Inlägg från: MammaJohanna1 |Visa alla inlägg
  • MammaJohanna1

Leva i vildmarken?

Jag tror att du måste ha tillstånd från markägaren i alla fall. Enligt allemansrätten har du rätt att campa något eller några dygn tror jag (googla!) men inte för all framtid.

• MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:28:27 följande:
    Jaja, men man kan väl återvinna protein ur mossan då. Vet du hur man gör? Annars kan man väl ha med sig konserver med böner även om det är väldigt äckligt. Jag vet inte vad granskott innehåller men det borde väl vara typ som grönsaker, det ger väl energi. Varför kan man inte bara äta mossan som den är, det borde väl vara bättre att få i sig alltihopa än att hålla på och utvinna något...
    Det är rätt tungt med konserver också Du kanske kan bli luffare? Ta med dig ståltråd och en tång och gör luffararbeten som du kan byta mot mat i de små stugorna som du passerar på din promenad genom Sverige?
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:41:33 följande:
    Men seriöst, hur överlevde de på stenåldern då. Jag menar, hur svårt kan det vara?
    Man kanske kan gå till något hus och fråga om man får en macka eller liknande ibland..men jag håller med dig om att det verkar fett äckligt att äta flera kilo mossa. Jag trodde att man fick fiska mm. 
    För det första levde människorna inte själva på stenåldern. Man hjälptes åt och samlade och jagade. Du skulle inte hinna både samla, jaga, slakta göra upp eld osv. helt själv.

Varför så sugen på vildmarksliv? Ring friluftsfrämjandet så kanske du kan börja med att följa med på en kortare tur. 
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:42:24 följande:
    Ta det inte personligt., du är säkert snäll och så men jag tror inte att någon vill köpa sånt?
    Vem vet, du kanske har en konstnärlig ådra Du drar ju paralleller till stenåldern, jag föreslår i alla fall ett levnadssätt som fanns för endast 100 år sedan!
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:48:21 följande:

Men nu var vi lite snurriga båda två.. för vad ska man ha pengarna till,även om någon skulle köpa en ful stålgrej? Meningen var ju att man skulle bli självständig och leva fritt!
    Syftet med luffarslöjden var ju att du skulle byta till dig mat. En potatissticka mot en potatis kanske?
  • MammaJohanna1
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 20:51:59 följande:
    Friluftsfrämjandet är inte så bra på sånt. De praktisera bekvämt friluftsliv under trygga former.
    Bättre med överlevnadssällskapet för TS.
    www.overleva.nu/
    Åh, vad roligt det verkar! De har 30 års jubileum om någon vecka, passar ju perfekt för TS! Inflickas måste dock att de bor i tält. Eller stuga. Och lunch ingår. Och människor.
  • MammaJohanna1
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:55:31 följande:
    Åh, vad roligt det verkar! De har 30 års jubileum om någon vecka, passar ju perfekt för TS! Inflickas måste dock att de bor i tält. Eller stuga. Och lunch ingår. Och människor.
    Oj, vad jag slant på tangenterna.
  • MammaJohanna1
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:56:33 följande:

nej nej nej....
    Joooo! Det lät ju jättekul! Spårning och eldpyssel!
  • MammaJohanna1
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 20:58:05 följande:
    Det är roligt!
    Klart att de måste börja försiktigt. Slänger de ut folk i skogen med bara en kniv och en yxa lär inga komma tillbaka.
    Jag menar att det låter roligt, på riktigt! Jag är naturnörd själv.
Svar på tråden Leva i vildmarken?