• emoss

sjuk kattunge men inget stöd från gamla ägarna

hej

Jag bestämde mig för att hämta hem en ny kattunge:.) från några som jag kände. Hon sa när jag hämtade katten ungen att hon skulle va runt tio veckor. Och det trodde jag att hon var. Bara efter 2-3 dagar hemma började hon nysa typ " harkla" och man kunde se att hon hade svårt att anda, och hade det jätte jobbigt. När vi fick tid hos veterinären, var hon så dåligt att jag trodde att dom skulle behöva avliva henne. Det visade sig att kattungen både hade skabb och åkt på en kraftig kattsnuva och hade ont så hon "mjaode" jätte högt.  Enligt doktorn som frågade hur gammal ungen var, när jag sa att den var runt 10 veckor sa han att det va omöjligt, att hon nog var runt 8 veckor istället. och att det kunde va derför hon blev så dålig så snabbt, och undernärd som hon var.

i alle fall fick med mig en antibiotika hem som jag kämpade med i två veckor hela 5ML till en pytteliten kattunge plus näs droppar. Men hon blev bara lite bättre, så hon fick ny medicin nåt mycket starkare. som verkar hjälpa jättebra nu..Så orolig om jag har varit. Men nu till min fråga`?
    har dom gamla ägarna inget ansvar alls? när jag ringde och försökte prata med dom, var deras svar "men avliva katten da"
    inte nog med att lillen e sjuk, hon har ju smittat mina två vuxna katter med skabb också nu, tur bara att dom stora katterna inte verkar tagit skada av att den lille har haft kattsnuva.
    vad gör man igentlgen? det är väll inte fritt fram och sälja sjuka kattungar hur som helst? veterinären sa att det kommer från kattmamman.

• Svar på tråden sjuk kattunge men inget stöd från gamla ägarna
  • Scream2

Men som köpare ser du väl till att köpa en besiktigad katt, som har vaccinationsintyg och DESSUTOM är MINST 12 veckor?!?!?!?!?

• Scream2

Sen är det naturligtvis jättebra att du kämpat med katten inte det, men du hör väl nästan själv att du inte kommer att ha nåt att hämta från dom "uppfödarna" (inte värt att kalla om det ens). Har du nåt kontrakt?

• Birmafröken

Ja, i Djurskyddslagen står det att kattungar ej får skiljas från kattmamman och uppfödaren förrän tidigast vi 12 veckors ålder! Det måste man känna till om man är uppfödare, men även som kattungeköpare.

Tyvärr står det inte i djurskyddslagen att kattungar ska vara grundvaccinerade mot kattpest och kattsnuva samt veterinärbesiktigade vid leverans (det är bara registrerade raskattuppfödare som har de kraven på sig från sitt kattförbund), men som köpare kan man se till att kräva detta även när man köper en huskattunge, så minimerar man risken för tråkigheter och dyra veterinärräkningar.

Kattsnuva beror på virus, och mot virus hjälper det inte med antibiotika. Om katten drabbas av kattsnuva kan det bli långvarigt och i värsta fall finnas kvar latent och blossa upp då och då i resten av kattens liv. För små kattungar kan tillståndet bli livshotande, men det är bara om det uppstår bakteriella följdinfektioner ( t.ex. lunginflammation) som det hjälper med antibiotika. Det man kan göra vid vanlig kattsnuva är bara att lindra symtomen genom näsdroppar och genom att försöka hålla ögon och nos rena och se till att katten får i sig tillräckligt med mat och vätska (om katten matvägrar måste det ske genom uppvätskning, dropp eller tvångsmatning).

Säljaren har alltid ett ansvar (i 2år för dolda fel), men om deras lösning är att häva köpet och avliva katten finns det nog inte så mycket att hämta där. Oseriösa huskattuppfödare är tyvärr ett särskilt släkte som inte resonerar som vanliga människor.

