Frågor om Provera
Har lite frågor kring Provera som jag hoppas på att någon här inne kan hjälpa mig med. Fick detta läkemedel utskrivet häromdagen nämligen i samband med att jag fick konstaterat att jag har PCO. Jag skulle ta detta för att få igång en regelbunden cykel enligt läkaren. Har försökt läsa lite om det på nätet men blir inte riktigt klok på exakt hur det fungerar.
Denna cykeln , var på dag 19 vid läkarbesöket och har inte fått något utslag på äl-test denna månaden, skulle jag ta blodprover runt dag 21 för att se om jag har haft äl eller inte. Sen om mensen inte kommer som den ska runt dag 28 skulle jag börja med Provera för att sätta igång mensen och få en start på en ny cykel.
Nästa cykel ska jag testa med äl test för att se om de visar något och sen komma för blodprov runt dag 21 igen. Skulle även ta Provera då om jag förstod henne rätt från någonstans kring dag 15-17.
Min fråga är då vad händer om jag skulle få äl och ägget blir befruktat nästa cykel om jag börjar ta Provera? Sätter läkemedelet igång mensen i alla fall då så att ägget inte kan fästa ordentligt och bli till en graviditet? Eller kan jag fortfarande bli gravid under tiden jag tar Proveran?
Hade varit jätte tacksam om någon av er som har erfarenhet av Provera i liknande situation kunde hjälpa mig.
Man vill ju gärna veta vad det är man stoppar i sig och vad det får för effekt. Orkar ju inte hoppas att det ska bli något nästa cykel om det inte är möjligt utan då känns det skönt att mentalt kunna ställa in sig på att nästa cykel blir det en paus i bebisverkstan tills vi vet hur min kropp fungerar.