• KMJ

Vab vid stängd förskola???

Mina barn var sjuka förra veckan min man tog ut vab på onsdagen och fortsatte att vara hemma med våra sjuka barn torsdag och fredag. Torsdagen och fredagen var studie dagar på förskolan, så den stängd.

Vag gäller kan min man ta ut vab inte bara på onsdagen utan torsdag och fredag också??

Så här står det på försäkringskassans hemsida "Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd."

• Svar på tråden Vab vid stängd förskola???
  • niky40
    KMJ skrev 2012-08-12 13:23:49 följande:
    Mina barn var sjuka förra veckan min man tog ut vab på onsdagen och fortsatte att vara hemma med våra sjuka barn torsdag och fredag. Torsdagen och fredagen var studie dagar på förskolan, så den stängd.

Vag gäller kan min man ta ut vab inte bara på onsdagen utan torsdag och fredag också??

Så här står det på försäkringskassans hemsida "Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd."

Det var väl ett ganska tydligt svar på hemsidan?
  • niky40
    niky40 skrev 2012-08-12 13:26:09 följande:

Du menar att det c skulle bara annorlunda eftersom huvudanledningen var att barnen var skjuka, inte att förskolan var stängd? Jag tror inte utan tror han får ta ut vanlig fp..
  • KMJ
    niky40 skrev 2012-08-12 13:26:09 följande:

Jo men sedan står det så här också:

"För att vi ska kunna betala ut pengar måste du fylla i ett intyg som styrker att barnet varit frånvarande på grund av sjukdom. Vi skickar intyget till dig när du har anmält att du vill ha tillfällig föräldrapenning. När du fyllt i intyget ska det undertecknas av förskola, familjedaghem, skola eller fritids innan du skickar det till oss. Det är viktigt att alla uppgifter är ifyllda!

Har förskolan/skolan stängt behövs inte intyget. Skriv i så fall detta på intyget eller meddela oss på annat sätt."

För mej blir det svår tolkat. Våra barn var ju faktiskt sjuka men så råkar förskolan ha stängt just då. 

• cosinus

Hade planen varit att vara hemma med barnen p g a stängd förskola så kan ni inte ta vab.

Hade planen varit att ha barnen hos t ex farmor men att det inte funkade p g a att barnen var sjuka eller farmor är sjuka får han ta vab.

Så har iaf jag lärt mig.

• Abby76

Vi har också råkat ut för att våra barn varit sjuka när förskolan haft planeringsdag, de var sjuka dag i anslutning också, minns inte om det var före eller efter. Jag har vabbat då och fått ersättning, det har inte varit några problem, vi skrev bara i kommentarsfältet att förskolan var stängd för planeringsdag den aktuella dagen och därför fanns inget frånvarointyg för just den dagen.

• Abby76
    cosinus skrev 2012-08-12 13:32:42 följande:
    Hade planen varit att vara hemma med barnen p g a stängd förskola så kan ni inte ta vab. Hade planen varit att ha barnen hos t ex farmor men att det inte funkade p g a att barnen var sjuka eller farmor är sjuka får han ta vab.Så har iaf jag lärt mig.

Det verkar konstigt och hur ska försäkringskassan kunna kolla vad man tänkt eller inte. Man kan ju t.o.m vabba när man skulle ha haft semester från jobbet (vilket inte jag har gjort, men man kan det och det är lagligt).
  • KMJ
    cosinus skrev 2012-08-12 13:32:42 följande:
    Hade planen varit att vara hemma med barnen p g a stängd förskola så kan ni inte ta vab.

Hade planen varit att ha barnen hos t ex farmor men att det inte funkade p g a att barnen var sjuka eller farmor är sjuka får han ta vab.

Så har iaf jag lärt mig.
    Mycket svår tolkade regler i så fall. Man kan ju då i princip hitta på att de skulle varit med en släkting. Inte för att vi tänkt göra så men det är konstigt att de har så godtyckliga regler och är tanken att man som förälder ska ta ut semester när förskolan stänger? 

Hur gör man då när semestern är bränd och ingen fp finns kvar? Är tanken att man ska ta ut obetald tjänstledighet? Eller har förskolan skylldighet att ordna med barnomsorg om man inte har någon möjlighet att lösa det?
  • Abby76
    KMJ skrev 2012-08-12 13:39:17 följande:
    Mycket svår tolkade regler i så fall. Man kan ju då i princip hitta på att de skulle varit med en släkting. Inte för att vi tänkt göra så men det är konstigt att de har så godtyckliga regler och är tanken att man som förälder ska ta ut semester när förskolan stänger? 

Hur gör man då när semestern är bränd och ingen fp finns kvar? Är tanken att man ska ta ut obetald tjänstledighet? Eller har förskolan skylldighet att ordna med barnomsorg om man inte har någon möjlighet att lösa det?

Man får ta semester eller fp eller ordna med släkting, inte vabba om inte barnet är sjukt. Vet inte hur reglerna ser ut i olika kommuner, men här har man rätt till plats på annan förskola när den kommunala förskolan har planeringsdagar. Man uppmanas att ordna själv, men för de som inte kan så har man rätt till barnomsorg.
  • strojes

KMJ: Hur skulle ni löst barnomsorgen torsdagen och fredagen ifall barnen var friska?

