• bubbelmaja

Är proteinpulver ett bra mellanmål?

Själv frågan finns i rubriken, men så klart är det olika saker som påverkar svaret. 

Jag äter allsidigt, men försöker äta med lågt GI.
    Tränar på amatörnivå, joggar lite, kör lite core och gymmar då och då.
    Vill inte direkt gå ner i vikt, men inte heller upp.
    Vill bli lite starkare, framför allt i muskelgrupper som skapar problem för mig (svag bröstrygg tex)

Kan man då betrakta  proteinshake som mellanmål?
    Någon som är duktig på nutrition och kan berätta om det är mycket energi i jämförelse med andra typiska mellanmål (banan, smörgås...) och om det är bra näring?  

• Svar på tråden Är proteinpulver ett bra mellanmål?
  • Madam X

Kör på muminfärs (keso) istället. Eller ett par ägg, kokta kan du ha i handväskan.

Byt generellt ut smör på mackan mot kesella. 

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Vinterankan

Proteinpuver är till för de som tränar riktigt hårt och bygger muskler och inte klarar av att få i sig tillräckligt med proteiner genom vanlig mat. Om man är motionär (vilket är typ 99 av 100 personer som går på gymmet) eller försöker gå ner i vikt så ska man undvika allt med extra tillsatser av energi som proteindrinkar och energidrickor. Satsa på det som ovanstående anger eller ät bara vanlig bra mat och träna så kommer du att få muskler.

• Strumpans

Proteinpulver skulle jag inte satsa på
    Gör en smoothie m soyayouhurt, havregryn, ev sojamjöl ( innehåller mkt proteiner) ett ägg, mixa m bär ev1 banan och juice

Mkt nyttigare

• bubbelmaja

Tack för era svar. Keso, kesella, ägg är vanlgia saker i min kost- mycket gott och känns mycket nyttigt. 
    Men är proteinpulvret tom dåligt för mig? Eller är det bara så att vanlig mat duger gott?  

• Madam X

För 25 år sen sa fd landslagstränaren i dressyr: "Vet ni varför alla som har hästsportbutiker är miljonärer? Jo, täcken och pulver!"

Det har blivit trendigt även för människor m pulver. ÖHT färdiglagat, kolla vilken affär som helst utbudet bara växer, det skulle det inte göra om folk inte köpte.

Testa lite vad som funkar för dig, vissa passar lchf, andra gi osv. Se till att du är mätt o nöjd. Jag klarar mig tex inte utan bröd men går upp i vikt av för mkt frukt. Äter 4 ägg/dag (helst som äggröra, på julbordet blir sevritrisen sur... )
    Jag kan inte äta för fet mat, går upp i fettvikt av det.

OM keso upplevs äckligt, blanda i örter (el ev en TSK sylt, blir då som risifrutti, 100ggr nyttigare.)

Var observant på frysta kycklignfileer, färdiga kryddblandningar, läs på förpackningen, undvik E620-E625 även kallat smaksalt.           

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Strumpans

Efter att ha tränat på hög nivå och haft oturen att råka ut för proteinallergi (inte helt ovanligt vid långt användande av pulver)

Så har jag insett att det är bara lathet och dumhet att köra pulver för gemene man ;)

• Vinterankan

Ja jag tycker pulver är dåligt för dig, det kommer tillföra mer energi än vad du gör av med. Jag har tränat 5-10 hårda pass i veckan under 15 års tid när jag var yngre. Jag hade muskler så att okända människor kom fram på krogen och frågade efter träningstips. Och jag har aldrig någonsin haft behov av pulver, inte av någon specialkost alls utan bara vanlig hälsosam mat. Jag har haft en vän som ätit proteinpulver och nog drog nytta av det, men han var en sån där kille som du ser stå vid skivstängerna och grymta och svetten rinnande ner för hela kroppen. Väger typ 100 kilo muskler trots att han inte är så lång.

• Gladskit

Jag använder det som mellis just eftersom det är så enkelt. Inte varje dag men kanske 2dagar per vecka när jag inte har tillgång till kyl och vill få i mig något snabbt.  Jag skulle lika gärna kunna ta med mig riktig MAT typ några skinkrullar, keso, kesella osv. men det är inte alltid det går. Utan då tycker jag det är enkelt för det enda jag behöver är vatten och det finns i kranen på gymet.

• bubbelmaja

Gladskit: det är lite så jag gjort också. Haft lite i en burk för de tillfällen då jag inte fått med mig något annat. Har tex i skåpet på jobbet, så lunch + mellis med eleverna varit för "högt" i gi-tänk. Lite så att jag tagit protein istället för inget alls, så att säga. Och då vill jag veta om det är bra eller dåligt. Riktig mat är alltid bättre, men är protein (har den från perrelli) också okej, eller inte för mig. 

tack för alla svar!

Svar på tråden Är proteinpulver ett bra mellanmål?