• Ziiah

Hur vanligt är missfall?

Jag är själv orolig, och här inne verkar det som att väldigt många varit med om det. Men hur många av er här har fått det? Och har ni någon koll på statistiken om det är vanligare än att gå hela graviditeten ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 14:38
    Förutsatt då också att du är/varit gravid.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur vanligt är missfall?
  • Selaine
    pluvdo skrev 2012-08-12 14:47:03 följande:
    Jag har läst att cirka 50% slutar i missfall, men de flesta sker så tidigt att det misstas för menstruationsblödning. Så läste jag att cirka 20% eller så av graviditeter registrerade hos mödravården slutar i missfall.
    20 % är inte så hemskt mycket, även om det är vanligt.
  • Rebecca1

Jag har varit gravid 2 ggr, aldrig missfall. Var också väldigt orolig i början (vecka 37) nu och något jag lärde mig var att familjeliv INTE stillade min oro, tvärtom. Har aldrig varit med om så många människor som vill skrämma upp stackars gravida. Och framförallt, så många människor som berättar hur det ÄR när det inte alls stämmer med verkligheten. Detta är inte ett faktaforum. Jag har fyra vänner som har barn, ingen av dessa råkade ut för missfall, det gick bra hela vägen första gången. klart att det händer, precis som att det INTE händer (och det är ju det vanligaste). Lycka till med grav och bebis när han eller hon kommer.

• Ziiah
    Rebecca1 skrev 2012-08-12 18:08:48 följande:
    Jag har varit gravid 2 ggr, aldrig missfall. Var också väldigt orolig i början (vecka 37) nu och något jag lärde mig var att familjeliv INTE stillade min oro, tvärtom. Har aldrig varit med om så många människor som vill skrämma upp stackars gravida. Och framförallt, så många människor som berättar hur det ÄR när det inte alls stämmer med verkligheten. Detta är inte ett faktaforum. Jag har fyra vänner som har barn, ingen av dessa råkade ut för missfall, det gick bra hela vägen första gången. klart att det händer, precis som att det INTE händer (och det är ju det vanligaste). Lycka till med grav och bebis när han eller hon kommer.
    Tack så mycket! Ska nog inte vara inne här så mycket, utan istället leva och ta det lugnt och lyssna på vad jag själv vill :)
  • Karriis

Jag har haft 4 missfall, v6, v5, v9 och v15. (på ett år)
    Inga levande barn. Jobbar på den biten, men måste opereras för att slippa denna ofrivilliga barnlöshet.

Runt omkring känner jag bara 2 personer som fått MF.

• Minza83

hade flera missfall innan vårt 1a barn blev till, nu är jag gravid med vårt 3e barn och har inte haft något missfall sen innan vårt 1a barn då....

är det inte 1/4 eller 1/3 som slutar i mf? är inte helt 100..
    men i regel är mååånga av missfallen SÅ tidiga att kvinnan bara tror att det är en liten försenad menstruation..

• wity

Två missfall (ett i vecka 8 och ett i vecka 9) och tre friska barn!

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Gretella

Jag har haft två missfall. Ett tidigt och ett sent.

• Sven Erik Johansson

MIssfall är vanligt, men vanligast i början.Mågna missfall sker så tidigt att kvinnan inte vet att hon var gravid ens. Hon kanske tror att hon fick en mensblödning. Jag vet inte om det stämmer men tror jag hörde eller såg en siffra på ca 50% av befruktningarna(kan det  verkligen stämma?),men som sagt ofta så tidigt så kvinnan vet inte att hon var gravid. Senare blir risken helt klart lägre.

• Två döttrar och en son

Jag har fått fyra väldigt tidiga mf. V 6, v 6, v 4 och v 5.
    Och ett MA i v 12. 

Det är vanligt, men de flesta som får plus vid bim får barn, om kvinnan är under 40 år.
    From 40 år är det minst 50% risk för mf. 

De allra flesta missfall sker dock redan före mensen uteblvit sas... dvs ett befruktat ägg fäster inte eller fäster men släpper inom bara ett par/några dagar. Och ska vi räkna med dem så är det nog minst lika vanligt med " missfall" isfl som barn.

• Två döttrar och en son
    Sven Erik Johansson skrev 2012-08-14 11:10:10 följande:
    MIssfall är vanligt, men vanligast i början.Mågna missfall sker så tidigt att kvinnan inte vet att hon var gravid ens. Hon kanske tror att hon fick en mensblödning. Jag vet inte om det stämmer men tror jag hörde eller såg en siffra på ca 50% av befruktningarna(kan det  verkligen stämma?),men som sagt ofta så tidigt så kvinnan vet inte att hon var gravid. Senare blir risken helt klart lägre.

Jodå, tom ca 75% av befruktningarna har jag läst.
    Inte konstigt alls egentligen.

Titta på de som gör IVF t ex: de kanske får ut 10 ägg, 3 av dessa blir aldrig befruktade ens av okänd anledning, men 7 blir det. Av dessa 7 befruktade har efter två dagar 5 st utvecklats normalt hitills medan 2 är missbildade redan. Efter fem dagar har ytterligare 2 st utvecklats fel medan 3 ser bra ut.
    Sex dgr efter befruktningen ska äggen fästa i livmodern. Efter bara ett dygn släpper det ena ägget från slemhinnan av okänd anledning, och har aldrig kunnat ge utslag på ett vanligt gravtest (med blodprov däremot antagligen på rätt dag) och kvinnan vet inte att hon faktiskt blev gravid för mensen kommer som vanligt.
    De andra två äggen ger däremot utslag för graviditet på test. Efter sex veckor har det ena dock utvecklats onormalt pga kromosomfel och blir ett missfall. Bara ett enda ägg av de från början tio leder till att ett barn föds!  
  • Blevmamma060708

Har fyra barn och har aldrig fått missfall eller gjort abort.

Svar på tråden Hur vanligt är missfall?