Våld i skolan (lågstadiet!) - behöver råd fort!
I våras bytte vi till en friskola vilket vi bittert börjar ångra. Vi fick ett jättebra intryck av skolan på studiebesöken men på den korta tid som min son gått där har han blivit slagen och sparkad flera gånger. Det handlar alltså inte om vanligt gruff barn emellan utan hårda sparkar och annat våld. Jag vill inte gå in på detaljer och kanske röja min anonymitet men det är allvarliga händelser det handlar om.
Skolan har inte alltid informerat mig om vad som hänt utan sonen har själv berättat och först då har personalen bekräftat det inträffade. Jag har haft möten med läraren, rektorn och hotat med en anmälan till Skolinspektionen, eftersom jag anser att de inte gör tillräckligt åt situationen i skolan.
Jag skulle inte säga att sonen är mobbad, han har kompisar som han leker med i skolan, och han är tyvärr inte den enda som får stryk. Det är framför allt de snälla killarna som är utsatta. Sonen slåss aldrig och retas inte heller och han har hittat vänner som är likadana men de får inte vara i fred för de våldsamma killarna.
Skolan har upprättat en handlingsplan för att försöka lösa situationen men de följer den inte i praktiken. Vissa barn ska t.ex. ha resurser som av någon märklig anledning har "tittat bort" eller inte ens varit där då våldet ägt rum.
Jag väntar på svar från sonens gamla skola om han kan få komma tillbaka men risken finns att någon annan har tagit hans plats och det är fullt. Enligt stadsdelsförvaltningen har man ingen garantiplats om man flyttar.
I fredags blev sonen sparkad igen och jag mår så dåligt över det här. Jag är rädd för att han ska bli allvarligt skadad någon dag. Det räcker ju med att sprakarna träffar ögonen eller huvudet på ett farligt sätt. Våldet har alltså bitvis varit brutalt och sonen har haft mardrömmar och frågar mig ofta om jag kan beskydda honom. Så ska inte ett litet barn behöva känna.
Vad 17 ska jag göra nu? Jag kan självafallet göra en anmälan till Skolinspektionen men rektorn lär hänvisa till handlingsplanen som ett bevis för att de vidtar åtgärder. Samtidigt kan det vara en viktig markering. Jag överväger också att polisanmäla för att markera mot eleverna och deras föräldrar om våldet upprepas. Jag tror att skolledningen fegar ur gentemot föräldrarna eftersom det är en friskola som är beroende av skolpengen.
Det känns så sjukt att ha ont i magen när jag lämnar sonen i skolan och jag kan knappt koncentrera mig på annat. Alla dessa möten och mejlandet tar så mycket energi. Sonen är studiemotiverad och begåvad men nu går dagarna åt till oro.
Jag ska skriva ett mail till rektorn snart om den senaste händelsen men vad kan jag kräva? Vad blir nästa steg?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 14:48
Jag hade ett möte med rektorn som ljög mig rakt i ansiktet om händelsen, vilket jag kan bevisa. Det är skanadllöst! Jag skällde ut henne efter noter och nu tar jag grabben därifrån. Han går tillbaka till sin gamla skola direkt.Jag är ursinnig!