Sven Erik Johansson skrev 2012-08-14 11:10:10 följande:
MIssfall är vanligt, men vanligast i början.Mågna missfall sker så tidigt att kvinnan inte vet att hon var gravid ens. Hon kanske tror att hon fick en mensblödning. Jag vet inte om det stämmer men tror jag hörde eller såg en siffra på ca 50% av befruktningarna(kan det verkligen stämma?),men som sagt ofta så tidigt så kvinnan vet inte att hon var gravid. Senare blir risken helt klart lägre.
Jodå, tom ca 75% av befruktningarna har jag läst.
Inte konstigt alls egentligen.
Titta på de som gör IVF t ex: de kanske får ut 10 ägg, 3 av dessa blir aldrig befruktade ens av okänd anledning, men 7 blir det. Av dessa 7 befruktade har efter två dagar 5 st utvecklats normalt hitills medan 2 är missbildade redan. Efter fem dagar har ytterligare 2 st utvecklats fel medan 3 ser bra ut.
Sex dgr efter befruktningen ska äggen fästa i livmodern. Efter bara ett dygn släpper det ena ägget från slemhinnan av okänd anledning, och har aldrig kunnat ge utslag på ett vanligt gravtest (med blodprov däremot antagligen på rätt dag) och kvinnan vet inte att hon faktiskt blev gravid för mensen kommer som vanligt.
De andra två äggen ger däremot utslag för graviditet på test. Efter sex veckor har det ena dock utvecklats onormalt pga kromosomfel och blir ett missfall. Bara ett enda ägg av de från början tio leder till att ett barn föds!