Abby76 skrev 2012-08-12 13:38:15 följande:
Det verkar konstigt och hur ska försäkringskassan kunna kolla vad man tänkt eller inte. Man kan ju t.o.m vabba när man skulle ha haft semester från jobbet (vilket inte jag har gjort, men man kan det och det är lagligt).
Ja alltså om jag förstått det rätt så är inte fsk eller dagmamma ett krav för VAB, kravet är att barnet är sjukt och att du avstår arbete. Så ett barn som inte har någon fsk/dagmamma utan t ex är hos farmor på dagarna får man ta VAB för om barnet är sjukt. Man får även ta VAB om farmor är sjuk med hänvisning till ordinarie vårdnadshavare sjuk (eller vad det nu står på VAB-blanketten)
KMJ skrev 2012-08-12 13:39:17 följande:
Mycket svår tolkade regler i så fall. Man kan ju då i princip hitta på att de skulle varit med en släkting. Inte för att vi tänkt göra så men det är konstigt att de har så godtyckliga regler och är tanken att man som förälder ska ta ut semester när förskolan stänger?
Hur gör man då när semestern är bränd och ingen fp finns kvar? Är tanken att man ska ta ut obetald tjänstledighet? Eller har förskolan skylldighet att ordna med barnomsorg om man inte har någon möjlighet att lösa det?
Kommunen har rätt att stänga ditt barns dagis men måste lösa barnomsorgen om du kräver det. Då knökas barnet in på annan fsk. Det här talas det dock rätt tyst om eftersom kommunen vill att man som förälder löser det och då får man ju isf ta semester, fp eller helt enkelt vara hemma utan ersättning om man inte kan mobilisera någon annan barnvakt.
Och ja man kan ljuga om man vill och säga att farmor är sjuk, jag vet inte hur ofta FK kollar det. Tror dock inte jättemånga gör det men helt klart ser det ju bättre ut om man har varit sjuk precis innan eller efter från FSK också.