sjuk kattunge men inget stöd från gamla ägarna
hej
Jag bestämde mig för att hämta hem en ny kattunge:.) från några som jag kände. Hon sa när jag hämtade katten ungen att hon skulle va runt tio veckor. Och det trodde jag att hon var. Bara efter 2-3 dagar hemma började hon nysa typ " harkla" och man kunde se att hon hade svårt att anda, och hade det jätte jobbigt. När vi fick tid hos veterinären, var hon så dåligt att jag trodde att dom skulle behöva avliva henne. Det visade sig att kattungen både hade skabb och åkt på en kraftig kattsnuva och hade ont så hon "mjaode" jätte högt. Enligt doktorn som frågade hur gammal ungen var, när jag sa att den var runt 10 veckor sa han att det va omöjligt, att hon nog var runt 8 veckor istället. och att det kunde va derför hon blev så dålig så snabbt, och undernärd som hon var.
i alle fall fick med mig en antibiotika hem som jag kämpade med i två veckor hela 5ML till en pytteliten kattunge plus näs droppar. Men hon blev bara lite bättre, så hon fick ny medicin nåt mycket starkare. som verkar hjälpa jättebra nu..Så orolig om jag har varit. Men nu till min fråga`?
har dom gamla ägarna inget ansvar alls? när jag ringde och försökte prata med dom, var deras svar "men avliva katten da"
inte nog med att lillen e sjuk, hon har ju smittat mina två vuxna katter med skabb också nu, tur bara att dom stora katterna inte verkar tagit skada av att den lille har haft kattsnuva.
vad gör man igentlgen? det är väll inte fritt fram och sälja sjuka kattungar hur som helst? veterinären sa att det kommer från kattmamman.