• cosinus
    Abby76 skrev 2012-08-12 13:38:15 följande:

Det verkar konstigt och hur ska försäkringskassan kunna kolla vad man tänkt eller inte. Man kan ju t.o.m vabba när man skulle ha haft semester från jobbet (vilket inte jag har gjort, men man kan det och det är lagligt).
    Ja alltså om jag förstått det rätt så är inte fsk eller dagmamma ett krav för VAB, kravet är att barnet är sjukt och att du avstår arbete. Så ett barn som inte har någon fsk/dagmamma utan t ex är hos farmor på dagarna får man ta VAB för om barnet är sjukt. Man får även ta VAB om farmor är sjuk med hänvisning till ordinarie vårdnadshavare sjuk (eller vad det nu står på VAB-blanketten)
    KMJ skrev 2012-08-12 13:39:17 följande:

Kommunen har rätt att stänga ditt barns dagis men måste lösa barnomsorgen om du kräver det. Då knökas barnet in på annan fsk. Det här talas det dock rätt tyst om eftersom kommunen vill att man som förälder löser det och då får man ju isf ta semester, fp eller helt enkelt vara hemma utan ersättning om man inte kan mobilisera någon annan barnvakt.

Och ja man kan ljuga om man vill och säga att farmor är sjuk, jag vet inte hur ofta FK kollar det. Tror dock inte jättemånga gör det men helt klart ser det ju bättre ut om man har varit sjuk precis innan eller efter från FSK också.

• stresss

Man kan vabba trots att fsk är stängd. Man kan däremot inte vabba för att fsk är stängd.

Dvs, ni har varit hemma med sjukt barn hela veckan och då om barnet är sjukt även hemma när fsk är stängd. Orsken till vabbandet ska inte vara att fsk är stängd. Men t ex kan man säga att barnvakten vägrade passa ett sjukt barn.

• cosinus
    stresss skrev 2012-08-12 15:49:13 följande:
    Man kan vabba trots att fsk är stängd. Man kan däremot inte vabba för att fsk är stängd.
    Dvs, ni har varit hemma med sjukt barn hela veckan och då om barnet är sjukt även hemma när fsk är stängd. Orsken till vabbandet ska inte vara att fsk är stängd. Men t ex kan man säga att barnvakten vägrade passa ett sjukt barn.
    Men så enkelt du lyckades förklara det då :D

Här har jag ägnat typ 5 ggr så mycket text åt att förklara det hälften så bra :)
  • niky40
    cosinus skrev 2012-08-12 15:53:37 följande:
    Men så enkelt du lyckades förklara det då :D

Här har jag ägnat typ 5 ggr så mycket text åt att förklara det hälften så bra :)

Håller med!
  • KMJ
    strojes skrev 2012-08-12 13:49:20 följande:
    KMJ: Hur skulle ni löst barnomsorgen torsdagen och fredagen ifall barnen var friska?
    Min man skulle nog varit hemma på något sätt, tagit ut lägstanivå dagar (vi har inga vanliga fp dagar kvar) men nu blev de ju sjuka så han vabbade dagen innan det var stängt i vilket fall, där av vår fundering. 

Men helt klart är de mycket godtyckliga regler kring detta.

Funderar också på detta med att ta ut vab under sin semester som jag hört att man får. Finns det någon som har gjort det och vad tyckte er arbetsgivare om det?
  • stresss
    KMJ skrev 2012-08-12 16:31:56 följande:
    Min man skulle nog varit hemma på något sätt, tagit ut lägstanivå dagar (vi har inga vanliga fp dagar kvar) men nu blev de ju sjuka så han vabbade dagen innan det var stängt i vilket fall, där av vår fundering. 

Men helt klart är de mycket godtyckliga regler kring detta.

Funderar också på detta med att ta ut vab under sin semester som jag hört att man får. Finns det någon som har gjort det och vad tyckte er arbetsgivare om det?

Jag har sjukskrivit mig under min semester, hade läkarintyg på det. Finns inget som arbetsgivaren kunde säga om det, men hon som jag ringde till för att meddela hade aldrig hört det innan.
  • cosinus

Jag tog en sjukskrivning själv i vintras när vi hade influensan hela familjen under julledigheten.

Att byta semester mot VAB skulle jag bara orka göra om det var typ vattkoppor, brutna ben eller annat som tar tid och som gör en rätt låst. Enstaka dagar och halvsnoriga barn känns som det hör till även om man har semester.

• Lapsang

Om man hade tänkt vara hemma m fp när förskolan är stängd, men så blir barnet sjukt, får man vabba då? Man avstår ju från att jobba på ett sätt men på ett sätt inte..?

• Lapsang

KMJ: både jag o min man har tagit ut sjukdagar på vår semester när vi blivit sjuka. Jag låg tex o kräktes i sängen hela sportlovet, då den semestern var ju helt och hållet totalförstörd. Inga konstigheter, så får ma absolut göra!

• cosinus
    Lapsang skrev 2012-08-12 23:05:15 följande:
    Om man hade tänkt vara hemma m fp när förskolan är stängd, men så blir barnet sjukt, får man vabba då? Man avstår ju från att jobba på ett sätt men på ett sätt inte..?
    Nä då faller det under kategorin när man får byta FP mot VAB och då ska det vara läkarbesök eller att barnet är inskrivet på sjukhus.

Men rent krasst, har du inte hunnit anmäla FP till FK så finns det ju ingen som vet vad du eg tänkt....
Svar på tråden Vab vid stängd förskola???