• Business

Min man tränar för att bestiga Mt Everest

Min pojkvän var på ME förra året och klarade tyvärr inte summit, så han ska ge sig på det igen. Det var väldigt dåligt väder då så de fick helt enkelt bryta vid camp 3. Jag tycker att du ska låta honom åka dit, för ME är mer eller mindre en turistattraktion numera och inte alls lika farligt som förr. Vissa personer omkommer, men troligtvis mest pga att höjden påverkar negativt. 

Min pv hade bla satellit-telefon och sådant med sig. Han hade också ngn typ av gps som gick att tracka så att man kunde se precis var han befann sig om det inte gick att få tag på honom. Ganska behändigt, men väldigt beroendeframkallande under de 2,5 månader som han var där.  

• Business
    Indianica skrev 2012-08-15 23:13:56 följande:
    Du är otroligt generös som är villig att satsa 1 miljon ungefär på ett projekt som kanske kostar honom livet på kuppen. För mig är det inte självklart att man i ett förhållande förfogar ensam över en miljon och att man ensam förfogar över sitt liv på det sättet när man har familj, men ni gör som ni vill.

Jag skulle inte oroa mig om han tränade mycket och läste på. Problemet är inte bara syret, utan extremt hårt väder som kan drabba en i form av blåst och extrem kyla under vägen. Det handlar absolut inte om "bra väder" för att nå toppen, vädret kan ju snabbt växla och bli överjävligt under färden. Det måste man kunna hantera, man kan inte bara hopas på bra väder.

Han behöver ha stenkoll på klätterutrustning, säkerhettänk, höghöjdsmedicinering, mental hantering och förberedelse och förstå hur kroppen fungerar vid hög höjd, t ex vad man gör vid höghöjdssjukdomar, mat, vätska, hur dålig sömn hanteras osv. När du skriver "tränar" låter det mer som att få till en bra kondition och jag skulle tippa på att de flesta som stryker med är folk som inte lägger flera år på alla typer av förberedelser, utan som tränar kroppen och sedan kastar sig iväg fort och som gillar att tänja sina egna gränser. Det är trots allt bara ett fåtal svenskar som bestigit MT och inte ens Göran Kropp klarade det och han hade väl ändå lagt 5 år på träning vilket sågs som lite i sammanhanget och han var en rutinerad äventyrare, att en finanssnubbe ifrån Sthlm med viss äventyrsvana (antar jag) skulle klara det på ett par års träning ser jag som fullständigt vansinne, men givetvis är det möjligt att förverkliga en sådan dröm, men det är väl ändå ett livsprojekt i så fall?
    Såvitt jag vet klarade Göran Kropp bestigningen av Everest, däremot dog han i en klätterolycka i USA.
  • Business
    hernameispekka skrev 2012-08-15 23:41:59 följande:
    Väldigt många är inte medvetna om varför de gör det eller att det ens är en bakomliggande faktor.
    Min pv gjorde det för att han gillar utmaningar och tycker att det var kul. Han trivdes i solstolen också, men han ville samtidigt känna att han levde för att leva. Inte för att finnas. Så sa han iaf. 
Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest