• Anonym (trött)

Hur mycket under existensminimum kan man leva på?

Den här månaden fick mannen en ovanligt hög lön, han har jobbat mycket. Så den här månaden ligger vi bara 1000 kr under existensminimum. Nästa månad går lönen ner och då ökar även resekostnaderna. Tar man hänsyn till resekostnaderna kommer vi ligga ca 5500 under existensminimum. 

Hur ska vi klara oss. Vad ska vi dra in på? 5500 kr mindre än vad staten räknar med är minsta möjliga för överlevnad. Vi har inte rätt till socialbidrag. 

Hur får man in extra pengar, hur svårt är det att sälja sex? Finns det ens en marknad för överviktiga 30+ mammor med allt annat än en vältrimmad kropp. Två barn behöver höst och vinterkläder.  Hur ska jag ha råd med det? 

Vad finns det för hjälp att få?  

• Svar på tråden Hur mycket under existensminimum kan man leva på?
  • reflections

Vad är existensminimum? Ni borde ha kvar ca 9500 efter hyran är betald enligt riksnormen - en cirkasumma jag är ingen expert. Om din man jobbar mycket och du jobbar...?  Normalt? Inget? Är sjuk? Vad?

Varför söker ni inte försörjningsstöd?
    Kronofogden kan inte dra mer än att ni har existensminimum att leva på?

Ehm...man kan väl leva på inget om man vill...leta sopor och vara hemlös. Men en barnfamilj i dagens Sverige kan inte hamna där så...fill me in.

• hellokill3r

Man får inte socialbidrag om man äger sin bostad, och om man tex som jag flyttat till jobben på uppmaning av myndigheterna för att få motta pengar som arbetslös (flyttat till stockholm) så råder dessutom bostadsbrist och kötiden på att få en hyresrätt även flera mil utanför staden är flera år lång, ja då sitter man i moment 22. Nu behöver jag ej soc men skulle jag nångång vara i behov av det så är det tvärkört.

• Anonym

Sitter ni och betalar skulder eller har löneutmätning eller något? Sluta med det isåfall. Jag och maken (när vi var sambos) låg i flera månader på 2000 under norm för att kronofogden drog pengar från makens lön när vi fick bidrag för att täcka upp att maken inte tjänade tillräckligt. Fick efter några månader veta från soc att de inte skulle dra från oss under våra omständigheter. Vi ringde till KF fick tid för ett möte och sen löste det sig.

Nu slipper vi som tur är socbidrag, maken har fått nytt jobb och tjänar bättre

• Anonym (trött)

Ingen löneutmätning, existensminimum enligt socialbidragsnorm.

Jag jobbar inte, vi har bara mannens lön som inkomst.

• Anonym (gagagogo)
    Anonym (trött) skrev 2012-08-10 09:11:03 följande:

Men det går ju inte att leva en familj på en lön idag, varför kan du inte arbeta?
  • Anonym (trött)
    Anonym (gagagogo) skrev 2012-08-10 09:27:54 följande:
    Men det går ju inte att leva en familj på en lön idag, varför kan du inte arbeta?
    Sjuk, ingen sjukpenning så officiellt räknas jag som frisk. Ingen anställer mig pga min sjukdom.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (trött) skrev 2012-08-10 09:11:03 följande:

De flesta människor får inte ekonomin att gå runt om det bara är en person som jobbar.
    Eller så får man se till att utgifterna motsvarar det ni får in, så hur mycket har ni in och hur mycker har ni ut? Dvs klarar ni av att leva på de pengarna ni får? Det spelar ju ingen roll vad existensmininum är egentligen, utan det är ju ni som valt att bara en jobbar, då är det fel att någon annan ska fylla upp med pengar som fattas.
    Du skriver inte heller hur gamla dina barn är? Kan det yngre ärva kläder ifrån det äldre?

Men mitt bästa tips är nog ändå att du skaffar ett jobb!
    Annars så får ni kanske anpassa er efter den situationen, och dra ner allt som går att dra ner.
  • Anonym
    Anonym (trött) skrev 2012-08-10 09:44:20 följande:
    Sjuk, ingen sjukpenning så officiellt räknas jag som frisk. Ingen anställer mig pga min sjukdom.
    Vad har du för sjukdom då?
  • Anonym (trött)
    Anonym skrev 2012-08-10 09:45:44 följande:
    Vad har du för sjukdom då?
    Det spelar ingen roll egentligen. Problem med att röra mig, gå, bära, lyfta, stå och sitta.  Smärtproblem, äter värktabbletter.
  • Anonym
    Anonym (trött) skrev 2012-08-10 09:49:53 följande:
    Det spelar ingen roll egentligen. Problem med att röra mig, gå, bära, lyfta, stå och sitta.  Smärtproblem, äter värktabbletter.
    Du kanske kan jobba med något hemifrån då?
    Via telefon?
Svar på tråden Hur mycket under existensminimum kan man leva på?