Aggresiv 1 åring, som bonkar huvudet och bits.
Detta inlägg kommer att bli långt, kommer säkert att låta som att jag klagar, jag vet inte, men jag måste skriva ner mina känslor & be om råd om hur jag ska gå till väga. Har en 15 månaders dotter som jag älskar mest utav allt här i livet, finns inget vackrare än hon, väntar ett litet syskon till henne, är gravid i vecka 36. BF i slutet av februari.
Hon har en personlighet av stål, en envis liten tjej, vilket jag är väldigt stolt över, det kommer hon nog att ha nytta av i livet.
I ett halvårs tid från då hon var 8 månader ungefär har det varit en väldigt påfrestande tid.
Då allt detta med hennes utbrott började, bonka huvudet i golvet, vill inte äta, kastar maten, är arg när vi äter, arg för att det inte går vägen för henne?
Svårt att beskriva?
PÅ MORGONEN
En dag för mej & min dotter kan börja med att hon vaknar, jag tar upp henne ur spjälsängen för att byta blöja, oftast bajsblöja, då blir hon rasande börjar skrika hysteriskt, kasta saker ner från skötbordet, försöker bita sig själv i armarna, och på fötterna, jag säger bestämt till henne att vi måste byta blöja, och att det snart är över, men hon fortsätter & gallskriker tills jag tar upp henne i famnen för att gå in till köket & ska göra hennes välling, sätter henne på golvet, helst föredrar hon nog att jag ska ha henne i famnen när jag ska göra vällingen, men känner att det blir både tungt & jobbit om hon ska vara uppe i famnen, vill gjärna ha två armar ledigt när jag ska tillaga den, men hur som helst, jag sätter henne på golvet, då börjar hon gallskrika igen, hysteriskt, slår sitt huvud mot golvet, för att hon antagligen inte vill vara på golvet, utan vara med mej där uppe?som sagt, hon slår huvudet mot golvet och det är inte lite hon gör det, de är kraftiga slag hon gör mot golvet, blir illröd i hela pannan, som sen övergår till blåmärken, vilket inte ser så roligt ut, ibland har hon varit svullen om pannan. Jag vet att det inte räcker att säga till en 1 åring, tar därför upp henne i famnen, då är hon fortfarande rasande, börjar bitas i min axel, tröja, släpper ner henne igen och försöker distrahera henne med nån rolig leksak eller nåt utav hushållssysslorna, men hon fortsätter argt att slå huvudet i golvet, på skåpsluckor, osv?
I alla fall, hon får sin välling, vilket hon älskar, efter en stund är det dags för lite yoguhurt och jag själv ska äta lite frukost, går oftast bra, men ibland kan det också bli lite struligt.
Om vi är i köket för att jag ska laga mat, diska eller äta själv som tex lunchen, tar vi alltid med lite leksaker in, eller att hon får vara i ? hennes lilla leksakslåda? i köket, men hon tröttnar snabbt, blir arg igen, samtidigt som jag står o diskar biter hon men i byxbenen och börjar bonka huvudet igen, skriker & tittar på mej. Har försökt att göra det mer så att det är hon & jag som diskar, hon & jag som lagar mat, har satt henne brevid mej i hennes stol, och låtit henne ta del av diskningen osv, men verkar inte intresserad utan blir fortfarande rasande kastar ner sleven som jag har gett, krålar ut stolen, osv?nehä, det var inte heller kul?
Alltså, det är inte kul att vara med mej i köket, inte kul att få vara med?bara gnäll skrik & bonka huvudet ?där står jag & diskar medans hon har sina utbrott, jag får mestadels avbryta varje syssla jag gör för att avleda henne från att bonka huvudet, bitas, får distrahera henne, men inget fungerar facktsit, inte leksaker, inga roliga sånger, inte om vi går in i ett annat rum heller?.utan hon fortsätter?
Likaså är det när vi läser sagor, hon håller boken oftast själv och bläddrar och jag förklarar vad de är på bilderna, katt & hund, och andra böcker så om lite mer berättelse böcker, går ofast bra, men ibland akn hon bara bli helt hysterisk om jag tex ska bläddra blad i boken, eller om jag nekar henne till att tugga & suga på boken, blir hon rasande igen och skriker, bonkar boken i huvudet, kastar i väg nappen.
