Anonym (Varför?) skrev 2012-08-13 12:32:08 följande:
Berätta gärna allt du vet, vill veta allt. Han kommer ingå i en privat expedition, men de kommer ha hjälp av sherpas. men han säger att de inte går ovanför death zone...
Det brukar de göra på seriösa expeditioner. Sherpas är "born and bred" på hög höjd och deras lungor och hjärtan är större än våras så att de kan få runt det lilla syret som finns i luften i kroppen snabbare. De är också ofta korta och smala. De drar linor, bygger camps och, som sagt, bär upp extra syrgastuber, mat, medicin och så vidare till the högra campsen. Det finns inget camp i "death zone" utan camp 4 på sydsidan (som jag antar han ska klättra, norrsidan är mindre populär) ligger på 7900 meter (ungefär) på ett ställe som heter south col.
Jag vet inte vad det är för expedition så deras sherpas kanske inte går högre upp än så. I varje fall borde det finnas en västerländsk guide (som bestigit mount everest innan) med. Hör dig för med honom. Ett tips är att läsa på (just everest beyond the limit är en bra serie som visar hur det går till) så du kan argumentera för dig. Be honom isåfall lägga lite mer pengar på en seriösare expedition.
Himex (Himalayan Experience)
www.himalayanexperience.com/
IMG (International mountain guides)
www.mountainguides.com/everest-south.shtml
AAI (Alpine Ascents International)
www.alpineascents.com/everest.asp
Adventure Peaks
www.adventurepeaks.com/expeditions/climb-mount-everest-south-col-route.html
En seriös expedition tar inte emot någon som inte bestigit ett 7000-8000 meters berg förut. Helst 8000 meter så man vet ungefär hur man reagerar på altituden. Du ska dessutom vara extremt säker på att klättra på is och snö och dessutom nästintill helt vertikalt.
Jag kan lugna dig genom att säga att trots att Everest är väldigt högt är det ett relativt lätt berg att klättra. Om man jämför dödsprocenten på Everest (inte 100% säker här men senast jag kollade dog 1 av 10 men då får man komma ihåg att hela historien räknas och det dog långt fler på 20-30-talet än det gör numera så statistiken stämmer inte riktigt.) med t ex K2 eller Annapurna som "bara" är 8091 meter så visar det sig att Everest är ett rätt "säkert" berg. Dödsprocenten på Annapurna ligger på ca 38%.
Den vanligaste dödsorsaken på Mount Everest är HAPE eller HACE (high altitude pulmonary/cerebral edema). Det innebär att kroppen inte får tillräckligt mycket syre och antingen sväller hjärnan eller så får man vätska i lungorna som gör att man drunknar. Man kan förhindra HAPE/HACE genom att lära sig symptomen och gå ner till lägre höjd så snart man känner sig dålig. Det dör fler människor på oseriösa expeditioner där syrgasen kanske inte fungerar, det inte finns nån extra eller där man helt enkelt inte bryr sig om varandra.
Fråga gärna (du kan PM:a också) om du undrar något annat, jag är total everestfreak och kan nog svara på det mesta.