• råttfångaren

I vilket gradtal tvättar du vanligen dina underkläder (trosor/kalsonger)?

Nå??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilket gradtal tvättar du vanligen dina underkläder (trosor/kalsonger)?
  • Emmi27

40 grader och de blir rena. Tvättar allt i 40 i princip. Om det inte är känsliga plagg. Har aldrig haft problem med infektioner eller vad det nu är som folk är rädda för. Inte heller luktar jag illa. Att vara rädd för sina egna bakterier verkar inte hälsosamt.

• Virriga Vera
    MammaHela skrev 2012-08-13 04:04:24 följande:
    Jag fick även lära mig i skolan att 2 blåögda föräldrar inte kan få ett brunögt barn.....

Det är mycket som är enormt förenklat i grundskolan,.... 

Vad lever bakterierna/svampsporerna på i underkläderna som är tvättade i 40 grader och tumlade och som dessutom ligger i en torr byrålåda? Om det nu är så att de lever vidare i denna miljö borde man inte se och framförallt lukta det på underkläderna när man tar upp ur dem ur byrålådan?
  • så mycket bättre

Jag fattar inte denna rädsla för bakterier och annat! Har man problem med underlivssvamp så är det ju en sak, men ärligt talat - vi har ett immunförsvar. Brukar ni gnugga de nytvättade trosorna mot ansiktet eller vad gör ni? Det ska bli spännande att se om nån gräver fram en undersökning som visar att folk som tvättar underkläder i 40 grader och lägre är sjukare än andra.

• hannis

Kan det vara så att tvättmaskinen, vattnets hårdhet och vilket tvättmedel man använder har betydelse? Eftersom vissa av oss tvättar i 40 grader och andra måste tvätta i 95 grader för att det skall bli rent?

Jag använder en ny tvättmaskin (2 gammal) har medelhårt vatten och använder neutrals parfymfria tvättmedel. Tvättar som sagt i 40 och allt blir helt rent.

• sextiotalist
    Themis skrev 2012-08-12 22:49:30 följande:
    Det blir INTE rent i 40 grader. Tror man det har man ingen mikrobiologisk utbildning, men det har jag.

Vi svenskar är faktiskt sämst i Norden på att tvätta rent enligt denna artikel från 2011:

www.aftonbladet.se/halsa/article12554291.ab

"– Tvätt vid låga temperaturer är helt enkelt inte tillräckligt för att döda bakterierna. Tvärtom, våra laboratoriestudier visar att många bakterier överlever i 40 grader. Den låga tvättemperaturen innebär att bakterier kan spridas och orsaka infektioner. Om kläderna ska vara fria från bakterier ska de helst tvättas i minst 60 grader för att sedan torktumlas på hög värme, förklarar Åsa Melhus, överläkare och docent i mikrobiologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Kan sprida smitta

Särskilt noga är det under dessa tider av kräksjuka och influensa. När vi står på trånga bussar, umgås med våra barn som varit på dagis och tillbringar den mesta tiden inomhus, så sprider sig bakterierna och många blir sjuka.

– Om det går en infektion som ger diarré, kräkningar och utslag, kan du förhindra att den sprids genom att tvätta i högre temperaturer - särskilt sängkläder, handdukar och underkläder kan gå i en tvätt med en temperatur på minst 80 grader, säger Elsebeth Tvenstrup Jensen, avdelningsläkare vid centralenheten för infektioner och hygien på Statens Medicinska Institut i Danmark."

Men för sjutton, när man står på trånga bussar så är det ytterkläderna som får virus/bakterieskörden, med den teorin så skall man sterilsera sin kläder så fort man åkt kollektivt.

Visst, underkläder behövs tvättas i högre temperatur, men mycket för att viss smuts inte löses upp först vid högre temperatur.

Men fortfarande, de allra flesta av oss klarar av att leva i en icke steril miljö och de flesta bakterierna och virusen klarar inte av att överleva i en för övrigt torr och ren tvätt.  
  • Gevieve

Alltid i 95 grader. Tvätt just handdukar, sängkläder och trosor/kalsonger i 95 grader tillsammans med tvättmedel samt förtvättar med ättika.

• sextiotalist

Tvättar underkläder, sängkläder (dvs lakan och så) och handdukar på 60 grader. Även en del annat. Jag har lärt mig av livets hårda skola att vissa plagg kan färga av sig om man tvättar i för låg temperatur (eller för hög).

En jacka blev förstörd pga detta, tvättade den i 40 istället för 60. Den var vit och röd och blev rosa och mindre röd efter tvätten.

Men å andra sidan, ur bakterisynpunkt så känns det bara löjligt. Vi lever in i en operationssal med allt vad det innebär, de allra flesta har ett normalt immunförsvar som gör att vi fixar en vanlig dos med baskelusker.  

Jag tvättar inte allt heller mellan varje gång jag använder plaggen, under vintertid har jag mycket stickat i ylle och de hänger jag ut och vädrar.

• Krusiduller
    Emmi27 skrev 2012-08-13 07:18:18 följande:
    40 grader och de blir rena. Tvättar allt i 40 i princip. Om det inte är känsliga plagg. Har aldrig haft problem med infektioner eller vad det nu är som folk är rädda för. Inte heller luktar jag illa. Att vara rädd för sina egna bakterier verkar inte hälsosamt.

Samma här!  

• Krusiduller
    AnnaBr skrev 2012-08-13 04:45:26 följande:
    I Sverige tvattade jag alltid dem i 40 grader och tumlade men har nere ar det jattevanligt med kalltvatt, sa allt tvattas i kallt vatten, med kalltvattmedel och ev bikarbonat och sedan attika som skoljmedel for det ar vad som rekommenderas.

Jag har aldrig nagonsin haft problem med infektioner eller liknande... har dessutom aldrig nagonsin hort om nagot liknande heller.
    Var bor du någonstans ??
  • Fia 28
    ShiningStar83 skrev 2012-08-12 22:44:58 följande:
    det kan finnas svampsporer t.ex - antar att du är tjej t.ex .. och dessa dör inte om du tvättar i 40*C och sen låter dem självtorka..
    alla underkläder BÖR tvättas i 60*C och sedan torktumlas! ;) 
    Då är jag nog jätteäcklig som alltid tvättar i 40 grader och inte ens har någon torktumlare. Konstigt att jag fortfarande lever!!
Svar på tråden I vilket gradtal tvättar du vanligen dina underkläder (trosor/kalsonger)?