Inlägg från: hernameispekka |Visa alla inlägg
  • hernameispekka

Min man tränar för att bestiga Mt Everest

Anonym (tjena) skrev 2012-08-15 15:15:25 följande:
    Ta det med ro. För att kunna bestiga mount Everest så behöver han:

1. Ett team. Ingen bestiger berget ensam, inte ens din man.
    2. Pengar. Massor med pengar. Han måste ha råd med utrustningen, sherpor som hjälper honom att bära till base camp, syre, kläder etc.
    3. Tid. Han kan komma att behöva tillbringa veckor vid base camp för att få en dag som är god nog att testa lyckan. Detta kostar också pengar (jag antar att han jobbar annars).

Jag tycker han låter som en drömmare. Det är inte fel att ha drömmar, men man måste vara realist
    Han har tillgång till allt av det tyvärr enligt TS....
  • hernameispekka
    Indianica skrev 2012-08-15 21:52:51 följande:
    Hur ska han finansiera det hela egentligen? Som jag förstår det kostar det flera hundratusen att bestiga MT och det görs ju i grupp med sponsorer!? Och så har man väl ändå syrgasmask på sig? Att ge sig iväg utan det är väl lönlöst?

Min man drömmer också om att bestiga MT. Hur gammal är din man? Jag tycker det verkar vanligt att folk runt 40 blir hysteriuskt aktiva, det ska springas olika lopp, cyklas rundor och motioneras till förbannelse och det sker även bland folk som tidigare varit soffpotatisar. Gissar att det delvis handlar o att bevisa för sig själv att ens kropp fortfarande "håller måttet", lite ålderskrisande så där.

Om han är van vid att bestiga andra berg skulle jag inte oroa mig, har han t ex tagit sig an Keb än? Hur gick det? Jag känner att inte minst ekonomin borde avskräcka honom ifrån MT. Hur ska han ha råd?

Mötas på halva vägen är ju annars bra och ett alternativ kan ju vara att medvetet bestiga bara en del av MT. Det är ju "coolt" bara det och massor av folk (tror jag) som gör. Och ingen syrgas behövs, klart man får fin utsikt och en utmaning ändå! Min man funderar på det, så det kan vara ett förslag att han också gör så?
    Läs tråden innan. Hon har redan svarat på alla frågorna.
  • hernameispekka
    Takex skrev 2012-08-15 22:23:20 följande:
    Men alltså, det är inte gratis att klättra upp för det där berget så jag hade inte varit alltför orolig :P
    De har tyvärr råd
  • hernameispekka
    Anonym (Varför?) skrev 2012-08-15 23:40:08 följande:
    Problemen försvinner såklart inte, det blir väl snarare något i stil med "vad nu då?". Överlever han Everest lär han ju genast kasta sig på K2.

Jag har aldrig reflekterat speciellt mycket om det är något han flyr ifrån, men jag tycker att han borde kunna tala om det i så fall...
    Väldigt många är inte medvetna om varför de gör det eller att det ens är en bakomliggande faktor.
  • hernameispekka
    Anonym (Egoist!!!) skrev 2012-08-16 01:38:27 följande:
    Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad tråden går ut på längre? Du konstaterar i ditt tillägg till trådstarten att du tänker stötta honom i det här projektet. Du säger också att du har egen ekonomi och kommer att klara dig bra även om det värsta skulle hända. Så... vad är det vi ska älta här egentligen?
    Hon kanske behöver stöd och babbla av sig för bara för att hon tagit ett beslut betyder ju inte att hon helt plötsligt inte bryr eller oroar sig...
Svar på tråden Min man tränar för att bestiga Mt Everest