Solrosen 83 skrev 2012-08-12 17:22:38 följande:
Välkomna Rolig och isadora81.
Rolig: Ja det är skönt att jag fick Provera utskrivet direkt och får börja ta blodprover för att se om jag har någon äl. Börjar äntligen hända något så det känns som vi är ett steg närmare att bli gravida nu.
Dock vet jag inte riktigt hur läkaren tänkte jag skulle använda proveran. Nu första cykel känns rätt självklart för nu ska jag ta det om mensen inte kommit när cykeln har nått sina 28 dagar lite drygt. Tror inte jag haft någon äl denna månad med tanke på att alla test varit negativa och läkaren sprutade även in saltlösning för att kunna titta på livmoden med VUL vilket i så fall spolat bort eventuellt befruktade ägg. Tar väl för säkerhetsskull ett gravtest innan jag börjar med Proveran. Nästa cykel verkar däremot väldigt märkligt för då sa hon att jag skulle börja ta Proveran redan dag 15-17 vilket ju är precis efter en eventuell äl. Vet inte riktigt hur Provera fungerar men om det ger mens oavsett om man har lyckats få äl och ägget blivit befruktat så kan det ju inte vara bra. Så jag får nog ta kontakt med läkaren igen när jag närmar mig nästa cykel och höra hur hon egentligen menade jag skulle göra. Skulle ta Provera för att få till en mer regelbunden cykel.
isadora81: Usch låter inget kul alls med så långa cykler. Du har inte fått Provera eller liknande för att sätta igång mensen så du fått ner längden på cyklerna? Låter ju inte alls något trevligt att behöva vidga öppningen i livmodertappen och det låter ju som att det borde kunde göra det svårare att bli gravid.
Har tänkt jag skulle börja tempa då jag läst att många gör det. Är dock lite osäker på hur det är tanken att tempen ska variera under cykeln. Ökar tempen vid äl eller minns jag helt fel?
Hej hej!
Ja det är väldigt psykiskt påfrestande attha långa cykler. :) Dock är det här min längsta cykel på 77 dagar. Rekordet innan var 55 dagar. Innan det var det bara 38 dagar så det har blivit värre och värre kan man säga.
Vad konstigt att du har fått provera men inte pergotime. Provera är ju precis som du säger bara för att framkalla mens. Pergotime ska stimulera ägglossning. När man har pco brukar man få provera för att starta igång mensen men sen behandla med pergotime för att få ägglossning. Bara provera låter konstigt för att ha regelbunden mens men ingen ägglossning är ju värre än oregelbunden mens men i alla fall ägglossning ibland.
Jag tror att jag måpste vidga tappen om jag över huvud taget ska ha en chans att bli gravid. Eftersom han inte kunde genomföra spolning trots att han försökte peta upp tappen med en liten nål så känns det svårt för spermierna att ta sig in. Om jag ska göra ivf sker ju äggplock och återföring igenom tappen så då måste jag också vidga den. Så det är väl lika bra att få det gjort.
Tempa är faktiskt jättebra. Jag har en klocka på halv sju varje morgon då jag tar tempen oavsett om jag ska upp då eller inte. Om det är helg får jag somna om efteråt. Tempen för jag in i en app i telefonen. Innan ägglossning ligger min temp mellan 36,1 och 36,5 och efter ägglossning så höjs den så efter ägglossning ligger den mellan 36,5 och 37. Det kan vara svårt att se på dagen efter att ägglossningen har varit men eftersom tempen håller sig hög tills ungefär dagen innan mens så ser man tydligt att ägglossningen har varit någon gång ca 3-4 dagar efteråt. Det är ett bra komplement till ägglossningstester också då slipper man gissa om det var positivt eller inte.