• Birmafröken

Jag kan tillägga att det är väldigt typiskt att snuvan visade sig några dagar efter flytt. Kattsnuvevirus aktiveras nämligen vid stress och att byte hem innebär en stor stress för en kattunge. En 8-veckors kattbebis har inte heller på långa vägar byggt upp det naturliga immunförsvar som den skulle ha haft vid 12 veckors ålder.

• doggy

Vad tycker du gamla ägarna ska göra ?? Ta tillbaka katten ??

• nemo1

Du får tyvärr skylla dig själv när du köper en kattunge som är alldeles för liten enligt lag att tas ifrån sin mamma, du kan få stora beteendeproblem med katten. Att sedan köpa en kattunge som inte är vaccinerad är också dårskap. Gå in och läs på ordentligt nu om katter på tex kattstatus.se 

• lennartsdotter

Du ska kräva ersättning för veterinärvården. Kattsnuva faller under dolt fel (enligt Konsumentköplagen) om kattungen föreföll frisk när du hämtade den. Är de motvilliga är det du som sitter med triumf på hand eftersom de har brutit mot djurskyddslagstiftningen. Säg åt den att antingen betalar de för veterinärvården eller så ringer anmäler du dem till djurskyddsinspektören (se till att få ett intyg på kattungens ålder från veterinären).

Du kommer tyvärr inte kunna fullförsäkra den här katten pga detta. Den kommer få en restriktion mot allt som har med luftvägarna att göra (kanske även ögon). Den kan tyvärr även få livslånga besvär av kattsnuvan, men förhoppningsvis blir det bra.

• Scream2
    lennartsdotter skrev 2012-08-12 20:03:38 följande:
    Du ska kräva ersättning för veterinärvården. Kattsnuva faller under dolt fel (enligt Konsumentköplagen) om kattungen föreföll frisk när du hämtade den. Är de motvilliga är det du som sitter med triumf på hand eftersom de har brutit mot djurskyddslagstiftningen. Säg åt den att antingen betalar de för veterinärvården eller så ringer anmäler du dem till djurskyddsinspektören (se till att få ett intyg på kattungens ålder från veterinären).

Du kommer tyvärr inte kunna fullförsäkra den här katten pga detta. Den kommer få en restriktion mot allt som har med luftvägarna att göra (kanske även ögon). Den kan tyvärr även få livslånga besvär av kattsnuvan, men förhoppningsvis blir det bra.

Följdfråga. Ska inte katten vara besiktad om Dolda fel ska kunna gå in?
  • ForReal

Du har fått svar angående den egentliga frågan, men sen är det självklart så att en katt kan vara sjuk utan att säljaren vid det tillfället känner till det. Det får man räkna med. Sen blir jag väldigt ledsen att ännu en kattunge tagits för tidigt, så jag råder dig att läsa på om katter och deras behov på t ex Kattstaus som nemo skrev. Det är jätteviktigt att du nu är extra lyhörd och aktiverar katten när den är så liten, speciellt om den är ensamkatt.

• lennartsdotter
    Scream2 skrev 2012-08-12 23:09:34 följande:

Följdfråga. Ska inte katten vara besiktad om Dolda fel ska kunna gå in?
    Det ska inte Konsumentköplagen bry sig om. Försäkringsbolag kräver det för att täcka uppfödares kostnader vid dolda fel, men det är uppfödarens problem. Om kattungen rent juridiskt (enligt KKL) lider av ett dolt fel ska uppfödaren ersätta oavsett om denne har försäkring eller inte och oavsett om försäkringen täcker eller inte.
  • Scream2
    lennartsdotter skrev 2012-08-15 11:25:43 följande:
    Det ska inte Konsumentköplagen bry sig om. Försäkringsbolag kräver det för att täcka uppfödares kostnader vid dolda fel, men det är uppfödarens problem. Om kattungen rent juridiskt (enligt KKL) lider av ett dolt fel ska uppfödaren ersätta oavsett om denne har försäkring eller inte och oavsett om försäkringen täcker eller inte.

Men hur vet man om det är ett dolt fel. Vad har köparen för rätt att säga det? Har inte köparen skyldighet att försäkra sig om att djuret man köper är friskt?

Jag har ingen aning om vad lagarna säger, har inte läst på och sitter inte i en sån sits just nu. Bara nyfiken. Om jag själv skulle köpa en kattunge så betalar jag ju för en frisk unge. Men hur ska jag som lekman eg försäkra mig om att den ÄR frisk? Bara lite på uppfödaren eller ha skyldighet att själv försäkra mig om saken, genom en besiktning? Eller är det bara säljaren som har skydligheter? Köparen bara rättigheter? 
  • lennartsdotter
    Scream2 skrev 2012-08-15 11:34:22 följande:

Men hur vet man om det är ett dolt fel. Vad har köparen för rätt att säga det? Har inte köparen skyldighet att försäkra sig om att djuret man köper är friskt?

Jag har ingen aning om vad lagarna säger, har inte läst på och sitter inte i en sån sits just nu. Bara nyfiken. Om jag själv skulle köpa en kattunge så betalar jag ju för en frisk unge. Men hur ska jag som lekman eg försäkra mig om att den ÄR frisk? Bara lite på uppfödaren eller ha skyldighet att själv försäkra mig om saken, genom en besiktning? Eller är det bara säljaren som har skydligheter? Köparen bara rättigheter? 
    Köparen har inte rätt att säga det, det är lagen som avgör. Vid eventuella tveksamheter vänder man sig till ARN för rådgivning. ARN kan självklart göra bedömningen att uppfödaren, vid ett dolt fel, inte behöver ersätta högre kostnader än vad det skulle blivit om katten vore försäkrad.

Konsumentköplagen är utformad så att de första 6 månader efter försäljningen är det säljaren som ska bevisa att felet inte förelåg vid leveransen. Det finns alltså ingen skyldighet från köparens sida att besiktiga en kattunge, däremot är det väldigt bra att som säljare göra det. När dessa 6 månader har löpt ut ligger bevisbördan på köparens sida, men kan köparen bevisa att ett fel förelåg vid leverans har denne rätt till ersättning fram tills 3 år efter köpet genomfördes. 

Köpare dvs. konsumenter har ett väldigt starkt juridiskt skydd i Sverige. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det. 
  • ForReal

I regel gäller ju inte Konsumentköplagen mellan privatpersoner, och jag tycker inte det verkar som om TS köpt någon raskatt med kontrakt på. Gäller KKL alltså vid köp av djur och vart hittar jag den infon? Nyfiken bara.

• Madwig

Jag blev också "lurad" när jag köpte min första katt. Han skulle enligt säljaren/uppfödare va 12 veckor. Men hur ska man kunna veta hur stor en kattunge är vid visst antal veckor om man aldrig haft katt förut. Det va först tre dagar efteråt jag insåg att något va fel. Då fick jag nämligen hem katt nummer 2 (från annan uppfödare) och hon såg ut som en jätte i jämförelse med honom.

Kvittona eller bevis på vaccinationerna som jag hade bett att få se för katt nr 1 dök givetvis heller aldrig upp med posten som de hade lovat. Jag ringde tillbaks flera gånger men varje gång hade de en ny dålig bortförklaring. Nåväl, dag 7 gav jag upp och gick istället till veterinär med kisse så att han fick vaccination. Veterinären bedömde att han då va ungefär 8-9 veckor. 

Jag är ganska så säker på att en hel del av de "lustigheter" han har för sig beror på att han togs för tidigt från mamma och inte heller hade fått sin vaccination. Han är väldigt olik mina andra två katter till sätt/temprament och verkar ofta lite handikappad, han fattar helt enkelt inte allt på ett lika naturligt sätt som en katt skall. Dessutom får han återkommande ögonbesvär. 

