• Solrosen 83

Fler som precis fått veta att ni har PCO och vill följas åt?

Har precis varit på vårt första besök hos gyn för att utreda varför vi inte blivit gravida under det senaste året som vi försökt. Har haft väldigt oregelbunden mens sen jag slutade med mina p-piller i juli 2011 och har därför misstänkt att äl inte ser som den ska. Fick detta bekräftat idag vid VUL då hon såg att jag har PCO.

Fler som nyligen fått samma diagnos och vill följas åt? 

• Svar på tråden Fler som precis fått veta att ni har PCO och vill följas åt?
  • sneip

Hej :) fick min diagnos runt 2010 så inte så nyligen, men har också startat en utredning och får nu hjälp att försöka bli gravid. Har du egen mens och ägglosdning eller får du framkalla den via tab? Kram

• Solrosen 83

Än så länge vet jag inte riktigt hur min äl fungerar. Har fått mens under det senaste året men den har varit väldigt oregelbunden och ibland kommit alldeles för ofta och ibland med väldigt långt mellanrum. Tror att jag hade äl förra månaden för hade väldigt ont i magen och mådde illa runt dag 14 och fick en helt normal cykel på 28 dagar då. Denna cykel har jag inte fått något utslag på äl test så troligen har det inte varit någon äl nu. Är nu på dag 19 och ska ta blodprover den närmsta veckan för att se om jag haft någon äl men missat den med testen.

Fick även provera utskrivet som jag ska börja ta om min mens inte kommer som den ska efter en 28-35 dagar. 

• Rolig

En till här, var hos gyn för att vi försökt i ett år strax innan sommaren och hon sa att mina äggstockar liknade pco. Har alltid haft oregelbunden mens. Jag tog blodprov på mensens första dag och väntar nu på att gyn ska öppna igen efter semestern.

Skönt att du fick provera utskrivet på en gång. Hoppas på att få recept jag med, känna att man är på g ordentligt. Och hoppas så klart på en massa höstplus

• isadora81

Här är en till. Jag slutade med p-piller i september 2011. Efter det blev min menscykel längre och längre. Det började med 32 dagar sedan 35, 38 dagar. Redan i januari gick jag till gyn första gången för att diskutera min oregelbundna menscykel. Han misstänkte pco men kunde inte konstatera det på VUL. Jag fick i alla fall utskrivet pergotime som jag skulle testa i tre månader.

Första kuren pergotime fick jag en rekordlång cykel på ca 55 dagar. Jag gick då tillbaka till gyn som tog lite mer prover och då visade det sig att jag hade höga tsh-värden och därför fick levaxin. Sen fick jag stå på det några månader innan vidare utredning för att få ner tsh-värden innan vi skulle testa med dubbelkur pergotime.

I juni fick jag tid för äggledarspolning som tyvärr inte kunde genomföras eftersom de inte hittade någon ingång i livmodertappen. Däremot kunde han konstatera pco på båda äggstockarna med VUL. Så det kom nåt gott utav den utredningen i alla fall. :)

Gyn hade aldrig hört talas om någon som inte kunde genomföra en spolning pga ingen ingång tidigare. Han konstaterade dock att ett litet hål måste ju finnas eftersom jag har mens. Jag tror dock att detta försvårar mina chanser väldigt till att bli gravid på naturlig väg.

Den här månaden fick jag ägglossning på dag 63 och mens på dag 77. Nu är jag inne på cykeldag 4 så i morgon startar jag med dubbelkur pergotime. Det ska bli spännande att se om det funkar. Annars tror jag att nästa steg är remiss till ivf samt att gyn sa att vi kanske skulle försöka vidga livmodertappen på något sätt. (Det känns inte så jättelockande men vad gör man inte för att få ett litet barn... )           

• isadora81

Just ja jag har ett tips. Starta tempa varje morgon om ni inte redan gör det. Det är ett perfekt sätt att följa sina cykler om man har oregelbunden mens. Då ser man när och om man har haft ägglossning.

