• obZen

Vägrar somna på kvällen, orkar inte mer!

Vår son är 9 månader gammal och har alltid varit svårnattad men innan har han iallafall somnat på kvällarna. Sen någon vecka tillbaka vägrar han somna. Han ska göra allt annat än att sova. Sitter och tittar på sina sprattlande ben, jollrar och gör ifrån sig "lyckoskrik", hasar sig fram och tillbaka på mage... osv. Vi kan inte heller lämna sovrummet för då blir han ledsen så vi måste sitta i ett mörkt rum i sängen med honom i 2-3timmar innan han slutligen somnar.

Han kämpar verkligen emot, ska hålla sig vaken in i det sista. Orkar inte! Kvällarna när han sover är den enda stunden min sambo och jag har både för oss själva och tillsammans. Varför är det så här? När  blir det bättre?

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Svar på tråden Vägrar somna på kvällen, orkar inte mer!
  • doggy

Men om han är glad lycklig o pigg o leker varför lägga han då ??

• MalinEddie

Jag förstår att det är jobbigt. Hur sover han dagtid?

• MalinEddie

Det låter som sagt som att han inte är tillräckligt trött. I den åldern går många över till en sovstund på dagen.

• FrökenLöken

Min hade också en period då hon verkligen, verkligen inte ville sova. Slutade med att hon fick vara uppe till 22-23, orkade inte försöka somna henne ... Det var, tack och lov, bara en period. Nu tar det en 30-40 minuter tills hon somnar. En fis i vinden :)

Mitt råd är att låta honom vara uppe och trötta ut sig, man kan bli tokig av för många, för långa läggningspass.

Lycka till.

• aurora1827

Det kan ju vara ett utvecklingssprång, men det låter mest som han inte är trött. Vill ni att han ska sova 2-3 timmar tidigare får ni ta bort eventuella tupplurar på dagen alternativt väcka honom 2-3 timmar tidigare på morgonen. Tiden de sover på dygnet brukar vara väldigt konstant. Ett annat alternativ är att låta honom springa mer, ut i lekparken eller nåt, uppför trappor, promenera runt i uppförsbackar. De har mycket energi och det blir bara värre med åren. Har de inte gjort av med den vid läggdags = somnar inte.

• obZen

Tack snälla ni för era svar!

Han sover väldigt olika beroende på dag men ska försöka skriva ungefär så som det är över lag.

Alt. 1: Vaknar strax före kl 8. Är trött igen ett par timmar senare och sover då mellan 10-11.30. Vaken till 14 och sover sen till 16. Lägger honom runt 19.

Alt. 2: som i alt 1 fram till kl 14 men sover då bara 45 min och sover sen igen 17-17.30. Lägger honom strax efter 20.

Sammanfattningsvis sover han alltså 2-3 ggr på dagen med den längsta vilan på förmiddagen och sen en längre eller två kortare på eftermiddagen.

Han verkar alltid vara jättetrött precis innan varje sovning, likaså på kvällen, men det kanske är vi som misstar det för trötthet, kanske är nåt annat?

• doggy

Det låter som lite för mycket sömn på dagarna o för många gånger tycker jag ! Vår dotter började sova en gång om dagen vid 10 mån o sov då 12-14.30

• obZen
    doggy skrev 2012-08-09 22:27:30 följande:
    Det låter som lite för mycket sömn på dagarna o för många gånger tycker jag ! Vår dotter började sova en gång om dagen vid 10 mån o sov då 12-14.30
    Ska isåfall testa att korta ner dagsvilan imorgon. När tror du blir bäst att han sover?
  • doggy

Oj svårt att säga , känner ju inte ditt barn , men prova att låta han sova en sväng på fm o en på efm o lite kortare på efm !

• obZen

Ok då behåller vi den långa vilan på förmiddagen och så en tupplur på 30 min på eftermiddagen. Låter det rimligt? Jag vet att du omöjligt kan veta det men skulle känna så skönt med lite bekräftelse Cool

Svar på tråden Vägrar somna på kvällen, orkar inte mer!