• Äldre 10 Aug 07:53
    15627 visningar
    6 svar
    6
    15627

    Ångest, Cipralex 10mg, hjälper/hjälper inte?

    Hej,


     Fick plötsligt ångest nu i sommar, kämpade på hela juni och juli, men det blev bara värre och trots att jag tänkt att jag ska klara det utan mediciner, så gav jag upp, tänkte jag måst pröva för ångesten kom bara oftare och oftare. Hade ett antal panikattacker också. Så nu har jag ätit Cipralex 10 mg i snart 3 veckor. Redan efter 1.5 vecka märkte jag resultat, och ångesten har varit borta i 1.5 vecka. Så skönt! 


    Min ångest kommer egentligen från ingenstans och jag kan inte alltid säga vad som orsakar den, men till mycket stor del har den att göra med hur jag mår fysiskt. Pga spänd nacke och axlar och lite andra krämpor, så kunde det ibland t.ex. ge lite yrsel och det satte igång en ångestattack. Huvudvärk -> ångestattack, nån annan krämpa ->mer ångest osv. 


    Den värsta ångesten har alltså varit borta, men en viss oro kan jag känna i kroppen ungefär som att ’skulle jag inte äta cipralex så skulle jag nu ha en kraftig ångestattack’, men jag är nöjd ifall det håller sig på denna nivå. Men igår kväll så hade jag en brännande värk i axlar&armar (pga jobbet) och plötsligt fick jag en ångestattack!! Arrrgh, har varit så nöjd med att medicinerna har verkat funka. Även imorse hade jag lätt ångest. Vill inte!!


     Hoppas verkligen detta är tillfälligt, för jag vill inte ha ångest! Och jag vill att 10 mg Cipralex ska räcka!

  • Svar på tråden Ångest, Cipralex 10mg, hjälper/hjälper inte?
  • Äldre 10 Aug 14:56
    #2

    Lotusen79: hur är det med dig nu?

  • Äldre 11 Aug 08:13
    #5

    Hej,

    har också intensiva år bakom mig med husbygge, sommarstugerenovering, 3 barn, mycket jobb osv. Känner nu att allting börjar lite lugna ner sig så jag tror att för min del är det flerårig stress som orsakar mitt mående. Mycket värk också. Det är min egen teori.

    Räknade ut att jag borde få mens typ idag, så kanske det är det som också gör det värre + plus den mystiska kraftiga värken jag fått mittiallt mellan skuldrorna och strålar ut i armarna. Och som man tyvärr är funtad, så börjar man oroa sig för att få ångest och då blir allting värre. Ska ge det några dgar/veckor ännu med 10 mg. Blir det inte bättre, måste jag överväga en doshöjning.

    JAg har nog behovsmedicin att ta, oxascand, men tycker inte om att ta dem dagtid, blir så trött och mystisk i huvudet. Har tagit det nån gång på kvällen och ibland när jag vaknat på natten.
          
          

Svar på tråden Ångest, Cipralex 10mg, hjälper/hjälper inte?