• cocos87

Hur får jag min 3 åring att sova?

Min dotter som är 3 år går upp 05 varje morgon, men somnar inte förrens vid 23-tiden. Hon sover ingen middag, hon har inte gjort det sen 1 år tillbaka. Jag har b.la en liten bebis som vaknar 2-3 ggr varje natt så jag är helt slutkörd när jag ska gå upp så tidigt och sen inte kunna lägga mig normal tid.. Är det vanligt att barn är vakna så länge? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag har samma rutiner varje kväll och de ser ut såhär:
    17.00-18.00 - middag
    18.00 - bad
    18.30 - mys vid tvn, allt nersläckt
    19.00 - saga i sängen sen godnatt

men hon somnar aldrig, hon leker, hoppar, skriker, skrattar jag allt utom sova  

Tips någon? 

Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • Svar på tråden Hur får jag min 3 åring att sova?
  • Tainted

åhh.. jag känner igen detdär.. tålamod är bästa medicinen, tids nog.. i värsta fall kan du trösta dig med att när hon är 14 kommer du få hota med tortyr innan hon går upp, och det vid 13-14 ;)

• Mi Vida

Vi hade samma problem länge men märkte att ett redigt kvällsmål precis innan läggning gjorde susen:) Så kanske kan vara värt ett försök att lägga in i kvällsrutinerna?

• MalinEddie

Hon sover alltså 6 timmar per dygn? Det är alldeles för lite sömn för ett så litet barn skulle jag säga. Jag skulle absolut vara orolig. Det är möjligt att hon har kommit in i en ond cirkel av övertrötthet och därför verkar aktiv men i själva verket är trött. Jag skulle ta kontakt med vården om jag var er. För din egen skull undrar jag om det finns en pappa med i bilden?

• cocos87
    MalinEddie skrev 2012-08-10 22:17:18 följande:
    Hon sover alltså 6 timmar per dygn? Det är alldeles för lite sömn för ett så litet barn skulle jag säga. Jag skulle absolut vara orolig. Det är möjligt att hon har kommit in i en ond cirkel av övertrötthet och därför verkar aktiv men i själva verket är trött. Jag skulle ta kontakt med vården om jag var er. För din egen skull undrar jag om det finns en pappa med i bilden?
    Nej pappan och jag separerade under den senaste graviditeten, så barnen bor hos mig.
    Vi har haft kontakt med vården tidigare eftersom hon led av nattskräck innan och hade svårt med sömnen men de vill bara ge mediciner och jag vet inte om det känns så tryggt..
  • MalinEddie
    cocos87 skrev 2012-08-10 22:20:42 följande:
    Nej pappan och jag separerade under den senaste graviditeten, så barnen bor hos mig.
    Vi har haft kontakt med vården tidigare eftersom hon led av nattskräck innan och hade svårt med sömnen men de vill bara ge mediciner och jag vet inte om det känns så tryggt..
    Vad för medicin vill de ge? Har de undersökt henne så att det inte finns en fysisk orsak? Medicin behöver inte vara av ondo om det handlar om en kort tid för att bryta en ond cirkel. Jag gissar att ni redan ger henne omega 3?
  • MalinEddie

Du har ingen annan som kan komma och avlasta dig ibland? Hur ofta sover 3-åringen hos pappan? Är det samma sak då? Var det likadant med hennes sömn innan separationen?

• cocos87
    MalinEddie skrev 2012-08-10 22:24:43 följande:
    Vad för medicin vill de ge? Har de undersökt henne så att det inte finns en fysisk orsak? Medicin behöver inte vara av ondo om det handlar om en kort tid för att bryta en ond cirkel. Jag gissar att ni redan ger henne omega 3?
    Nu minns jag inte namnet på medicinen, men det var någon allergimedicin som skulle göra henne trött.
    De har inte undersökt henne alls, jag förklarade bara problemen och då skrev han ut denna medicin men jag har inte hämtat ut den bara, kändes så fel! Nej, ger henne inget extra som omega 3, kan något sånt funka? 
  • cocos87
    MalinEddie skrev 2012-08-10 22:26:54 följande:
    Du har ingen annan som kan komma och avlasta dig ibland? Hur ofta sover 3-åringen hos pappan? Är det samma sak då? Var det likadant med hennes sömn innan separationen?
    Problem med sömnen har hon haft hela sitt liv, i början kolik sen nattskräck och nu detta..
    Pappan har de två stora varannan helg, så då sover jag hela dagarna  
  • Flickan och kråkan

Hur är hon på dagen? Är hon pigg och glad? Är något på tok så brukar det ju märkas dagtid. Det låter onekligen lite men barn är ju människor och därmed olika. Jag har ett barn med mycket sömnbehov och ett med litet. Hur aktiv är hon dagtid?