Om jag tex ser att hon har fått tag i något som jag inte vill att hon ska leka med som tex fjärkontrollerna till tv, sladdar till lampor, så försöker jag byta ut den mot en annan sak, men när jag föreslår den andra ska hon ändå ha sladden, jag säger, ?nej, sladden är farlig, den här är också rolig att leka med? men återigen, blir hon aggressiv, hysterisk, bonkar huvudet igen, och änne ett utrbrott har utlöst. Och får hindra henne från att göra sig illa, har provat med det mesta att lugna henne med andra saker, hålla kvar henne i famnen tills hon lugnar sig, men hjälper inte?
NATTNING PÅ DAGEN
Hon sover i regel hela natten, men har börjat att vakna en del, och sover INGET på dagtid, det här hon inte gjort sedan hon var 8 månader.
jag går lägger henne ner i sängen stoppar om henne & säger gonatt, går ut och hör att hon redan har ställt sig upp, och så fort jag kommer in slänger hon ner nappen på golvet?jag stoppar om henne igen, gör samma sak, och väntar i 3-5 minuter med att gå in igen, såhär kan det pågå i 1-2 timmar, och hon är dödstrött, men vägrar att ligga ner?har därför provat på sitta hos henne en stund och klappa henne på kinden, och visa att jag sitter kvar, men sätter sig upp en då, har också provat med att vi lägger oss tillsammans, så jag också får lite vila, vi går & lägger oss i min o pappans säng, läser en liten saga, men hon verkar inte riktigt kunna slappna av, hon ska enbart sätta sig upp, slänga nappen osv?fungerar ibland, om jag ? håller fast henne? så hon inte sätter sig upp, skriker hysterisk, och blir förbannad?ibland lugnar hon sig & somnar och ibland fungerar det inte alls?har provat att få henne att somna när vi tar promenader i vagnen, men det fungerar heller inte, i såfall får jag gå ut & gå kanske i 1-2 timmar om hon ska bli avslappnad och somna. Har tyvärr ingen altan eller nån bakgård, där jag kan vagga henne utomhus, kankse skulle varit ett alternativ?kan heller inte ta upp vagnen hit upp till lägeheten eftersom det inte finns nån hiss, och vi har sprialtrappor. Så det blir antingen hennes spjälsäng, eller våran stora säng, som inte verkar fungera.
Detta resulterar med att hon är vaken från morgon till kväll, ungefär 05: 30 till läggdags, ca 18.00 ? 19.00. och har varit dödstrött halva dagen, grinig, vill inte äta osv?jag ser på henne att hon är trött, hon är röd i ögonen, gnider sig i ögonen, gäspar, men känns som att det inte är nån ide att lägga henne på dagen längre, för jag vet att det kommer sluta med att det kommer bli ett helvete.
MEN, är PAPPA hemma, och han går & lägger henne i hennes spjälsäng, precis som ja gör, somnar hon utan att resa sig upp, utan att skrika, utan att kasta nappen osv?då sover hon i regel 1 timma,
HAN kan natta henne utan problem, jag har frågat honom flera gånger om vi gör likadant, och han säger att han gör precis som jag gör, men ändå somnar hon inte när jag ska försöka.
Detta är även om hon vaknar på natten, går jag in och ska stoppa om henne med napp, nalle & kudde, och går ut igen, ställer hon sig upp, och en hel föreställning har börjat, men så fort pappan kommer in och lägger henne går det jättebra. Jag förstår inte Varför det är sån skillnad?vet inte om han låter mer bestämd, men jag tycker att vi gör lika dant, vet inte om det är för tonfallet, att han har en mörkare röst kasnke, men jag kan värkligen inte natta min egen dotter varken på natten, eller på dagen?.hur jag än gör?.
MATEN
Maten har varit ett strort problem sen allra första början med maten, men värst nu från 10 månadersålder. Då hon hade nån slags matvägran, men tack & lov har det lättat lite, kan bero på att jag inte blir så orolig, utan försöker tänka mer, att om hon inte ätit så ok, då har hon inte ätit. Hon kan inte svälta sig själv i alla fall.
När jag serverar maten, får hon egen sked, tallrek jag låter henne utforska maten, och samtidigt försöker jag mata med egen sked, men hon stöter bort skeden och vänder bort munnnen, blir arg & frustrerad och kastar i väg maten på golvet, då har utbrottet börjat igen, kastar sig våldsamt huvudet bakåt, och skriker?tar därför bort maten, och försöker tänka possitivt att hon förhoppningsvis kommer att äta nästa gång?ibland kan det gå 2-3 dagar innan hon vill äta varm mat, men mellanmål, såsom yoghurt, banan, och andra godsaker fungerar. VI har provat med både burkmat och våran egen mat, men just nu ger vi henne burkmat för att inte göra för stor tillställning och sedan bli besvikna över att hon inte ätit, för innan gav vi henne våran mat, för det kändes bäst, men blev ännu mer rörig eftersom hon inte ville ha den.