• Solrosen 83

Välkomna Rolig och isadora81.

Rolig: Ja det är skönt att jag fick Provera utskrivet direkt och får börja ta blodprover för att se om jag har någon äl. Börjar äntligen hända något så det känns som vi är ett steg närmare att bli gravida nu.
    Dock vet jag inte riktigt hur läkaren tänkte jag skulle använda proveran. Nu första cykel känns rätt självklart för nu ska jag ta det om mensen inte kommit när cykeln har nått sina 28 dagar lite drygt. Tror inte jag haft någon äl denna månad med tanke på att alla test varit negativa och läkaren sprutade även in saltlösning för att kunna titta på livmoden med VUL vilket i så fall spolat bort eventuellt befruktade ägg. Tar väl för säkerhetsskull ett gravtest innan jag börjar med Proveran. Nästa cykel verkar däremot väldigt märkligt för då sa hon att jag skulle börja ta Proveran redan dag 15-17 vilket ju är precis efter en eventuell äl. Vet inte riktigt hur Provera fungerar men om det ger mens oavsett om man har lyckats få äl och ägget blivit befruktat så kan det ju inte vara bra. Så jag får nog ta kontakt med läkaren igen när jag närmar mig nästa cykel och höra hur hon egentligen menade jag skulle göra. Skulle ta Provera för att få till en mer regelbunden cykel.

isadora81: Usch låter inget kul alls med så långa cykler. Du har inte fått Provera eller liknande för att sätta igång mensen så du fått ner längden på cyklerna? Låter ju inte alls något trevligt att behöva vidga öppningen i livmodertappen och det låter ju som att det borde kunde göra det svårare att bli gravid.

Har tänkt jag skulle börja tempa då jag läst att många gör det. Är dock lite osäker på hur det är tanken att tempen ska variera under cykeln. Ökar tempen vid äl eller minns jag helt fel?

• isadora81
    Solrosen 83 skrev 2012-08-12 17:22:38 följande:
    Välkomna Rolig och isadora81.

Rolig: Ja det är skönt att jag fick Provera utskrivet direkt och får börja ta blodprover för att se om jag har någon äl. Börjar äntligen hända något så det känns som vi är ett steg närmare att bli gravida nu.
    Dock vet jag inte riktigt hur läkaren tänkte jag skulle använda proveran. Nu första cykel känns rätt självklart för nu ska jag ta det om mensen inte kommit när cykeln har nått sina 28 dagar lite drygt. Tror inte jag haft någon äl denna månad med tanke på att alla test varit negativa och läkaren sprutade även in saltlösning för att kunna titta på livmoden med VUL vilket i så fall spolat bort eventuellt befruktade ägg. Tar väl för säkerhetsskull ett gravtest innan jag börjar med Proveran. Nästa cykel verkar däremot väldigt märkligt för då sa hon att jag skulle börja ta Proveran redan dag 15-17 vilket ju är precis efter en eventuell äl. Vet inte riktigt hur Provera fungerar men om det ger mens oavsett om man har lyckats få äl och ägget blivit befruktat så kan det ju inte vara bra. Så jag får nog ta kontakt med läkaren igen när jag närmar mig nästa cykel och höra hur hon egentligen menade jag skulle göra. Skulle ta Provera för att få till en mer regelbunden cykel.

isadora81: Usch låter inget kul alls med så långa cykler. Du har inte fått Provera eller liknande för att sätta igång mensen så du fått ner längden på cyklerna? Låter ju inte alls något trevligt att behöva vidga öppningen i livmodertappen och det låter ju som att det borde kunde göra det svårare att bli gravid.

Har tänkt jag skulle börja tempa då jag läst att många gör det. Är dock lite osäker på hur det är tanken att tempen ska variera under cykeln. Ökar tempen vid äl eller minns jag helt fel?
    Hej hej!

Ja det är väldigt psykiskt påfrestande attha långa cykler. :) Dock är det här min längsta cykel på 77 dagar. Rekordet innan var 55 dagar. Innan det var det bara 38 dagar så det har blivit värre och värre kan man säga.

