• oaktree

vart i Skåne ska vi bo?

Vi är en barnfamilj som planerar köpa hus snart.

Vi har flyttat från Sthlm till Ystad, men trivs inte här(för lite barnfamiljer och för hög medelålder)

Vi gillar kultur, mode, inredning....lite mer åt det "hippa hållet" om man säger så
     Malmö är inte ett alternativ, men gärna runt eftersom vi kommer jobba där inne. 

Vi har småbarn och vill ge dom en trygg uppväxt nära andra barnfamiljer..

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden vart i Skåne ska vi bo?
  • oaktree

Vi gillar Lund,Lomma, Limhamn, dalby..ska kolla upp era tips! men alla dessa ställen är väldigt dyra! Arlöv är också med på listan, alla ställen som har lite gammal charm gillas. Skurup har fina och billiga hus, men busigt?

• nötis77

Tänk på hur ni ska pendlar? tåg?buss?bil?cykel?

Åk runt på helger och titta på områden ni kan tänkas och bo i, gärna fler än en gång. 

När vi flyttade tillbaka till Skåne efter några år i huvudstaden, så ville vi ha en tågstation på orten, plus inte betala dyrt för en lägenhet ifall vi inte trivdes. Vi bodde innan i centrala Malmö och ville inte ge dem priserna för för en bostad.

Så därför flyttade vi till Kävlinge utan någon anknytning hit, och pendla till Malmö/Lund. Till Lund tar det ca 7-10 minuter med tåg. Till Malmö tar det ca 21-26 minuter med tåg. Vi trivs jätte bra här, trevliga grannar i olika åldrar.

Lycka till med att hitta en trevlig ort att flytta till, vad ni än väljer. :)

• Blåklocka

Arlöv skulle jag inte välja! Rek Lomma, Bjärred, Dalby, Lund, Hjärup eller Åkarp. Skurup är lite av en "bonnahåla" i mina ögon

• oaktree
    Blåklocka skrev 2012-08-14 21:54:36 följande:
    Arlöv skulle jag inte välja! Rek Lomma, Bjärred, Dalby, Lund, Hjärup eller Åkarp. Skurup är lite av en "bonnahåla" i mina ögon

Ja, det är också vad vi hört om Skurup. Däremot är läget ypperligt, tågstation, nära havet och naturen och vackra hus....men för gympadressar och foppatofflor.
     Mina barn är fyra snart och vi måste tänka långsiktigt, men det är svårt efetrsom vi bott i Sthlm i femton år är vi lite skadade när det gäller det mesta runt boende.
     Det verkar i alla fall som vi är på rätt spår när vi tittat på områden.
      Jag gillar Malmö också, men har svårt att se mina töser växa upp där...Man kanske ska fixa en lägenhet och köpa ett lantställe på österlen istället?    
  • En glad tjej
    oaktree skrev 2012-08-15 09:03:06 följande:

Ja, det är också vad vi hört om Skurup. Däremot är läget ypperligt, tågstation, nära havet och naturen och vackra hus....men för gympadressar och foppatofflor.
     Mina barn är fyra snart och vi måste tänka långsiktigt, men det är svårt efetrsom vi bott i Sthlm i femton år är vi lite skadade när det gäller det mesta runt boende.
     Det verkar i alla fall som vi är på rätt spår när vi tittat på områden.
      Jag gillar Malmö också, men har svårt att se mina töser växa upp där...Man kanske ska fixa en lägenhet och köpa ett lantställe på österlen istället?    
    Som sagt, kolla in Riseberga, då behöver du inte bo i lägenhet och ha lantställe på Österlen.
  • oaktree

Kollade lite på nätet, men det känns som det mesta är byggt från 60 tal och framåt? Vi vill ju gärna ha det där pittoreska;)

• En glad tjej
    oaktree skrev 2012-08-15 12:21:39 följande:
    Kollade lite på nätet, men det känns som det mesta är byggt från 60 tal och framåt? Vi vill ju gärna ha det där pittoreska;)
    Det finns även gamla hus på Riseberga.
  • oaktree

Wow! Fantastiskt häftigt! fram tills jag såg vad hyrorna låg på(kallhyror?!!)... Som en sagoby, nästan konstigt..

• vilket

Genarp kanske? Funkar att jobba i både Malmö och Lund.

• mmeline

Vill ni bo på ett "hippt" ställe så är ju inte Skurup, Staffanstorp, Åkarp eller någon annan liknande småort något alternativ, även om det finns en del småbarnsfamiljer där. Populära småbarnsfamiljsställen är ju annars tex Lomma, Bunkeflostrand, Bjärred, men de kostar en del. Hus över lag i Malmötrakten är dyrt.
    Vet även folk som bor i Löddeköpinge, vilket även det är ganska trevligt, men inte heller det är särskilt stort.

Helsingborg gillar jag, likaså Lund och Kristianstad. Kristianstad är ju lite långt att pendla till Malmö, dock. Österlen är mysigt, men även det blir lång pendling till Malmö. Men jag har svårt att tro att det är så många småbarnsfamiljer som man kommer i kontakt med där såvida man inte bor i tex Simrishamn eftersom folk bor i småbyar eller utspritt.

• oaktree

Vi gillar verkligen Österlen. På sommaren. Måste vara outhärdligt på höst och vinter. Tyvärr är det långt till Malmö:(

Svar på tråden vart i Skåne ska vi bo?