kunde göra så eftersom det var en villkorlig dom. (Kuriosa: gärningen motsvarade en böteslapp för övrigt...)
  • Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2012-08-10 17:32:55 följande:
    pa tal om oskyldigt domd...

jag hade kontakt med soc angaende min dotter..jag sokte sjalv upp kontakten med dom for att jag hade en del problem med dotter. jag fick en dalig handlaggare, som sa en sak men gjorde en annan..nar jag anmalde henne for tjanstefel efter att ha pratat med hogre chefer som sagt att denne begatt kraftigt tjanstefel..istallet for be om ursakt tog denna handlaggare det javligt personligt och det slutade med att hon skrev en felaktig rapport om mig som foralder, det blev rattegang och handlaggaren fick LVU pa min dotter och nu ar hon fosterhemsplacerad 8 timmar bort fran mig pa obestamd tid..inte ens min advokat som ar sa grymm kan bevisa att sochandlaggaren sagt saker som inte stammer..sochandlaggaren har med manupilativ metod fatt hela socialstyrelse och alla pa hennes sida och vunnit hela skiten..
    Herregud.. Mår illa när jag läser. Usch.. :( Verkligen det värsta som kan hända, att förlora sitt barn..:( Går det inte att göra något?
  • Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2012-08-10 17:54:03 följande:

nej jag kan inte gora nat at detta...socialhandlaggaren har skrivit rapporten sjalv och vandit och vridit..tex ar min dotter valdigt smal..hon har jamt varit det och detta ar fran bade mina och pappans gener,,da skriver handlaggaren att min dotter ar sa smal for att jag ar en dalig mamma och inte ger henne nagon mat...hon skriver alltsa raporten utan bevis eller grunder..bara for hon inte gjorde sitt jobb fran borjan..nu sitter MIN dotter 8 timmar bort fran mig och grater varje dag...vi far traffas en helg varannan manad..de har ratt att ha henne borta fran mig tills hon ar 18.handlaggaren till och med ljog och fick nastan min pappa anmald alltsa dotterns morfar for incest..hon tvingade min dotter attt gora gyn kontroll, helt utan grunder detta med
    Men gud så fruktansvärt :( Lider verkligen med dig :(
  • Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2012-08-10 18:07:43 följande:
    tack ts..att bli av med sitt barn mot sitt tvang ar nat av det hemskaste som kan handa en och att inte veta om eller nar man kan fa henne tillbaka ar med hemskt..det kanns for mig samma sorg som for en mamma som barnet har dott..jag onskar inte ens mina varsta ovanner detta, men tyvarr socialtjansten gor som de vill..de skyddar varandra med...manga klagar pa socialtjansten..har till och med nara vanner som jobbar med det,,till och med de klagar..fel folk jobbar hos socialtjansten..de tar barn fran folk de inte borde ta barnen fran och tar inte barnen fran folk de borde ta fran..de leker med folks liv och struntar i det for efter jobbet varje dag aker de hem till sina egna barn

Usch, mår bokstavligen illa och sitter med en klump i magen. Såå fruktansvärt!!
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-10 17:20:23 följande:

En villkorlig dom är alltid 2 år.

Det du talar om är att någon begått ett brott efter att denne blivit villkorligt frigiven men innan påföljden till fullo verkställts. Då kan domstolen döma ut ett längre straff än straffskalan för det aktuella brottet medger.

Red gärna ut begreppen för dig själv först innan du svarar.
    Rekommendation till dig:
    Läs och förstå länkarna som du refererar till, just nu är du till åtlöje, när du försöker ge sken av att du vet någonting och det är en så grov miss.

Jag pratar om en villkorlig dom.
    Det du dillar om är prövotiden.

• Anonym
    Aaliyah skrev 2012-08-10 19:39:57 följande:
    En gång såg min mosters kompis pappa på teve att en kille eller tjej eller vad det var blivit oskyldigt dömd. Det bevisar ju bortom allt rimligt tvivel att vi inte har något rättssamhälle i Sverige!!

Suck.
    Då har man ändå högre beviskrav än rättsväsendet.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått