• Solrosen 83

Frågor om Provera

Har lite frågor kring Provera som jag hoppas på att någon här inne kan hjälpa mig med. Fick detta läkemedel utskrivet häromdagen nämligen i samband med att jag fick konstaterat att jag har PCO. Jag skulle ta detta för att få igång en regelbunden cykel enligt läkaren. Har försökt läsa lite om det på nätet men blir inte riktigt klok på exakt hur det fungerar.

Denna cykeln , var på dag 19 vid läkarbesöket och har inte fått något utslag på äl-test denna månaden, skulle jag ta blodprover runt dag 21 för att se om jag har haft äl eller inte. Sen om mensen inte kommer som den ska runt dag 28 skulle jag börja med Provera för att sätta igång mensen och få en start på en ny cykel.

Nästa cykel ska jag testa med äl test för att se om de visar något och sen komma för blodprov runt dag 21 igen. Skulle även ta Provera då om jag förstod henne rätt från någonstans kring dag 15-17.

Min fråga är då vad händer om jag skulle få äl och ägget blir befruktat nästa cykel om jag börjar ta Provera?  Sätter läkemedelet igång mensen i alla fall då så att ägget inte kan fästa ordentligt och bli till en graviditet? Eller kan jag fortfarande bli gravid under tiden jag tar Proveran?

Hade varit jätte tacksam om någon av er som har erfarenhet av Provera i liknande situation kunde hjälpa mig.

Man vill ju gärna veta vad det är man stoppar i sig och vad det får för effekt. Orkar ju inte hoppas att det ska bli något nästa cykel om det inte är möjligt utan då känns det skönt att mentalt kunna ställa in sig på att nästa cykel blir det en paus i bebisverkstan tills vi vet hur min kropp fungerar. 

• Svar på tråden Frågor om Provera
  • Ingrid1989

Hej. såg länken till denna tråd...nyss ätit provera själv nämligen.

första månaden låter allt normalt för dig.

dock månad två blir jag fundersam över... till mig sa dom att vul måste göras innan man startar m provera just för att utesluta ev graviditet.. man skall absolut inte äta det om sådanna misstankar finns. menade dom att du skall testa med äl test och se om äl inträffar och om du inte får utslag där börja med provera? som sagt så måste alla misstankar om grav. först uteslutas...

är du osäker så ring din läkare och kontrollera för det lät knepigt... jag hade velat bli undersökt månad två också..

lycka till

• Solrosen 83

Tycker det känns lite märkligt med cykel två så får se vad som står i instruktionerna på asken när jag hämtar ut dem och kontakta läkaren här lite längre fram.

• Ingrid1989

På min bipacksedel står det så som jag skrev. innan start skall undersökning genomgås och grav. uteslutas.. fick primolut utskrivet..vilket är i sig same,same som provera

• Solrosen 83

Vet inte om hon kände sig så säker på att jag inte har någon äl att det var därför jag skulle ta dem redan från dag 15-17. Eller så missförstod jag henne helt. Obestämd Blev lite förvirrad för hon pratade först om att jag skulle börja ta proveran nu direkt eftersom jag var på dag 18 men sen ändrade hon sig när jag frågade om det inte gick att ta blodproverna runt dag 21 redan denna cykel och sa att jag skulle vänta med Proveran tills jag såg om mensen kom som den skulle den cykeln eller inte och ta blodprov både denna och nästa cykel.

Kommer antaligen få något som stimulerar äl sen också men det ville hon inte ge förrän hon sett resultaten av mina blodprov efter äl borde ha inträffat samt min sambos spermaprov. 

• 72dagar

Skumt detta. Till mig har de sagt att jag ska vänta 6 v från dag 1 innan jag tar provera.

• Solrosen 83

Läkaren pratade om att få min cykel i balans för den har varierat från att vara bara 1,5  vecka till flera månader och det var för att bryta det mönstret som jag skulle ta Proveran. Annars när man läser så brukar de flesta ta det om mensen inte kommer inom en rimlig tid när de har långa cykler. Verkar även kunna fungera för de som har för korta cykler genom att förlänga lutefasen så att slemhinnan hinner bygga upp sig så ägget kan fästa. Och i så fall borde det ju inte påverka chansen för ägget att fästa och bli till en graviditet. Fast de kanske använder det någon månad då för att få kroppen att ställa om sig och sen kan bli gravida.

Verkar vara en djungel av olika problem som Provera används och det gör det ju inte lättare att bli klok på hur det fungerar för mig.

Dyker ju upp tusen funderingar och frågor nu när man är hemma efter läkarbesöket och läser på om det som läkaren pratade om. Var ju inte så lätt att komma på alla funderingar man hade direkt när man satt där. 

• Solrosen 83

Någon som vet om det spelar någon roll när på dagen man tar provera? Förra kuren tog jag på morgonen men har funderingar på att börja med en ny kur nu och skulle gärna göra det idag. Problemet är bara att jag inte har tabletterna med mig utan först kan ta den i eftermiddag.

Har väntat på svar från min mottagning om när jag skulle bli kallad för att börja med pergotime och fick nyss veta att det dröjer en dryg månad så då tänkte jag ta en kur provera så länge då jag idag är på cd 38.  

Svar på tråden Frågor om Provera