• Anonym (ångest)

Amning och råmjölk, vill inte!!

BF närmar sig med stormsteg! Bara några veckor kvar nu!

Jag har sedan länge bestämt att jag INTE vill amma.
    Anledningen är att jag mår både fysiskt och psykiskt illa vid tanken på det, själva känslan osv.
    Vill inte ha massa påhopp om detta, har redan bestämt mig.

Mitt problem är att när jag sa detta till min BM så tyckte hon att det vore bra om jag iallafall kunde ge bebis råmjölken. Det sa även min mamma, för att den innehåller så mycket nyttigt.
    Ja, det kan jag väl tänka mig då sa jag.

Men ju mer tiden går, ju närmare allting kommer och ju mer jag tänker på det, desto mer panikångest får jag.
    Blir gråtfärdig och känner mig så jävla dålig om jag skulle ändra mig och säga att jag INTE vill ge råmjölken heller.
    Allra innerst inne så vill jag inte det. Det är bara för att göra andra nöjda och glada som jag sagt att jag vill det.

Är det så himla hemskt att inte ge råmjölk? Kommer bebis dö / bli dödssjuk / superallergisk etc. ??
    Det kan ju inte va meningen att jag ska gå runt här nu sista tiden och må dåligt och bäva inför det ögonblicket min bebis läggs upp på mitt bröst/min mage första gången???
    Åhhhh.....!!

• Svar på tråden Amning och råmjölk, vill inte!!
  • Dracarys
    FraYo skrev 2012-08-11 10:23:35 följande:
    Men är du dun på allvar! Om en människa anser att något NATURLIGT är läskigt så är det något FEL.

Jag ammade inte min dotter så ja skiter i vad ts gör men återigen. Något naturligt är INTE läskigt. Då borde man söka hjälp.

Om du är rädd för att skita. Då söker man hjälp för det är naturligt att gå på toa.
    Det är naturligt att blöda om man skär sig, ändå är det många som tycker att det är läskigt att se blod och hantera sår.

Det är naturligt att skita, men många tycker ändå att det är äckligt och motbjudande att hantera bajs.

Det är naturligt att kissa, men många tycker ändå att det är läskligt och förnedrande att göra det offentligt.

Spindlar, maneter och möss är naturliga, men det kan ändå uppfattas som läskiga saker.

Det finns jävligt mycket som är BÅDE läskigt och  naturligt här i världen. Bara för att något är naturligt så är det inte något positivt.
  • Dracarys
    FraYo skrev 2012-08-11 10:34:44 följande:
    Ts: fast den kmr vrida sig efter ditt bröst. Så du är beredd på det.

Ditt barn kmr må precis lika bra sv ersättning och vill du inte amma så gör för gudsskull inte det. Men om det ligger ångest undermedvetet så är en psykolog bra :).
    Det finns ingen mening med att gå till psykolog om man inte vill uppnå målet att kunna amma.

• Anonym (en mamma)
    Anonym (ångest) skrev 2012-08-11 10:22:31 följande:
    Ja men det är nog lite av en fobi. Fobi är kanske att överdriva, tycker det känns äcklig bara. På samma sätt som man ryser till av "äckelhet" när man ser spindlar t.ex.
    Även om det går att bearbeta bort så känns det inte som att det hinns med nu när jag snart är i vecka 37.
    Det är iallafall inget jag vill lägga min energi på såhär i slutet, det är så mycket annat att tänka på som det är med förlossning och allt runt omkring.

Närhet och amning har ingenting med varann att göra, tycker inte jag. Inte på så vis att jag blir äcklad av det. Jag LÄNGTAR ihjäl mig till att få gosa och krama och ha min lilla skatt nära, nära. Glad
    Flaskmatningen har jag även tänkt göra utan tröja så det blir hud mot hud kontakt.

Så nej närhet kommer det inte bli någon brist på, kommer väl snarare ha svårt att dela med mig av bebis till sambon haha
    Vilken märklig hang-up, amning. Och så synd för barnets skull. Minns exakt känslan av den första amningen det är som en urkraft och superunikt. Synd att gå miste om den upplevelsen med sitt barn. Den här rädslan verkar ju spilla över på din första stund med din nyfödda och det är ju också verkligen synd. Att nojja över om barnet kommer vilja ha bröstet. Finns bättre saker att ägna tiden åt.   
  • Bittersweet2012

Hej TS! Tänker inte göra några påhopp och respekterar ditt beslut, men jag tänkte bara svara på din fråga angående råmjölk. Detta är av min egen erfarenhet.... Jag föddes utomlands o där på den tiden tyckte man att det inte va ok att amma bebisar med råmjölk (antogs att bebisar inte fick tillräckligt med näring då, så bebisar fick ersättning de första dagarna). Under mina första år hade jag en hel del allergier , men de försvann vid skolålder. Idag har jag pollenallergi o är överkänslig mot vissa tvätt- o diskmedel, har vekeksem och har öht väldigt känslig hud. Derämot när min brorsan föddes fick han ammas med råmjölk o han har aldrig haft nån allergi. Vi två är kanske ett extremt exempel och mina allergier kanske inte har nåt att göra med att jag inte fick råmjölk, men man undrar ibland hur hade det varit om mamma fick amma mig direkt. Du får göra som du vill, ingen kan tvinga dig göra nåt annat - kom ihåg - en lycklig mamma= en lycklig bebis! Lycka till med allt nu!!!!!

