• Anonym (oopsie)

Någon som LYCKATS med oopsies (LCHF-bröd)?

Jag provade just att baka oopsies, LCHF-bröd som ser ut som tekakor. Receptet jag följde som jag sett många rekommendera står nedan. Jag är så besviken! Jag var så sugen på en "riktig" macka men de blev ju som luft. 

Inget tuggmotstånd, mjuka och "smälter" bort i munnen, som sladdriga tunna omeletter eller hur jag ska förklara. Jag använde både fiberhusk och bakpulver för att få det så brödlikt som möjligt och jag följde receptet till punkt och pricka, hade inne dem i ugnen lite längre för att få finare färg bara.

Har någon lyckats göra riktigt bra, brödliknande oopsies? SNÄLLA BERÄTTA HUR NI GJORDE!

3 ägg
    100 g philadelphiaost
    en nypa salt
    ½ msk fiberhusk (kan uteslutas)
    ½ tsk bakpulver (kan uteslutas)

Dela äggen så du får gulor i en bunke och vitorna i en annan. Vispa vitorna till ett hårt skum tillsammans med saltet. Du ska kunna vända bunken upp och ner utan att det lossnar. Vispa sedan gulorna och osten till en jämn smet och tillsätt fiberhusk och bakpulver om du vill, detta gör oopsien mer brödliknande. Vänd sedan ner vitorna i äggulesmeten försiktigt för att bevara luften i vitorna. Klicka ut 6 stora eller 8 mindre oopsies på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i cirka 25 minuter tills de har fått fin färg. De kan ätas som smörgås eller användas som korv- eller hamburgerbröd. Variera dem gärna med att strö över lite olika sorters frö innan gräddning, t.ex. vallmo-, sesam- eller solrosfrön. Du kan även göra en enda stor oopsie som du sedan använder som rulltårtsbotten. Lägg bara på ett rejält lager med grädde och valfri bärsort.
  • Svar på tråden Någon som LYCKATS med oopsies (LCHF-bröd)?
  • Vinxen

Finns ju massa bra recept på LCHF bröd att baka som blir som riktigt bröd. Finns även i välsorterade affärer :) oopsies är goda som mellanmål med creme fraîche, rödlök och rom. Mumma!

• Anonym (oopsie)
    Vinxen skrev 2012-08-12 17:15:22 följande:
    Finns ju massa bra recept på LCHF bröd att baka som blir som riktigt bröd. Finns även i välsorterade affärer :) oopsies är goda som mellanmål med creme fraîche, rödlök och rom. Mumma!
    Ja, men vilket recept ÄR bra då? Vad fattas eller blir fel i det jag provade? 
  • mairyland

Gott lchf bröd: 3 ägg 3 dl Mandelmjöl 100 gram smör Salt Blanda äggen och mjölet samt salta, smält smöret och blanda sedan i med resten av smeten. Rör om, häll i valfri form, in i ugnen i 20 min på 200 grader! Supergott :)

• Anonym (oopsie)

Jag har bakat annat med nötmjöl men jag tycker mest det smakar "kaka" då. Inte bröd.

• Vilda Tiger

Det jag länkade till smakar inte kaka. Smakar danskt rågbröd om du tar bort brödkryddan och har i lite extra salt. Gott att rosta med!

• Takex

Jag har lyckats men det är helt värdelöst. Du får inget bröd. Du får en ägg.. plätt, typ. Jag trodde också jag skulle få en ersättning till bröd men det var mer som en brödig omelett typ.. smakar ägg och noll hållbarhet.

Svar på tråden Någon som LYCKATS med oopsies (LCHF-bröd)?