• Anonym (den längade)

Hur ska jag reagera efter 2 år?

De e så här att jag har mitt barn på fosterhem han var 3 månader när han hamna där pgd av att hans pappa bröt benet på honom, nu e mitt barn 2 år å jag vet inte hur jag ska göra för att få honom tillbaka.
    Jag har inte fått träffa honom sen han var 3 månader men nu e de dax hur ska jag bete mig emot honom?
    jag kan inte vara den överbekydande mamman som jag vill å kan ju inte säga mitt lilla barn mamma har saknat dej så mkt. jag som har längtat å saknat honom så mkt.
    Hjälp mej hur ska jag säga när jag träffar honom?  

• Svar på tråden Hur ska jag reagera efter 2 år?
  • Anonym

Men gud! Har du inte förökt få träffa ditt barn tidigare?

• Anonym (c)

Jag fattar inte heller. Varför har du inte försökt få träffa ditt barn tidigare?

• Anonym (den längade)

Jo jag har försökt att få träffa honom men inte fått de av soc. och de berättade aldrig orsakerna varför inte inte fick träffa honom.

• Blaha

Äsch, kom igen nu? De berättade inte varför du inte får träffa ditt barn? Du vet inte varför de tog honom?

Varför har du inte anmält soc?

• Barbamamah

Om jag förstår det korrekt så placerades barnet i ett familjehem vid tre månaders ålder på grund av misshandel där utredningen inte kunde fastställa vem som var förövaren?? Levde du och pappan tillsammans då? Hade ni några andra problem förutom att ni misshandlade ert barn? Lever du fortfarande tillsammans med barnets pappa? Har du ett välordnat liv i dagens läge? Har socialtjänsten nekat dig tidigare att träffa ditt barn eller har du själv valt att hålla dig undan?

• Anonym

hm, låter helskumt alltihopa. nog har väl soc skyldighet att berätta för föräldrarna varför de inte får träffa sitt barn och det måste väl hela tiden finnas någon uppföljning. det är väl inte så att man bara låter tiden gå och sen hipp happ så får man träffa barnet igen!?  

• camelCase

Jag tycker att du skall ta det väldigt lugnt i början och bemöta barnet på samma sätt som du skulle t ex en kompis barn. Visa intresse för barnet utan att tränga dig på och låt barnet närma sig dig. Försök att inte ha för höga förväntningar på första mötet. Om barnet känner press kan det mycket väl sätta sig på tvären eller bli stressat. Om så sker så tänk att det säkert går bättre nästa gång.

Utöver det så måste du ta reda på vad soc har lagt upp för plan för umgänget. Börja med att kräva att få ut alla tidigare handlingar och beslut och om det är något du inte förstår så kräv ett möte där de förklarar allt för dig.

Vet du redan nu om det finns några planer för hemtagning eller är barnet uppväxtplacerat?

• Anonym (den längade)
    Barbamamah skrev 2012-08-15 21:25:36 följande:
    Om jag förstår det korrekt så placerades barnet i ett familjehem vid tre månaders ålder på grund av misshandel där utredningen inte kunde fastställa vem som var förövaren?? Levde du och pappan tillsammans då? Hade ni några andra problem förutom att ni misshandlade ert barn? Lever du fortfarande tillsammans med barnets pappa? Har du ett välordnat liv i dagens läge? Har socialtjänsten nekat dig tidigare att träffa ditt barn eller har du själv valt att hålla dig undan?
    Ja då när de hände levde jag med pappan,
    pappan misshandlade mej grovt flera gånger. 
    Nej jag å pappan lever inte tillsammans längre
    Ja jag har ett bra liv idag.
    Jo soc har nekat mej tidigare.

• Anonym (den längade)
    camelCase skrev 2012-08-15 22:09:44 följande:
    Jag tycker att du skall ta det väldigt lugnt i början och bemöta barnet på samma sätt som du skulle t ex en kompis barn. Visa intresse för barnet utan att tränga dig på och låt barnet närma sig dig. Försök att inte ha för höga förväntningar på första mötet. Om barnet känner press kan det mycket väl sätta sig på tvären eller bli stressat. Om så sker så tänk att det säkert går bättre nästa gång.

Utöver det så måste du ta reda på vad soc har lagt upp för plan för umgänget. Börja med att kräva att få ut alla tidigare handlingar och beslut och om det är något du inte förstår så kräv ett möte där de förklarar allt för dig.

Vet du redan nu om det finns några planer för hemtagning eller är barnet uppväxtplacerat?
    Jag har sökt om att få hem honom men fick ett nej just nu :/
  • LeaveMeAlone

Har det varit några andra problem hos dig, utöver din relation till barnets pappa?
    Har du haft problem med alkohol eller droger eller haft psykiska problem?
    Har du ingen familj eller nära vänner som kunnat hjälpa dig att ha kontakt med myndigheterna?

Du berättar väldigt kort och otydligt om situationen så jag förstår inte.
    Hade det varit jag i den sitsen så hade jag jobbat dag och natt med att uppnå en dialog och en plan med soc om hur sonen skulle komma tillbaks!!?

Eller har soc handlat helt fel och inte lyssnat? 

Svar på tråden Hur ska jag reagera efter 2 år?