Nåja, han blev lite bättre efter kastreringen och är en trygg och nöjd katt idag 

• doggy

Har TS köpt från uppfödare ?? Eller är katten bara köpt av vanlig person som råkat få kattungar ??

• MajaVira
    lennartsdotter skrev 2012-08-15 21:14:03 följande:
    Köparen har inte rätt att säga det, det är lagen som avgör. Vid eventuella tveksamheter vänder man sig till ARN för rådgivning. ARN kan självklart göra bedömningen att uppfödaren, vid ett dolt fel, inte behöver ersätta högre kostnader än vad det skulle blivit om katten vore försäkrad.

Konsumentköplagen är utformad så att de första 6 månader efter försäljningen är det säljaren som ska bevisa att felet inte förelåg vid leveransen. Det finns alltså ingen skyldighet från köparens sida att besiktiga en kattunge, däremot är det väldigt bra att som säljare göra det. När dessa 6 månader har löpt ut ligger bevisbördan på köparens sida, men kan köparen bevisa att ett fel förelåg vid leverans har denne rätt till ersättning fram tills 3 år efter köpet genomfördes. 

Köpare dvs. konsumenter har ett väldigt starkt juridiskt skydd i Sverige. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det. 
    Det är ju inte konsumentköplagen som gäller om TS köpt katten från en privatperson, utan då är det köplagen som inte alls har samma starka skydd för köparen.
  • Scream2

Jag tycker oavsett, vilka lagar som gäller, att man som köpare av en kattunge, för sin egen skull, tar den direkt till vet för besiktning om inte "uppfödaren" gjort det. Misstänker att det inte är nån reggade uppfödare katten är köpt av utan bara nån som råkat få ungar.

• lennartsdotter
    MajaVira skrev 2012-08-16 09:38:29 följande:
    Det är ju inte konsumentköplagen som gäller om TS köpt katten från en privatperson, utan då är det köplagen som inte alls har samma starka skydd för köparen.
    Det är upp till ARN eller en domstol att bedöma om säljaren ska räknas som en uppfödare eller inte. De bryr sig inte om stamnamn eller klubbtillhörighet utan ser endast till verksamhetens omfattning.
  • lennartsdotter
    ForReal skrev 2012-08-16 01:35:46 följande:
    I regel gäller ju inte Konsumentköplagen mellan privatpersoner, och jag tycker inte det verkar som om TS köpt någon raskatt med kontrakt på. Gäller KKL alltså vid köp av djur och vart hittar jag den infon? Nyfiken bara.
    Se mitt tidigare svar, det spelar ingen roll om säljaren är registrerad uppfödare eller inte eller om det handlar om raskatter eller huskatter. Eller om något kontrakt har skrivits för den delen. ARN eller en domstol avgör om en person ska räknas som uppfödare och om så gäller Konsumentköplagen.

Var du finner att KKL gäller för djur? Jag har en juridikbok för hunduppfödare som beskriver det och även ARN gör den bedömningen genomgående vid uppfödare/icke-uppfödare ärenden.
  • ForReal
    lennartsdotter skrev 2012-08-17 19:50:56 följande:
    Se mitt tidigare svar, det spelar ingen roll om säljaren är registrerad uppfödare eller inte eller om det handlar om raskatter eller huskatter. Eller om något kontrakt har skrivits för den delen. ARN eller en domstol avgör om en person ska räknas som uppfödare och om så gäller Konsumentköplagen.

Var du finner att KKL gäller för djur? Jag har en juridikbok för hunduppfödare som beskriver det och även ARN gör den bedömningen genomgående vid uppfödare/icke-uppfödare ärenden.

OK tack för ett utförligt svar! :)

Det tror jag inte många BYB:are vet om... hrrrm. 

Svar på tråden sjuk kattunge men inget stöd från gamla ägarna