• CAL

Vad händer om man söker flera jobb?

Vad händer om man söker låt oss säga 10 jobb, och får två av dessa jobb?

• Svar på tråden Vad händer om man söker flera jobb?
  • Petrol

Man sitter i den angenäma situationen att man får välja själv och tacka nej till det som man minst vill ha!

• Kimona

Du tar det du vill ha och tackar nej till det andra

• Anova

Antingen får man välja eller så kan man ta båda om det går..  

• CAL

Men alltså kan man bara tacka nej till ett jobb man sökt och blivit erbjuden??

• Anova

Ja.. Det går att tacka nej bara sådär.. Då får företaget fortsätta leta.

• tjej87

Klart du kan, du måste ju inte ta ett jobb bara för att arbetsgivaren tror att du hade passat bra på det.

• CAL
    tjej87 skrev 2012-08-10 00:11:06 följande:
    Klart du kan, du måste ju inte ta ett jobb bara för att arbetsgivaren tror att du hade passat bra på det.
    Det var inte så jag menade, utan om man själv söker några jobb och så ringer två företag upp och berättar att man fått jobbet, är det inte konstigt då att säga "nej tack, jag har hittat ett annat"?? :-/ 
  • CAL
    Anova skrev 2012-08-10 00:10:57 följande:
    Ja.. Det går att tacka nej bara sådär.. Då får företaget fortsätta leta.
    Bra att veta, räknar arbetsgivaren med att man kanske tackar nej pga att man fått annat jobb? 
  • Petrol
    CAL skrev 2012-08-10 00:13:08 följande:
    Det var inte så jag menade, utan om man själv söker några jobb och så ringer två företag upp och berättar att man fått jobbet, är det inte konstigt då att säga "nej tack, jag har hittat ett annat"?? :-/ 
    Sålänge du inte skrivit kontrakt med företaget så är det enda som hänt att de har erbjudit dig ett jobb som du på intet sätt är tvungen att acceptera.
  • tjej87

Nej, det är inte konstigt utan snarare ganska vanligt. I min sambos bransch är det brist på folk att anställa och han har tackat nej till några jobberbjudanden efter flera intervjuer...

• Anova
    CAL skrev 2012-08-10 00:13:43 följande:
    Bra att veta, räknar arbetsgivaren med att man kanske tackar nej pga att man fått annat jobb? 

Troligvis räknar de med att anställa dig. Men du kan inte ha fler jobb.. Jag har sagt nej till jobb flera gånger och det har aldrig varit några problem så länge man inte skrivit på något.
  • Åsa

Att man blir erbjuden något innebär inte att man måste ta det. Detta är en vanlig sits bland folk i attraktiva branscher som redan har ett jobb och tittar sig om efter något som kanske är lite bättre, och är man arbetslös är det ju helt naturligt att söka allt möjligt samtidigt; det vore ju väldigt ineffektivt att vänta in en rekrytering innan man sökte nästa jobb. Det finns fullt med legitima anledningar att tacka nej (såvida man inte är arbetslös med ersättning och tackar nej till det enda man blir erbjuden förstås). Det kan ju framkomma nya saker om arbetssituationen som gör att man inte vill ha den längre, de kan erbjuda lägre lön än man är beredd att ta, man kan som sagt ha skaffat sig något annat eller nuvarande arbetsgivare kan ha spottat upp sig.

Så länge man inte tackat ja till ett jobb så är det en pågående förhandling, inget annat.  Att backa när man redan tackat ja ser ju illa ut; då anställer inte den arbetsgivaren igen om de kan slippa. Vi har råkat ut för semestervikarier som backat i sista minuten, när de redan tackat ja, mer än en gång när de fått roligare för sig; väldigt dåligt för planeringen.

• Grande Rock

Inte ett dugg konstigt att tacka nej till jobb. Det händer till som tätt att de man helst vill anställa tackar nej och man får gå vidare i listan.

• gavagai

Det knepiga är om man hamnar i en situation där man erbjuds ett jobb men samtidigt väntar på svar från ett jobb man hellre vill ha. Så var det för mig sist, och man kan känna sig lite dum när man måste be den första arbetsgivaren vänta på svar medan den andra velar (eller som i mitt fall har interna sökande så att det måste clearas med fack och annat om de kan gå förbi dem).

• Bolaget
    CAL skrev 2012-08-10 00:10:09 följande:
    Men alltså kan man bara tacka nej till ett jobb man sökt och blivit erbjuden??
    Men det är väl självklart att man kan. Skulle alla arbetslösa bara kunna söka ett jobb och sedan vänta på svar innan man söker nästa så hade det inte blivit många jobb sökta på ett år
Svar på tråden Vad händer om man söker flera jobb?