Jag hade nog också testat att skjuta nattningen till lite senare om ni inte redan gjort det. Är de lite för pigga vid nattning så kan de varva upp sig själva. Så fungerar man ju själv med. Kan man inte somna för att man inte är riktigt trött men ligger kvar vaken så kan det vara jättesvårt att somna även när klockan tickar på.

• cocos87
    Flickan och kråkan skrev 2012-08-10 22:45:37 följande:
    Hur är hon på dagen? Är hon pigg och glad? Är något på tok så brukar det ju märkas dagtid. Det låter onekligen lite men barn är ju människor och därmed olika. Jag har ett barn med mycket sömnbehov och ett med litet. Hur aktiv är hon dagtid?

Jag hade nog också testat att skjuta nattningen till lite senare om ni inte redan gjort det. Är de lite för pigga vid nattning så kan de varva upp sig själva. Så fungerar man ju själv med. Kan man inte somna för att man inte är riktigt trött men ligger kvar vaken så kan det vara jättesvårt att somna även när klockan tickar på.
    Hon är pigg och aktiv dagtid, vi är ute hela dagar och hon cyklar vart vi än ska, inget som hon klagar på
    Hon är jätteglad och har alltid varit det, så jag märker ingen skillnad på henne dagtid heller.
    Jag har inte skjutit på läggning faktiskt, just för att jag tänker att hon måste vara jätte trött när hon har varit vaken så länge, men jag ska absolut testa! Tack  
  • Vinterankan

Du kanske lägger henne för tidigt när hon inte alls är trött vilket bara göra att hon somnar ännu senare. Testa att lägg henne vid typ klockan 21 istället. 

• MalinEddie
    cocos87 skrev 2012-08-10 22:51:32 följande:
    Hon är pigg och aktiv dagtid, vi är ute hela dagar och hon cyklar vart vi än ska, inget som hon klagar på
    Hon är jätteglad och har alltid varit det, så jag märker ingen skillnad på henne dagtid heller.
    Jag har inte skjutit på läggning faktiskt, just för att jag tänker att hon måste vara jätte trött när hon har varit vaken så länge, men jag ska absolut testa! Tack  
    Men hon lägger sig väl redan så sent som 23.00? Känns som jag missuppfattat något här.
  • MalinEddie
    cocos87 skrev 2012-08-10 22:28:17 följande:
    Nu minns jag inte namnet på medicinen, men det var någon allergimedicin som skulle göra henne trött.
    De har inte undersökt henne alls, jag förklarade bara problemen och då skrev han ut denna medicin men jag har inte hämtat ut den bara, kändes så fel! Nej, ger henne inget extra som omega 3, kan något sånt funka? 
    Ja, omega 3 hjälper många. Finns massor trådar om det på familjelivGlad
  • MalinEddie

Nu förstår jag. i pratar alltså om när TS påbörjar läggningen och inte är barnet verkligen somnar. Jag skulle prova mig fram med olika läggtider, också tidigare läggning. Övertrötthet kan ställa till det lika mycket.

• Winglur

Åååh min tjej är i princip likadan, men hon vaknar senare på morgonen. Jag väcker henne vid 7, ibland 8, men ändå ska det krånglas in i det sista, till typ 22, innan hon äntligen däckar.

Jag oooorkar snart inte mer. Ska prova Omega 3 igen, och hoppas verkligen att det kan funka. Men finns det bara i tablettform? Jag har precis fått hem "godnattsagor" från 1sjalvkansla.se som tydligen har hjälpt många. Hon gillar sagorna men hon somnar inte... Kanske kan de funka för er TS?

Svar på tråden Hur får jag min 3 åring att sova?