• Anonym (Uppgiven)

"Slappna av så ska du se att det händer"

Jag och min sambo har försökt få barn i ca 1,5 år, blivit gravid 2 ggr men båda slutade i tidiga missfall. Sist jag blev gravid var i september förra året, alltså har ingen hänt nu på nästan 1 år... Var hos gyn och fick Levaxin utskriven för sköldkörteln eftersom dom upptäckte att det kunde vara felet. Tydligen hade jag väldigt många ägg och såg "väldigt fertil" ut enligt gyn. Men iiiinget händer. Jag vill inte ens ha sex längre, allt kretsar kring att få barn och varje månad blir jag lika besviken. Grinar minst 4 dagar efter mensen kommer för att jag blir så uppgiven. Överallt runtomkring mig poppar folk ut bäbisar samtidigt som dom säger "slappna av så ska du se att det händer". Jag HATAR när folk säger så! Jamenvisst, slappna av! Att jag inte tänkt på det tidigare?? 

Hur orkar ni som försökt länge? Själva tanken på IVF etc. gör att jag vill ge upp. Jag har så mycket att göra med jobb/skola att jag inte har tid att bryta ihop varje månad. Helst vill jag ställa mig i adoptionskö, även om det tar flera år så vet jag ju att vi tillslut får ett barn då. Men min sambo vill att vi försöker allt innan vi väljer adoption.

Hur ska man hitta kraft? 

• Svar på tråden "Slappna av så ska du se att det händer"
  • Anonym (ge inte upp)

jag vet ett par, de försökte i 7 år, inget hände. läkarna sa efter många ivf och många undersökningar att hon inte hade en chans att bli mamma, att de gick helt enkelt inte, de gav upp, slutade att försöka nu är hon gravid och har gått halva tiden..

du kan bli gravid, även om det ä så länge slutade i mf, denna tjejen skulle inte ha en chans, men fick en ändå.

så ge inte upp. eran dröm kommer...  

• Anonym (Vickan.)

Hej. Vet inte om detta muntrar upp dig på något sätt. Men jag och min man bestämde oss för att skaffa barn. Slutade med mina p-piller och lixom trodde att nu blir det bebis. Tog nästan ett år innan vi blev gravida. Det slutade i mf. Sedan tog det 4 månader så var vi gravida igen. Slutade också i mf. Just där och då trodde jag att jag skulle gå sönder. Tankar på adoption dök upp.
    Hade inte ens varit och kollat upp mig, men det kändes så hopplöst. Månaden efter blev vi gravida igen. Och det resulterade i en underbar liten bebis!

Syskondags: Försökte i 10 månader. Gravida. Mf. 4 månader senare så blev vi gravida igen. Och där är vi nu. Förhoppningsvis blir det syskon nästa år. Men tro mig, det har varit mycket gråt och förtvivlan. Och alla runt om som frågar "är det inte dags för barn snart?" Ja du vet nog.

Sexlivet var ett jädrans skit det med. Hade sex på schema i stortsätt. Innan älskade vi att ha sex och hade det ofta. Men nu blev det nästan galet. Stenkoll på äl, men det hjälpte föga. Så sex varje dag oavsett blev det tillslut. Och varken jag eller mannen hade någon som helst lust.     

• Cisslan

Vi försökte också länge innan vi plussade efter 15 månader. Inga missfall dock så vi visste inte om vi ens kunde bli gravida. Men när det gått över ett år sa vi att nu söker vi hjälp efter sommaren. I samma veva flyttade vi och en månad senare var jag gravid.

Jag vet precis hur rådet slappna av känns i er situation och hur svårt det är. Men tyvärr är det ett riktigt bra råd och det funkade för oss. Lycka till!

• Anonym (Lisa)

Nej, det där med "slappna av och tänk inte på det"är rent BS. De som tillslut blir gravida blir det oavsett om de slappnar av eller inte.

En mans spermier blir inte dugligare för att man slappnar av. Inte kvinnans äggledare eller äggstockar heller. Felet är fysiskt och inte psykiskt.

Om någon har hjärntumör säger man väl för fan inte "slappna av och tänk inte på det så ska du se att den försvinner". Det är fysiskt och inte psykiskt.

Det är provocerande när folk säger så.

• Anonym (?)

Varför känns ivf som att ge upp? Jag ser det som ett steg längre i kämpandet..

• avocadoo
    Anonym (ge inte upp) skrev 2012-08-12 21:47:47 följande:
    jag vet ett par, de försökte i 7 år, inget hände. läkarna sa efter många ivf och många undersökningar att hon inte hade en chans att bli mamma, att de gick helt enkelt inte, de gav upp, slutade att försöka nu är hon gravid och har gått halva tiden..

du kan bli gravid, även om det ä så länge slutade i mf, denna tjejen skulle inte ha en chans, men fick en ändå.

så ge inte upp. eran dröm kommer...  
    haha ja men det var ju preciiiiis det här ts ville höra!!
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (?) skrev 2012-08-12 22:13:34 följande:
    Varför känns ivf som att ge upp? Jag ser det som ett steg längre i kämpandet..
    Menar inte alls att ivf i sig känns som att ge upp, utan mer att jag aldrig kommer orka det. Känner för att ge upp nu och med alla tester, läkarbesök och hormoner som ivf medför tror jag på riktigt att jag skulle tuppa av. Då om någonsin kommer man ju gå och hoppas så man spricker på att man lyckats bli gravid och nederlaget är säkert extremt om det misslyckas. 
  • Anonym (ge inte upp)
    avocadoo skrev 2012-08-12 22:13:44 följande:
    haha ja men det var ju preciiiiis det här ts ville höra!!
    kanske inte, men de jag menade med mitt inlägg som en del av de andra också skrev så är det ju inte helt kört. att man inte ska ge upp. nu menade ju givetvis jag inte att de kommer hålla på i 7 år, 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Lisa) skrev 2012-08-12 22:12:15 följande:
    Nej, det där med "slappna av och tänk inte på det"är rent BS. De som tillslut blir gravida blir det oavsett om de slappnar av eller inte.

En mans spermier blir inte dugligare för att man slappnar av. Inte kvinnans äggledare eller äggstockar heller. Felet är fysiskt och inte psykiskt.

Om någon har hjärntumör säger man väl för fan inte "slappna av och tänk inte på det så ska du se att den försvinner". Det är fysiskt och inte psykiskt.

Det är provocerande när folk säger så.
    Jamen precis så känner jag! Jag brukar (när jag orkar) kontra med att kvinnorna i svältdrabbade områden i Afrika antagligen inte slappnar av så mycket och dom lyckas ju poppa ut ungar. Helt icke PK jag vet, men kan verkligen inte förstå hur det ska vara så att just vi som inte lyckas få barn är de som måste slappna av. Alla som lyckas få barn är alltså avslappnade? 
  • Anonym

IVF kanske inte är en dröm men utan IVF hade jag och min man inte haft världens finaste barn nu. Ge inte upp TS 1,5år är inte så lång tid det kommer att kännas som en fis i rymden när ni väl får ert barn. Jag har också sköldkörtelfel men dessvärre upptäcktes det inte förrän vi bytte IVF-klinik efter 4,5år. Jag borde kanske vara bitter över att ingen kollat det tidigare  men nu när vi är föräldrar spelar det ingen roll. Förr eller senare blir du mamma TS på ett eller annat sätt, jag kände som du att det aldrig skulle hända mig men till slut blev drömmen sann.

Svar på tråden "Slappna av så ska du se att det händer"