• Indianica

Min man tränar för att bestiga Mt Everest

Hur ska han finansiera det hela egentligen? Som jag förstår det kostar det flera hundratusen att bestiga MT och det görs ju i grupp med sponsorer!? Och så har man väl ändå syrgasmask på sig? Att ge sig iväg utan det är väl lönlöst?

Min man drömmer också om att bestiga MT. Hur gammal är din man? Jag tycker det verkar vanligt att folk runt 40 blir hysteriuskt aktiva, det ska springas olika lopp, cyklas rundor och motioneras till förbannelse och det sker även bland folk som tidigare varit soffpotatisar. Gissar att det delvis handlar o att bevisa för sig själv att ens kropp fortfarande "håller måttet", lite ålderskrisande så där.

Om han är van vid att bestiga andra berg skulle jag inte oroa mig, har han t ex tagit sig an Keb än? Hur gick det? Jag känner att inte minst ekonomin borde avskräcka honom ifrån MT. Hur ska han ha råd?

Mötas på halva vägen är ju annars bra och ett alternativ kan ju vara att medvetet bestiga bara en del av MT. Det är ju "coolt" bara det och massor av folk (tror jag) som gör. Och ingen syrgas behövs, klart man får fin utsikt och en utmaning ändå! Min man funderar på det, så det kan vara ett förslag att han också gör så?

• Indianica

Du är otroligt generös som är villig att satsa 1 miljon ungefär på ett projekt som kanske kostar honom livet på kuppen. För mig är det inte självklart att man i ett förhållande förfogar ensam över en miljon och att man ensam förfogar över sitt liv på det sättet när man har familj, men ni gör som ni vill.

Jag skulle inte oroa mig om han tränade mycket och läste på. Problemet är inte bara syret, utan extremt hårt väder som kan drabba en i form av blåst och extrem kyla under vägen. Det handlar absolut inte om "bra väder" för att nå toppen, vädret kan ju snabbt växla och bli överjävligt under färden. Det måste man kunna hantera, man kan inte bara hopas på bra väder.

Han behöver ha stenkoll på klätterutrustning, säkerhettänk, höghöjdsmedicinering, mental hantering och förberedelse och förstå hur kroppen fungerar vid hög höjd, t ex vad man gör vid höghöjdssjukdomar, mat, vätska, hur dålig sömn hanteras osv. När du skriver "tränar" låter det mer som att få till en bra kondition och jag skulle tippa på att de flesta som stryker med är folk som inte lägger flera år på alla typer av förberedelser, utan som tränar kroppen och sedan kastar sig iväg fort och som gillar att tänja sina egna gränser. Det är trots allt bara ett fåtal svenskar som bestigit MT och inte ens Göran Kropp klarade det och han hade väl ändå lagt 5 år på träning vilket sågs som lite i sammanhanget och han var en rutinerad äventyrare, att en finanssnubbe ifrån Sthlm med viss äventyrsvana (antar jag) skulle klara det på ett par års träning ser jag som fullständigt vansinne, men givetvis är det möjligt att förverkliga en sådan dröm, men det är väl ändå ett livsprojekt i så fall?

• Indianica
    Business skrev 2012-08-15 23:23:15 följande:
    Såvitt jag vet klarade Göran Kropp bestigningen av Everest, däremot dog han i en klätterolycka i USA.
    Jo, det har du rätt i. Likväl var min poäng att inte ens rutinerade klättrare som man kanske tycker "borde" klara denna typ av saker eftersom de gör det en stor del av sitt liv, de kanske har det som yrke, klarar det (å andra sidan ökar väl riskerna ju fler gånger man utsätter sig).

Det finns ju många berg som är otroligt höga, men som inte tar död på folk i lika hög utsträckning. Förstår inte riktigt poängen med att inte förbereda sig särskilt många år och riskera att slänga ut hundratusentals kronor på ett mindre "fiasko" där man tvingas avbryta tidigt eller där man dör. Bättre då att bestiga något annat högt berg som är förenat med färre risker, om man nu har bråttom alltså.

Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest