• Anonym

Fråga till er med PCO

Jag vet att man kan få ökad hårväxt vid PCO, men jag har fått för mig att det blir som manlig hårväxt. Dvs kraftiga, svarta hårstrån i ansiktet osv. Jag har problem med kraftig akne (är 30år) och i vuxen ålder har jag även upptäckt att jag är luden i ansiktet. Jag har massa blonda småstrån, och visst, alla har väl viss ansiktsbehåring, men jag tycker att jag ser luden ut. Får också blonda hårstrån här och var som blir grövre och blir jättelånga, upp till 1cm. Inte så snyggt med sånt i ansiktet. Brukar raka för att hålla ansiktet slätt. Jag har försökt kolla på andra och deras ansiktshår syns inte iallafall. Kan mitt ludna ansikte bero på PCO?

• Svar på tråden Fråga till er med PCO
  • Anonym

Ja, tyvärr. Jag har samma problem, kraftig hårväxt av manlig typ över stora delar av kroppen. Ansiktet har jag behandlat med laserbehandling och även om det minskat så är det alldeles för mycket kvar. Resten av kroppen vaxas för att minimera problemen.

• Felizia

Ja, hade det så som ung men äter nu yasmin p-piller sedan många år. Allt hår borta! Har nästan glömt hur illa det var innan... Hade dock ingen acne och har det inte nu heller. Är idag 40+.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-11 12:06:09 följande:
    Ja, tyvärr. Jag har samma problem, kraftig hårväxt av manlig typ över stora delar av kroppen. Ansiktet har jag behandlat med laserbehandling och även om det minskat så är det alldeles för mycket kvar. Resten av kroppen vaxas för att minimera problemen.
    På kroppen har jag ingen ökad behåring alls tycker jag. Har nog mindre hårväxt än andra tjejer på kroppen. Det är bara ansiktet som blir ludet. Som tur är så tycker jag att det är lätt att bara ta ett varv med rakhyveln innan jag lägger på sminket. Det måste ju vara jobbigare om de är svarta hårstrån då stubben syns direkt?
  • Anonym
    Felizia skrev 2012-08-11 12:14:57 följande:
    Ja, hade det så som ung men äter nu yasmin p-piller sedan många år. Allt hår borta! Har nästan glömt hur illa det var innan... Hade dock ingen acne och har det inte nu heller. Är idag 40+.
    Har ätit yasmin och då försvann acnen. Har inte tänkt på hur hårväxten såg ut då.

Hur fungerar det med PCO egentligen? Försvinner symptomen när man hamnar i klimakteriet? Om man skulle sterilisera sig, vad händer då med symptomen?
  • Anonym (Icke)

Jag är mer lurvig än nästan alla kvinnor jag träffat på i hela mitt liv och jag har inte PCO så ökad behåring måste inte alls bero på det. Har du andra symtom på PCO? Övervikt,oregelbunden mens,svaga tecken på äl? Har man PCO försvinnerr den ofta efter 40,alltså inte efter klimakteriet utan strax innan så många med PCO blir helt plötsligt jättefertila efter 40 för då har de fortfarande många ägg kvar och de ägg de har är oftast bra kvalitet. Att sterilisera sig botar inte alls PCO,sterilisering innebär ju bara att man täpper till äggledarna.

• Pastell

Du menar att du har pco-s då TS? För pco är ju bara äggstockarnas utseende men har man symtom,som du har heter det pco-s och det kollar man via blodprov.

• Anonym
    Anonym (Icke) skrev 2012-08-11 15:31:05 följande:
    Jag är mer lurvig än nästan alla kvinnor jag träffat på i hela mitt liv och jag har inte PCO så ökad behåring måste inte alls bero på det. Har du andra symtom på PCO? Övervikt,oregelbunden mens,svaga tecken på äl? Har man PCO försvinnerr den ofta efter 40,alltså inte efter klimakteriet utan strax innan så många med PCO blir helt plötsligt jättefertila efter 40 för då har de fortfarande många ägg kvar och de ägg de har är oftast bra kvalitet. Att sterilisera sig botar inte alls PCO,sterilisering innebär ju bara att man täpper till äggledarna.
    En läkare har tidigare sagt att jag har pco-äggstockar. Jag har kraftig acne och långa menscyklar och extremt sparsam mens. Känner aldrig av äl. Har varit gravid ett par gånger men fått missfall varje gång. Så helt otroligt är det inte att jag har pco kanske men olika läkare säger olika saker. Har dock aldrig nämnt detta med behåringen.
  • Anonym (Icke)
    Anonym skrev 2012-08-12 01:24:54 följande:
    En läkare har tidigare sagt att jag har pco-äggstockar. Jag har kraftig acne och långa menscyklar och extremt sparsam mens. Känner aldrig av äl. Har varit gravid ett par gånger men fått missfall varje gång. Så helt otroligt är det inte att jag har pco kanske men olika läkare säger olika saker. Har dock aldrig nämnt detta med behåringen.

Det är ju väldigt lätt att ställa diagnos på PCO-bara kolla på gyn hur äggstockarna ser ut och sen ta progesteronprov. Gå privat så får du veta. Då får du även hjälp den dag du ev. vill ha barn.
  • dumdummast
    Pastell skrev 2012-08-11 16:48:37 följande:
    Du menar att du har pco-s då TS? För pco är ju bara äggstockarnas utseende men har man symtom,som du har heter det pco-s och det kollar man via blodprov.
    Jag har alltid undrat skillnad mellan dom två :). För jag brukar säga att jag har Pco för trodde inte det var någon skillnad. Men nu vet jag :)
Svar på tråden Fråga till er med PCO