OK; nu känner själv att jag bara klagar, och det får jag dåligt samvete utav, jag älskar juh henne, hon är mitt allt, hon är det ljuset i min & sambos liv, men jag upplever dagarna med min dotter är en kamp emellanåt, inget verkar fungera, inte matning, inte nattning, om vi går på promenader så vägrar hon att ha på sig vantar & mössa, så ibland har jag gett upp och hon har fått vara utan vantar trots att det varit ,minusgrader. Blöjbyterna är också en kamp, hon blir vansinnig när jag ska byta blöjja, ta på henne andra kläder osv?känner mej som en usel mamma av allt det här?
Brukar vara på öppna förskolan och der älskar hon, så dit har vi börjat gå lite oftare. Vi går på promenader, besöker vänner, med deras barn, går ner till stan, tittar på ankorna i stadsparken, är hos mormor & morfar osv?på våren blir det lekplatsen & gungan! Men ibland känns det som att hon saknar mer akktivitet.
DAGIS ?
Hon är nu alltså 15 månader, och beräknas skolas in i början av mars, MEN saken är juh att hon ska få ett litet syskon i samma veva, och inskolning då sammtidigt, kanske blir för mkt, för henne?men jag vet hur kul hon tycker det är med andra barn?så jag vet inte, kanske låter henne vara på dagis 1-2 dagar i veckan??? Vad tycker ni? Är så rädd över att hon kommer känna sig sviken, att när hennes syskon precis har kommit får hon börja på dagis, och så vill jag absolut inte att hon ska känna.
Som sakt, min dag med min dotter består oftast av att hon bonkar sitt huvud, blir aggressiv, får utrbott, vill inte äta, vill inte sova?.
Det här är väldigt svårt för andra i min omgivning att förstå, att vi har det så här hemma.eftrsom hon är en helt annan när vi är ute?
När hennes mormor & morfar har henne ensam, bonkar hon ALDRIG huvudet, aldrig missnöjd, men så fort jag kommer så börjas det, grinet, bonket i huvudet.
Hon gör ALDRIG så när hon och pappan är ensamma, bara om jag är inblanad. Hon gör inte så med farmor heller, ENBART MED MEJ?
Hur ska jag reagera när hon bonkar huvudet?? har försökt att inte bli upprörd, med när hon får sådana utrbrot mot mej ca 15-20 gånger om dagen blir jag så trött?
Jag känner mej själv väldigt sliten av allt det här, speciellt nu när jag är gravid i de här tunga veckorna, och inte får nån vila.
Det som oroar mej mest är hur jag ska fixa detta med en till bebis, med amning & sömn, för jag förbereder mej självklart att vara uppe på natten när den nyfödda för att amma och trösta, då blir de juh inte mkt sömn, och troligtvis inte på dagen heller, för då sover juh inte stortjejen?
Vad är det här???
Är detta med huvudet nåt slags sätt att få min uppmärksamhet, sin vilja igenom?
Jag vet också innerst inne i mej själv, att jag har värligt svårt att säga till, om ett nej verkligen är ett nej, så har jag lite svårt att ryta till?ska jag vara mer bestämd i mina handligar? För det känns som att min dotter har fått huvudtaget här hemma ibland, det är hon som ska bestämma känns det som? om det inte blir på det viset hon vill, blir hon rasande?
Vissa dagar kan vara kanonbra, underbara och hon är på strålande humör, vissa dagar kan vara helt tvärtom?
Förövrigt är hon världens sötaste tjej, hon är mitt allt, hon älskar bebismagen, hon tycker om att mysa, kramas pussas, och är väldigt försiktig när hon leker med andra barn, lite blyg sådär?men förstår inte varför det ska vara så här när vi är hemma, för det måste juh fungera hemma också?
Ok, har skrivit av mej lite, jag hoppas på att någon känner igen detta och skriver ett par ord, för jag är så trött på det här emellanåt ?Har pratat med BVC om detta, ska ta upp det igen, men skulle kännas tryggt att veta om nån annan har det så här?
Tacksam för svar?