• annacec

Tips sökes på bra, god, billig, nyttig VARDAGSMAT!

Det blir ju samma "säkra kort" man lagar hela tiden. I mitt fall: Korv Stoganoff, Blodpudding, Fiskbullar med potatis, Köttbullar med mos, Korv och makaroner.

Jag vill lite mer, men har dålig fantasi och tycker inte mat är så kul. Har en 1-åring som ska äta maten och helst vill jag ha sådan mat som fungerar även för mig. Det ska gärna gå fort och inte kosta så mycket...

Vad har ni för "vardagsfavoriter" och "säkra kort"?

Kram 

• Svar på tråden Tips sökes på bra, god, billig, nyttig VARDAGSMAT!
  • Alexi

Ugnsbakad lax. Köp frysta laxfileer, tina, lägg i ugnsform, lägg ev på hårdost eller fetaost på om ni gillar det, in i ugnen 10-15 min på typ 200 grader. Man kan också hälla på citronolivolja efteråt, det ger god smak. Servera med spaghetti. 

• mandelblomma

min matblogg innehåller mycket vardagsmat som ska fungera just efter jobbet med trötta barn och föräldrar.
    En stor del av maten lagas med fördel till eller förbereds kvällen innan några minuter då jag lärt mig att en kvart på kvällen av att skala potatis och hacka lite grönsaker, spar minst 30 minuter dagen  efter när man står där kl fem efter jobbet.

Lite recept:
    Kycklingfilé med rostad paprika och fetaostströssel.
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/06/het-kyckling-med-rostad-sot-paprika.html

Lax och räkpasta
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/05/lax-och-rakpasta-i-sweet-harmony-med.html

Köttfärs o potatisgratäng
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/11/kottfars-och-potatisgratang.html

mustig fisksoppa
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/11/syskonkarlek-och-mustig-fisksoppa.html

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/10/mustig-hostig-kottgryta.htmlttgryta

köttfärslimpa
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/03/inget-fuskrecept-utan-make-head.html

laxgrathttp://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/07/en-enkel-god-laxgratang-farskostsas.htmläng

torsk och potatis i folie
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/07/torsk-potatis-i-foliepaket-med-vitlok.html

• annacec

Torsk och potatis i folie låter bra. Vill gärna lära mig göra något bra me fiskblock... Känns nyttigt.

• Veritaslux
    mandelblomma skrev 2012-08-11 08:17:37 följande:
    min matblogg innehåller mycket vardagsmat som ska fungera just efter jobbet med trötta barn och föräldrar.
    En stor del av maten lagas med fördel till eller förbereds kvällen innan några minuter då jag lärt mig att en kvart på kvällen av att skala potatis och hacka lite grönsaker, spar minst 30 minuter dagen  efter när man står där kl fem efter jobbet.

Lite recept:
    Kycklingfilé med rostad paprika och fetaostströssel.
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/06/het-ky...

Lax och räkpasta
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/05/lax-oc...

Köttfärs o potatisgratäng
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/11/kottfa...

mustig fisksoppa
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/11/syskon...

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/10/mu stig-hostig-kottgryta.htmlttgryta

köttfärslimpa
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/03/inget-...

laxgrathttp://lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/ 07/en-enkel-god-laxgratang-farskostsas.htmläng

torsk och potatis i folie
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/07/torsk-...
    Måste bara säga ett jätteTACK för tipsen. Har genast favoritat din blogg. Och tänk att jag inte ens reflekterat över att man kan förbereda t.ex. köttfärs, morötter och potatis kvällen innan. I min familj är det jag som lagar mat 99% av gångerna, trots att jag inte tycker det är superkul. Har haft otaliga diskussioner med maken (som kanske inte är en klippa i köket men inte helt lost heller) men eftersom han inte tycker det är viktigt med lagad mat blir det att jag får planera allt ändå. 

Personligen gillar jag sådant man kör in i ugnen och sedan "sköter det sig själv". Lergryta är inte dumt heller. Tar dock lite längre tid så man måste planera lite, men förberedelserna tar ett par minuter bara. Mitt favoritrecept i lergryta är:
    En hel kyckling i bitar 
    En burk krossade tomater + lite vatten + några matskedar tomatpuré
    2 morötter, skivade
    En halv gul lök i klyftor
    Timjan, oregano, basilika
    Svartpeppar salt.

Släng i allt i grytan, rör runt, in i ugnen. Klart efter ca 50 minuter. Servera med ris, potatis och sallad.