• Anonym (ångest)
    Anonym (en mamma) skrev 2012-08-11 16:45:51 följande:
    Vilken märklig hang-up, amning. Och så synd för barnets skull. Minns exakt känslan av den första amningen det är som en urkraft och superunikt. Synd att gå miste om den upplevelsen med sitt barn. Den här rädslan verkar ju spilla över på din första stund med din nyfödda och det är ju också verkligen synd. Att nojja över om barnet kommer vilja ha bröstet. Finns bättre saker att ägna tiden åt.   
    Tror du har missuppfattat lite. Jag nojjade inte över om barnet kommer vilja ha bröstet. Klart den vill det.
    Jag nojjade över hur viktig råmjölken är, då jag inte vill amma alls. Och det som kändes jobbigt var pressen från andra att jag borde ge råmjölken åtminstone.

Sen är det ju helt från person till person. Jag upplever säkert andra saker som hur mirakulösa som helst, som kanske inte du gör. Då är det ju synd om dig också som går miste om just DEN upplevelsen isåfall...
  • Anonym (Råmjölk äger!)

Du är gjord för att amma! Lägg ned dina själviska tankar om att DU inte vill! Ditt barn vill! Vrid ditt fokus till barnet och sluta noja! Att förvägra sitt barn råmjölken är som att konsekvent låta det gå utan mössa på vintern.

• lilja87

Jag ammades i ett år och var ändå ständigt sjuk. Jag var öronbarn och får fortfarande infektioner nu i vuxen ålder. Jag har problem med magen och har alltid haft. Är även allergisk mot det ena och det andra. Tycker inte du ska stressa upp dig över amningen!! Vill du inte så gör det inte!

• Helle333
    Anonym (ångest) skrev 2012-08-10 13:43:48 följande:
    BF närmar sig med stormsteg! Bara några veckor kvar nu!

Jag har sedan länge bestämt att jag INTE vill amma.
    Anledningen är att jag mår både fysiskt och psykiskt illa vid tanken på det, själva känslan osv.
    Vill inte ha massa påhopp om detta, har redan bestämt mig.

Mitt problem är att när jag sa detta till min BM så tyckte hon att det vore bra om jag iallafall kunde ge bebis råmjölken. Det sa även min mamma, för att den innehåller så mycket nyttigt.
    Ja, det kan jag väl tänka mig då sa jag.

Men ju mer tiden går, ju närmare allting kommer och ju mer jag tänker på det, desto mer panikångest får jag.
    Blir gråtfärdig och känner mig så jävla dålig om jag skulle ändra mig och säga att jag INTE vill ge råmjölken heller.
    Allra innerst inne så vill jag inte det. Det är bara för att göra andra nöjda och glada som jag sagt att jag vill det.

Är det så himla hemskt att inte ge råmjölk? Kommer bebis dö / bli dödssjuk / superallergisk etc. ??
    Det kan ju inte va meningen att jag ska gå runt här nu sista tiden och må dåligt och bäva inför det ögonblicket min bebis läggs upp på mitt bröst/min mage första gången???
    Åhhhh.....!!
    Nej ditt barn kommer inte stendö, få tusen allergier osv om du inte "ens" ger det råmjölken. Prata med dem på BB sedan och säg att du vill verkligen inte amma. Det är okej. Ge ersättning istället. Jag känner några som fött upp sina barn på ersättning. De mår hur bra som helst idag.
  • Anonym (en mamma)

Anonym (ångest) skrev 2012-08-11 10:29:26 följande:
    Jo men jag mår ju inte dåligt av det när jag slipper känna pressen på att jag MÅSTE.
    Det var ju där själva ångesten kom in i bilden, att jag kände mig tvingad till något jag inte vill.

Jag kommer ju självklart inte bli äcklad när bebis visar att den är hungrig! Det är ju så dom gör. Bara det att man ger en flaska istället för bröstet då. Mer än så är det ju inte.

Och då måste jag få fråga vilka mirakulösa händelser du pratar om förutom det instinktiva medfödda beteendet som sker mellan mamma och och en nyfödd bebis?
  • MickeN1973

När det gäller mjökkossor låter man inte kalven dia.

Däremot mjölkar man ut råmjölken så att kalven får det via flaska.   

Med andra ord lösningen är att mjölka ur råmjölken.

Svar på tråden Amning och råmjölk, vill inte!!