• Anonym

pappan vägrat skriva på pappren för flytt för mig å dotter ....

Anonym skrev 2012-08-13 00:41:14 följande:
    Du behöver ingen underskrift från pappan, endast dottern.
    Dottern kan inte bo själv, antingen flyttar du och låter Skatteverket göra en utredning om vart dottern bor eller så bor du kvar och pendlar till jobbet
    Och att flytta utan att pappan godkänner barnets flytt innebär risk för stämning och risk att ts förlorar boende och/eller vårdnad glömde du....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-13 01:02:10 följande:

Väldigt liten risk för stämning, det är något dom anser fr ska hjälpa till att lösa. Vårdnad tar man inte ifrån så lätt.
    Mamman kommer fortfarande bo nära pappan, så så stora problem får hon inte.
    Alternativet är att bo kvar och ev förlora socbidrag för hon sagt nej till arbete.

Varit i denna situation, fr rådde mig flytta.

Ts kontakta fr dom hjälper dig fast pappan inte kommer
    Hur vet du att det är väldigt lite risk för stämning? Om pappan gärna vill ha barnet mer och vill ha barnet nära så försvårar en flytt naturligtvis och känner han sej missnöjd så är det relativt stor risk att han stämmer.

Familjerätten är inte tvingande att gå till. Deras juridiska kompetens ger jag inget för. Familjerätten kan INTE hjälpa ts att få sin vilja igenom mot pappans vilja.
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-08-13 00:54:04 följande:
    Dottern kan inte skriva det är hon för liten för  och någon stämning vill jag inte ha, vill att allt ska gå rätt till... vet att han gör detta bara för att gävlas men det borde finnas nått sätt att få han att skriva på papprena eller ???? Tycker väl att jag borde ha en fördel om jag skulle ta det till familjerätten och att han gör sig själv en okänst genom att vägra skriva på papper och även vägrar samarbets samtal hos familjerätten.... Jag behöver denna flytt för att få ordning på ekonomin och för min dotters skull så vi kan ha ett bra liv ihop ...     

Nu kan du inte tvinga han att skriva på papper eller komma till fr som är frivilligt om inte tr sagt till er att gå till fr. Det du kan göra är att flytta och låta skatteverket utreda vars barnet bor eller har sin mesta dygnsvila sen skriver de barnet där, det du ska vara medveten om är att har ni gv så kan pappan stämma dig och då du brutit på vad ni båda anser bäst för barnet och inte kunnat kompromissa i frågan så kan du förlora boendet och ev vårdnad beroende på vad du blir stämd på, det är vanligt förfarande. Att skylla på att man räddar ekonomi osv är inte godtagbara ursäkter för det kan man göra fast man bor kvar och att bo i storstad och pendla är inte helt ovanligt för du ska väl inte pendla 20 mil? Var medveten om dina risker sen kan du flytta om det är värt det eller fortsätta tvinga han till påskrivet men fr är frivilligt och inget du kan lasta han för att inte gå till om inte tr beslutat att ni ska dit, fr är ingen beslutande organ heller utan ska bara medla mellan er så går ni vidare till tr så har de ingen roll att ni varit i tr eller ej eller ja då måste fr tala om hur ni är motvarandra och lämna sin åsikt i var barnet får det bäst och då kan du ses som manipulativ om di tvingar han till underskrift och anklagar han för att jäklas för du inte får din vilja fram, välj dina strider
  • Anonym

Vänd på det hela, pappan har dottern varannan helg idag. Är han ens intresserad av att ha henne oftare? Stämmer han dig på vårdnaden måste han ju vara beredd att skörda vad han sår! Och NEJ, ingen behöver anklaga mig för att vara fördomsfull eller "pappafientlig", jag är själv pappa...

• Anonym
    Tonårsmorsan skrev 2012-08-13 20:48:36 följande:
    Vill bara instämma i allt mementa skriver!

Flytta! Om pappan vägrar samarbeta och dessutom bara har barnet varannan helg är risken att han vinner en stämning mikroskopiskt lite. Det ligger även nya förslag på gång att man snart ska ändra det här med vårdnad så att en umgängesförälder inte ska kunna sabotera så mycket. Det är politiskt viktigt att personer flyttar dit jobben finns och inte låter skattebetalarna försörja dom.  
    Fast att inte vilja att barnet flyttar flera timmar bort är inte att "inte samarbeta". Att flytta barnet flera timmar bort mot den andra förälderns vilja är att försvåra samarbete, att försvåra umgänge och att försvåra ev. framtida växelvis boende.

Får en känsla av att det här rör ett ganska litet barn som ts inte, pga ålder, känner att hon kan låta pappan ha vv med. Det kan vara fel. Det skulle vara bra om ts upplyste mer om hennes och barnets situation så vi kan ge bättre råd.
  • Anonym

Ts. Vill pappan ha barnet mer än vh? Är det därför han säger nej? För då kan jag förstå det. Vill han ha vh och det inte stör det så är det okej med flytten tycker jag.

Svar på tråden pappan vägrat skriva på pappren för flytt för mig å dotter ....