• Skabetti

Magsjuka eller matförgiftning?

Nu är jag på bättringsvägen, tack och lov. Men jag vill gärna veta vad jag drabbades av, tänkte om någon i detta avlånga land råkat ut för samma sak och kan ge mig svar på: Vad var det som var fel? (Har provat googla men inga resultat)

Det hela började med att jag insjunknade i 39graders feber tisdag kväll. Jag blev en zombie, som jag alltid blir av feber.. (Får feber väldigt sällan) Tog ipren och blev bättre. På onsdag morgon hade jag iaf 38.6 grader, ringde och sjukanmälde mig. Sov nästan hela dagen, omtöcknad av febern, antar jag. På torsdagen då jag var helt feberfri, upplever jag KRAFTIGA magsmärtor. De kommer och går under hela dagen. Nästan som kramper, fast det gör riktigt, riktigt ont. Ungefär i navelhöjd. Senare fick jag även diarre på detta, men inte "magsjuke" diarre utan jag kunde kontrollera taoelttbesöken, mådde inte illa. Bara jättesmärta i magen.

Ringde sjukvårdsupplysningen som upplyste mig om att åka till akuten. Sagt och gjort, där tog de blodprover och sådant. En doktor klämde på magen och tyckte det verkade OK. Sänkan visade på 30, vilket visade på att jag hade en infektion i kroppen men mer kunde han inte säga. Jag fick åka hem. Fick jag feber och mer ont i magen skulle jag åka in igen. 

På fredagen har jag både diarre och kräkningar, plus de kraftiga smärtor. feber stiger också. Bryr mig då inte om att åka in, eftersom det visade sig vara magsjukan?
    Låg hela fredagen och lördagen med dessa besvär. Vissa stunder gjorde det så ont att jag trodde jag skulle dö, och så har jag kräkfobi också.

Idag har jag inte haft diarre eller kräkts. Men smärtan håller i sig, dock inte lika stark smärta. jag har inte haft magsjukan sen jag var elva-tolv år. men kan inte minnas att det gjorde så j*dra ont i magen? Det var liksom inte den "träningsvärken" som man får när man kräks utan detta var samma smärta jag haft sen i onsdags.

Ingen annan i familjen har blivit sjuk.

Nå, är detta typiskt magsjuka? Eller är det matförgiftning det är frågan om? 
    Någon som varit med om samma?

Tack för svar!

• Svar på tråden Magsjuka eller matförgiftning?
  • kajsaa

Alltsp du har ju fått konstaterar att du hade någon form av infektion alltså är det bara att utesluta matförgiftnig! Matförgiftnig uppstår 1-5 h efter intag och försvinner när det är helt ute ut kroppen. Dessutom brukar inte feber tillkomma. Jag tror helt enkelt du fått influensan. Krya på dig

• helene 355

jag har typ samma, vars bor du någonstans? började med kräkningar och illamående, sen gick de öve roch på kvällen 39,3 graders feber som gick ner av alvedon, dagen efter bra och idag illamående men ej kräkningar, springer på toa som du gör och har kramper i magen precis som du beskriver. hur många dagar hade du innan de verkade bli bättre?

• Skabetti

I sölvesborg, blekinge. Detta började som sagt i torsdags och är bättre idag.. så ca 4dgr! Men då är det något som går nu då.. 

• helene 355

jaha bor uppe i västerbotten umeå, så de va ju inte direkt nära. ja på 1177 trodde hon nästan de lät som vinterkräksjukan eller vad hon sa. ja usch så jobbigt att må illa hela tiden och kramperna i magen gör så ont. är de svårare att bli frisk under rötmånaden?

• Jokoshangamol

Hej
    Vi är tydligen två som drabbats av vad jag tror i mitt fall är en  är en lättare matförgiftning. Hittills 3 dagar med magsmärtor, övergående tror jag. 1½ dygn med feber och djäkligt ont i buken. 
    Felhanterade köttvaror kan vara orsaken.
    mvh
    OLD

Svar på tråden Magsjuka eller matförgiftning?