• Anonym

Min man tränar för att bestiga Mt Everest

Sätt hårt mot hårt. ställ honom inför faktum: Han får välja, klättra på sitt berg eller ha kvar sin familj. Om han bestämmer sig för att åka så får han åka när han är singel och skilsmässan är klar. Vad är viktigast för honom. Väljer han att klättra på sitt berg så vet du att du och barnen inte är särskilt viktiga i hans liv. Och då kan du fråga dig själv om du vill leva med någon som ser dig och barnen som lite oviktiga i sitt liv.... eller om du hellre vill dela livet med någon som sätter dig i första rummet.

• Anonym

Be honom skriva över vårdnaden och typ barnen sparkonton på bara dig, sånt kan bli svårt och ändra efter ett dödsfall.

• Anonym

Det dör flest på Mount everest av alla berg i hela världen varje år. Men sett till hur många som klättrar där är dödsprocenten(4,4% 1990-2003) ändå väldigt låg jämfört med endel andra berg på 8000+ meter.

en.wikipedia.org/wiki/Eight-thousander 

• Anonym

När min bror passerade 30 fick han ålderskris och skulle bestiga lite alla möjliga toppar, började tävlingscykla och utforska grottor mm.

En del saker var riktigt farliga. Hans fru lät honom hållas men alla var ju naturligt vis lite nervösa när han skulle iväg.

Skadade han sig någon gång?

Jo, när han spelade KORP-fotboll vilket resulterade i en bortopererad njure.

Annars har han klarat sig fint.

Om din man, TS är seriös i sina planer och tränar och förbereder sig, så försök lita på honom.
    Och han kanske ångrar sig/  nöjer sig med base camp, man vet ju inte hur väderförhållanden är och så.

Men klart att du inte kommer kunna släppa helt oro och ångest inför detta.
    Du har fått många bra svar.

Sen finns det ju vi som har barn och älskar extremsporter mm för det.

• Anonym

Säg att du stöttar honom helhjärtat i hans drömmar, om han stöttar dig i ditt beslut att tillbringa 2 år i ett buddisttempel på andra sidan jorden för att meditera och skriva en bok. 

• Anonym

Låter fruktansvärt själviskt och omoget av honom. Klart det är lockande för honom men det hade varit en sak om det bara varit ni två utan barn. Med 2 barn är det obegripligt för mig att göra detta. Kan han inte vänta tills ungarna är utflugna eller i alla fall myndiga och kan klara sig själva?

• Anonym

Jag vet en man som besteg Everest, Kilimanjaro osv samt gjorde andra äventyr på sina semestrar. När han fick barn la han av. Nu åker han till sommarstugan eller chartersemester med frun och barnen på semestrarna.

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-08-14 23:48:46 följande:
    Man kan också bli överkörd av en bil.
    Vad är sannolikast skulle du säga? Är risken att bli överkörd jämförbar med risk att inte överleva ett försök att nå Everests topp? Jag skulle säga att det är minst en faktor 100 som skiljer.
  • Anonym
    Anonym (Dåraktigt dyrt) skrev 2012-08-15 00:10:51 följande:

.... Hm men du får väl sätta dig med han och göra upp att om du går bort (risken finns ju) vart tycker du barnen ska gå på för skola. Ska vi bo kvar här? Kan du skriva ned hur du vill ha din begravning det kommer inte jag att orka. Och sist men inte minst kan du skriva ett brev till barnen varför du gör det som de kan läsa då de blir lite större.
    ....

Detta tycker jag verkligen att du ska ta upp med honom. Låt honom inte avfärda det genom att säga att "det är 500% chans att han återvänder levande".

Fler tips: spela in en video till barnen där han förklarar vad han tycker om dem osv. (om han inte är mycket för att skriva känslomässiga brev). Att inte lämna något till barnen (förutom pengar då) är väldigt respektlöst mot dem om det skulle hända något Skrikandes
  • Anonym

Folk gör så, det är bara att läsa. De som  tävlar Jorden runt segling har alla eller dem flesta barn, vissa går åt. 
    det är bara att säga hur du känner TS, vill han kliva över dina känslor får han väl göra det men han måste få veta att han gör det. 

• Anonym

Pratade om detta med min man (som under väldigt många år har varit en extremt aktiv och duktig klättrare och dessutom har ett väldigt stort säkerhetstänk) och han reagerade inte speciellt utan sa att det helt beror på vem det är som ska göra bestigningen. Enligt honom behöver du inte vara orolig om han är riktigt seriös och inte är typen som tar onödiga risker.
    Men vad vet jag...jag hade också varit skitorolig och arg i din situation! Det där kan han göra när barnen är stora tycker jag!

• Anonym

är han en sån där person med "äventyrsgen", dvs han måste utsätta sig för faror för att få den sortens kickar? Det finns ju såna personer.

Om det vore min man skulle jag önska han skulle besöka psykolog och försöka hitta andra vägar för att få de där kickarna

Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest