Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Leva i vildmarken?

Du får inte bosätta dig, jaga eller fiska utan tillstånd. Ska det vara möjligt måste du således flytta varannan dag och överleva på bär, kottar och rötter. Ta i så fall reda på hur du utvinner protein ur lava och vassrötter.

Glöm allt skit vad trianga och sovsäck heter och skaffa sen en bra kniv och en bra yxa, sen är det bara att ge dig iväg på vandring.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:02:01 följande:
    Jaha, men varför har vi allemansrätt då om den inte ens fungerar! Men det finns säkert andra saker man kan äta,förresten äter man inte lika mycket under vintern då ämnesomsättningen går ner något. Man får läsa en del faktaböcker först.
    Man kan överleva på lavar (en sorts mossa). Ett tag.
    För att klara dagsbehovet av protein så tar det 8 timmars jobb..
    Dessutom går det åt en massa energi till att frysa och hamna vilse så det du lärt dig om energiomsättningen kan du glömma i vildmarken.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:06:48 följande:
    Äntligen ett vettigt svar. Ja Gladmen det är okej att vandra runt, man kan ju vandra i en cirkel eller så. Man måste nog ändå ha en sovsäck pga kylan under kalla månader. Men annars var det ett bra förslag på alla tänkbara vis värt att fundera på både en och två gånger här.
    Nix, sovsäcken kommer att förvärra allt. Du får lära dig hur man överlever utan såna moderniteter.

Leta efter försvarets överlevnadshandbok. Den har varit gratis att ladda ner, om den är det nu vet jag inte men den säljs i bokaffärerna annars.
    Genom att läsa den och praktisera det som står kommer du att lära dig att överleva både utan sovsäck och trianga.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:08:33 följande:

Jaha, det visste jag inte. Nej, har ingen erfarenhet men det finns mängder av faktaböcker att förkovra sig i samt att man kan lära sig på vägen, så det ser jag inte som något större problem.
    Man kan sammanfatta allemansrätten med "inte störa – inte förstöra"
    Det ska helt enkelt inte synas att du varit där.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:10:43 följande:
    Vadå gå vilse? Man ska ju ingen speciell vart! dessutom går det inte åt så mycket energi av att sitta och äta mossa. Man kan sitta och ta det relativt lugnt. Men man kan även ha med sig mat och triangakök om man vill. På hösten är det en del svamp.
    Du ska inte äta mossa, du ska utvinna protein ur det. Det tar 8 timmar så har du kirrat dagens lunch!

Om du ska gå i en cirkel för att hålla dig till allemansrätten så måste du hålla reda på var du är. Om du inte har fena på att ta ut väderstrecken ur naturen kommer du ofelbart att hamna vilse. Hux flux är du mitt inne i en liten by...
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:16:52 följande:
    Hur fan då utvinna protein? Det verkar ju enbart jobbigt. Man kan ju inte sitta i 8 timmar och greja med nåt sånt. Det borde finnas rötter eller något att äta istället. Granskott kan man äta vet jag? Jag tycker inte att det är något problem att hamna i en by, bara att gå ut därifrån igen om man inte vill snacka med folk?
    hade du tänkt att överleva eller bara leva ett kort tag?
    Om du vill leva måste du ha protein, eftersom du inte får jaga, fiska eller odla sojabönor så återstår mossan.

Vad innehåller granskott?
    Ta reda på det.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-10 20:18:59 följande:
    Vad ska du göra hela dagarna då?
    Samla mossa
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:23:15 följande:
    Vandra runt och se Sverige, tänka, ha det lugnt och skönt, inte prata i telefon, ha en hälsosam livsstil mm.
    Haha
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:28:27 följande:
    Jaja, men man kan väl återvinna protein ur mossan då. Vet du hur man gör? Annars kan man väl ha med sig konserver med böner även om det är väldigt äckligt. Jag vet inte vad granskott innehåller men det borde väl vara typ som grönsaker, det ger väl energi. Varför kan man inte bara äta mossan som den är, det borde väl vara bättre att få i sig alltihopa än att hålla på och utvinna något...
    Hade du tänkt dig vara ute i vildmarken i mer än 3 dar?

Samla ihop 20 oöppnade konservburkar och vandra runt med dem hemma i famnen...
    Det är lite försmak på det som komma skall.
    Moahaha.

