• Anonym

gråa tänder efter olycka!!! barn

min son ramla och slog sin framtand i mitt knä för 5 dgr sen ingen tand blev lös var hos tandläkaren
    och inget var förflyttat i munnen.även anmält till försäkringen.

nu är båda framtänderna lite gråa i överkant , ingen inflammation.
    kommer han tappa dessa nu eller kan dom lite gråa som går bort sedan?

• Svar på tråden gråa tänder efter olycka!!! barn
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-08-11 13:10:12 följande:
    tändläkaren pratade om blåmärke i tand som gör att de blir grå men går över. ingen sa nått om kontakta tandläkare om de bev gråa så många säger.
    han har inte ont använder natt som vanligt.
    Ja, det kan hända. Hur gammal är sonen? Är han 5 finns det ingen anledning att åka till tandläkare, är han 2-3 kan det finnas skäl.

Titta under hans överläpp en gång/månad eller så, om det på tandköttet bildas en varbubbla (några mm stor) så ska tanden sannolikt tas bort. Annars är det inte mycket som kan hända.

Är tanden grå kan det vara för att nerven inne i tanden är död. Det har ingen betydelse så länge det inte komme in  bakterier - då blir det en varinfektion. 
  • Anonym
    Kjellgren skrev 2012-08-11 16:05:35 följande:
    Ja, det kan hända. Hur gammal är sonen? Är han 5 finns det ingen anledning att åka till tandläkare, är han 2-3 kan det finnas skäl.

Titta under hans överläpp en gång/månad eller så, om det på tandköttet bildas en varbubbla (några mm stor) så ska tanden sannolikt tas bort. Annars är det inte mycket som kan hända.

Är tanden grå kan det vara för att nerven inne i tanden är död. Det har ingen betydelse så länge det inte komme in  bakterier - då blir det en varinfektion. 
    han är snart 4 var hos tandläkaren men ingen infektion och han har inte ont. högst upp på båda framtänder e de lite grått inte hela tanden.
    kan de va som tandläkaren sa att tanden kan bli grå för det blir blåmärke som sen går bort?
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-08-11 16:55:23 följande:
    han är snart 4 var hos tandläkaren men ingen infektion och han har inte ont. högst upp på båda framtänder e de lite grått inte hela tanden.
    kan de va som tandläkaren sa att tanden kan bli grå för det blir blåmärke som sen går bort?
    "Blåmärke" i bemärkelsen blödning inne i tanden som nu resorberas, visst kan det hända. 

Ibland kan hela tänderna bli grå-nästan svarta. Blir det en tydlig färgförändring kan ni ringa tandläkaren för att se om det är läge för ny kontroll. Om tänderna inte gör ont och det inte finns någon "varbubbla" på tandköttet så låter man tänderna för det mesta sitta tills de lossnar av sig själv.
  • Anonym

Jag fick en grå tand efter att jag slagit i den när jag var liten, vet jag fick dra ut tanden tillslut.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-11 13:12:47 följande:
    Jobbar inom tandvården, och vi brukar rekommendera att kontakta oss om tanden ändrar färg, eller läge.
    men var i kontAKT med er redan dom sa att de kan bli grå att det är normalt
  • Anonym
    Kjellgren skrev 2012-08-11 17:00:26 följande:
    "Blåmärke" i bemärkelsen blödning inne i tanden som nu resorberas, visst kan det hända. 

Ibland kan hela tänderna bli grå-nästan svarta. Blir det en tydlig färgförändring kan ni ringa tandläkaren för att se om det är läge för ny kontroll. Om tänderna inte gör ont och det inte finns någon "varbubbla" på tandköttet så låter man tänderna för det mesta sitta tills de lossnar av sig själv.
    tycker färgen börjar dra sig tillbaka nu.
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-08-11 19:18:23 följande:
    tycker färgen börjar dra sig tillbaka nu.
    Avvakta och kolla om några dagar igen. Får sonen ont när han äter eller tex inte vill ta nappen så är det bara att kontakta tandläkaren igen för kontroll. Ibland får man plocka bort tänderna i förväg men långt ifrån alltid.
  • Anonym
    Kjellgren skrev 2012-08-11 19:25:31 följande:
    Avvakta och kolla om några dagar igen. Får sonen ont när han äter eller tex inte vill ta nappen så är det bara att kontakta tandläkaren igen för kontroll. Ibland får man plocka bort tänderna i förväg men långt ifrån alltid.
    inte ont alls, bara grått längst upp
  • johanssone

Jag slog i min tand i ett knä när jag var liten och tanden blev gråsvart, den dog haha! Tappade den senare

• Anonym
    johanssone skrev 2012-08-12 00:08:51 följande:
    Jag slog i min tand i ett knä när jag var liten och tanden blev gråsvart, den dog haha! Tappade den senare
    nu är inte den gråsvart och det gråa är nästan förvunnit.
    haha ? tycker du detta är kul eller.... pucko
  • Anonym

kul! ena tanden lös båda ljus ljus gråa. bild gick inte få till nytt försök om några dagar. kanske får
    ta bort båda. ångest!!!! :(

• johanssone

Pucko? Men tack ;) jag skrattade mer åt mig själv att tanden dog, herregud en tand är inte liv och död, yez

• Anonym
    johanssone skrev 2012-08-13 22:48:34 följande:
    Pucko? Men tack ;) jag skrattade mer åt mig själv att tanden dog, herregud en tand är inte liv och död, yez
    kanske missuppfattade dig. känns inte så kul dra ut två framtänder vi får inte ens till röntgen han är livrädd..
Svar på tråden gråa tänder efter olycka!!! barn