Vad konstigt att du har fått provera men inte pergotime. Provera är ju precis som du säger bara för att framkalla mens. Pergotime ska stimulera ägglossning. När man har pco brukar man få provera för att starta igång mensen men sen behandla med pergotime för att få ägglossning. Bara provera låter konstigt för att ha regelbunden mens men ingen ägglossning är ju värre än oregelbunden mens men i alla fall ägglossning ibland.

Jag tror att jag måpste vidga tappen om jag över huvud taget ska ha en chans att bli gravid. Eftersom han inte kunde genomföra spolning trots att han försökte peta upp tappen med en liten nål så känns det svårt för spermierna att ta sig in. Om jag ska göra ivf sker ju äggplock och återföring igenom tappen så då måste jag också vidga den. Så det är väl lika bra att få det gjort.

Tempa är faktiskt jättebra. Jag har en klocka på halv sju varje morgon då jag tar tempen oavsett om jag ska upp då eller inte. Om det är helg får jag somna om efteråt. Tempen för jag in i en app i telefonen. Innan ägglossning ligger min temp mellan 36,1 och 36,5 och efter ägglossning så höjs den så efter ägglossning ligger den mellan 36,5 och 37. Det kan vara svårt att se på dagen efter att ägglossningen har varit men eftersom tempen håller sig hög tills ungefär dagen innan mens så ser man tydligt att ägglossningen har varit någon gång ca 3-4 dagar efteråt. Det är ett bra komplement till ägglossningstester också då slipper man gissa om det var positivt eller inte.          
  • Solrosen 83
    isadora81: Meningen är ju så klart att jag ska få något som stimulerar äl också och inte bara Provera. Men hon ville inte skriva ut något annat nu direkt utan tog Provera för att jag skulle få en början på en cykel och sen kunna kolla om jag har någon äl eller inte genom blodproven runt dag 21 i cykeln. Hon ville även se hur min sambos spermier ser ut för att se att det inte är något problem hos honom som gör att jag inte blir gravid. Han har gjort ett par operationer tidigare nämligen som om vi har väldig otur kan ha påverkat hans fertilitet. Detta ville hon utesluta innan hon skrev ut Pergotime till mig. Så förhoppningsvis kan jag få Pergotime eller liknande snart om vi bara får gjort alla testerna. Får försöka få iväg sambon snart på sitt prov. Glad Det är dock lite omständigt för honom att göra det då han måste åka iväg till fertilitetskliniken som ligger 4 mil härifrån då de inte gör testerna på vårt lokala sjukhus. Var bara under 45 min varje morgon som han kunde få komma och lämna in provet dessutom så han måste försöka få ledigt från jobbet en stund någon dag.
  • Solrosen 83

Blir nog att testa och tempa från och med i morgon. Det värsta är att jag går upp 5.15 på vardagarna så känns ju lite halvkul att sätta klockan då även på helgen. Men men det får väl gå det med. Är ju tur man har lätt att somna om i alla fall.Glad

• isadora81

Jaha då förstår jag lite bättre. Det är så olika det där hur lätt läkarna skriver ut pergotime. Min gyn skrev ut tre månader till mig på direkten och ville inte ens ha in mig på kontroller. Nu funkade det ju inte som jag skrivit tidigare.

Det var först när det inte funkade som han gick vidare med fler tester samt kontroll av sambons spermier. 

Jag tycker absolut du ska starta tempa. Ta på vardagar och ta på helgen den tid du vaknar då. Det kommer i alla fall ge dig ett hum eftersom fem dagar i alla fall blir på samma tid. Det bästa är så klart om du tar samma tid även på helgen och sen somnar om. Det gör ingenting om en dag då och då hoppas över, man ser en trend i alla fall.

Om man dricker alkohol så blir temperaturen dagen efter förhöjd så den kan man inte lita på i alla fall... :)    

Svar på tråden Fler som precis fått veta att ni har PCO och vill följas åt?