Varför kan man inte sätta i sig gräs och överleva på det?
    Svaret är detsamma, du kan inte tillgodogöra dig det i rått tillstånd, dessutom krävs det att du äter flera kilo mossa. Gå ut och hämta lite och tugga på, sen föreställer du dig hur det är att äta 3 kilo till... ;-D

Ja jag vet hur man utvinner protein ur lava. Smakar skit men är ätbart.
  • Regnig måndag
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:32:12 följande:
    Det är rätt tungt med konserver också Du kanske kan bli luffare? Ta med dig ståltråd och en tång och gör luffararbeten som du kan byta mot mat i de små stugorna som du passerar på din promenad genom Sverige?
    Det låter som ett mycket bättre förslag!
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:41:33 följande:
    Men seriöst, hur överlevde de på stenåldern då. Jag menar, hur svårt kan det vara?
    Man kanske kan gå till något hus och fråga om man får en macka eller liknande ibland..men jag håller med dig om att det verkar fett äckligt att äta flera kilo mossa. Jag trodde att man fick fiska mm. 
    Tja, medelåldern lär ha varit 20 år...
    Men du har kanske några år kvar för att praktisera stenåldersliv på riktigt? Tungan ute

Luffa menar du, du vill gå på luffen. Glöm inte att med ett munspel och lite ståltråd..
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:42:24 följande:
    Ta det inte personligt., du är säkert snäll och så men jag tror inte att någon vill köpa sånt?
    Det tror jag. Bara du är hel och ren och har sorgsna ögon så köper de säkert allt.
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:48:21 följande:

Men nu var vi lite snurriga båda två.. för vad ska man ha pengarna till,även om någon skulle köpa en ful stålgrej? Meningen var ju att man skulle bli självständig och leva fritt!
    Köpa fler konservburkar såklart!
  • Regnig måndag
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:44:20 följande:
    För det första levde människorna inte själva på stenåldern. Man hjälptes åt och samlade och jagade. Du skulle inte hinna både samla, jaga, slakta göra upp eld osv. helt själv.

Varför så sugen på vildmarksliv? Ring friluftsfrämjandet så kanske du kan börja med att följa med på en kortare tur. 
    Friluftsfrämjandet är inte så bra på sånt. De praktisera bekvämt friluftsliv under trygga former.
    Bättre med överlevnadssällskapet för TS.
    www.overleva.nu/
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:53:08 följande:

Just det ja. Förlåt, är nog lite trött..blandar ihop allt. Men jag är 100 på att ingen skulle köpa sånt, jag skulle inte ens öppna dörren för någon okänd. Om någon sa att hon ville sälja ståltrådsgrejer hade jag bara sagt nej.
    Men starta smycketillverkning av fiskelina och gråsten!
    Då har du en sak för alla karlar och en för alla kvinns!
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 20:54:53 följande:
    okej..men får man hålla på och gå runt och störa folk så då?
    Japp! Bara du inte är naken.
    Men å andra sidan, om du är naken kommer farbror blå och sätter dig i kurran och då får du sova vart och du slipper tugga i dig 3 kilo mossa!

• Regnig måndag
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:55:31 följande:
    Åh, vad roligt det verkar! De har 30 års jubileum om någon vecka, passar ju perfekt för TS! Inflickas måste dock att de bor i tält. Eller stuga. Och lunch ingår. Och människor.
    Det är roligt!
    Klart att de måste börja försiktigt. Slänger de ut folk i skogen med bara en kniv och en yxa lär inga komma tillbaka.
  • Regnig måndag
    Regnig måndag skrev 2012-08-10 20:56:25 följande:
    Japp! Bara du inte är naken.
    Men å andra sidan, om du är naken kommer farbror blå och sätter dig i kurran och då får du sova vart och du slipper tugga i dig 3 kilo mossa!

... sova varmt...

Tur att det är fler som slinter.
  • Regnig måndag
    MammaJohanna1 skrev 2012-08-10 20:59:05 följande:
    Jag menar att det låter roligt, på riktigt! Jag är naturnörd själv.
    Och jag menar seriöst att det är det. Jag har praktiserat en del själv fast inte via dem, det är sånt jag kommer att göra när jag "får tid"...
  • Regnig måndag
    Anonym (H) skrev 2012-08-10 21:08:41 följande:
    är det lagligt?? 
    Vilket?
Svar på tråden Leva i vildmarken?