Lergryta finns att köpa på bland annat Clas Olsson till bra pris.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Alexi
    Snartfrueriksson skrev 2012-08-11 08:02:17 följande:
    Åh denna tråd vill jag vara med i :) vill oxå ha tips!

Jag tycker att lax är dyrt !
    Det är ofta extrapriser på sådana här fyrpack frysta fileer, passa på och köp då.
  • mandelblomma
    Veritaslux skrev 2012-08-11 12:41:20 följande:
    Måste bara säga ett jätteTACK för tipsen. Har genast favoritat din blogg. Och tänk att jag inte ens reflekterat över att man kan förbereda t.ex. köttfärs, morötter och potatis kvällen innan. I min familj är det jag som lagar mat 99% av gångerna, trots att jag inte tycker det är superkul. Har haft otaliga diskussioner med maken (som kanske inte är en klippa i köket men inte helt lost heller) men eftersom han inte tycker det är viktigt med lagad mat blir det att jag får planera allt ändå. 

Personligen gillar jag sådant man kör in i ugnen och sedan "sköter det sig själv". Lergryta är inte dumt heller. Tar dock lite längre tid så man måste planera lite, men förberedelserna tar ett par minuter bara. Mitt favoritrecept i lergryta är:
    En hel kyckling i bitar 
    En burk krossade tomater + lite vatten + några matskedar tomatpuré
    2 morötter, skivade
    En halv gul lök i klyftor
    Timjan, oregano, basilika
    Svartpeppar salt.

Släng i allt i grytan, rör runt, in i ugnen. Klart efter ca 50 minuter. Servera med ris, potatis och sallad.

Lergryta finns att köpa på bland annat Clas Olsson till bra pris.

tack kul att du gillar den.

jag älskar min lergryta och brukar ställa den i blöt redan på morgonen när jag sticker till jobbet.
    Sen har jag i potatisen i grytan med kycklingen ( skalar potatisen kvällen innan också och delar kycklingen då) och kokar i hop med allt.
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/08/det-har-en-repis-kycklign-i-lergryta-nu.html

eller lammstek i lergryta!
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/sagolik-lammstek-i-lergryta-med-vitlok.html

fläskkarré med sirap och äppeljuice
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/flaskkarre-i-lergryta-med-sirap-och.html
  • Veritaslux
    mandelblomma skrev 2012-08-11 13:10:11 följande:
    tack kul att du gillar den.

jag älskar min lergryta och brukar ställa den i blöt redan på morgonen när jag sticker till jobbet.
    Sen har jag i potatisen i grytan med kycklingen ( skalar potatisen kvällen innan också och delar kycklingen då) och kokar i hop med allt.
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/08/det-ha...

eller lammstek i lergryta!
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/sagoli...

fläskkarré med sirap och äppeljuice
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/flaskk...
    Tack igen. Lammstek måste jag prova, älskar lamm! Har testat fläskkarré i kombination med äppeljuice (inte sirap dock och minns inte exakt vad mer, blev i alla fall jättegott). Billig mat som blir oerhört saftig i lergryta. 
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Ingridsmamma

Några av mina favoriter är
    ungsbakad lax: Man blandar creme frech med citron och eventuellt majonäs och salt och vitpeppar efter smak. Ha såsen på laxen och in i ugnen. Jag äter ris till det, jättegott =D

Kassler eller lax i ugn med sweetchili: Blanda vispgrädde, creme fresh och sweet chili sås vispa så att det blir ganska hårt och in med allt i ugn. 

Andra favoriter är fisk och äggsås och chili con carne, =D  

• Mor till Ella

Min barn bara älskar denna rätt och den går snabbt och man kan variera hur som. Jag brukar ta vad jag har hemma, tonfisk, kycklingfile, bacon, eller lax. använder grönsak som passar till fisken eller köttet typ broccoli som är delade i mindre bitar, ärtor,morötter, paprika, svamp, gröna böner eller majs.

Koka pasta typ penne,fjäril eller liknande.
    Blanda i köttet/fisken med pastan
    Blanda i Grönsakerna i pastan
    Värm en burk philadelphia ost och ha i pastan.
    Krydda med önskade krydda.

Jättegott och snabbt.

• Mor till Ella

kanske ska säga att man måste ha stekt kycklinfilén, bacon eller lax innan man blandar det i pastan. lika är det ju med grönsakrena de måste ju typ kokas före du häller ner dem i pastan.

Har vi ätit kycklingfile dagen innan lagar jag en extra och strimlar sedan ner den i pastan.

Svar på tråden Tips sökes på bra, god, billig, nyttig VARDAGSMAT!