Vilket är ditt äldsta klädesplagg?
Vilket är det äldsta klädesplagg du äger som du fortfarande använder? Hur gammalt är det?
Vilket är det äldsta klädesplagg du äger som du fortfarande använder? Hur gammalt är det?
Jag har en pikétröja som jag själv har köpt typ 1987 som jag har börjat använda igen. Annars är mitt äldsta plagg en skinnjacka som min Morfar använde när han körde buss på 50-talet.
12-13 år. Det är en grå tröja med lång ärm.
Men jag har ett ännu äldre plagg som jag har sparat men som jag inte längre kan ha.
Det är en grå och svart tajt tröja med silvertrådar som jag bar jätteofta på krogen när jag var 18-20 år.
Tröjan är tvättad hur mycket som helst men det syns knappt.
Jag använder en röd kofta som min mamma stickade på 60-talet. Tyvärr börjar armågarna bli nötta, så den måste nog snart pensioneras. Av mina "egna" kläder är det nog några kjolar från 90-talet som klarat sig längst.
Skinnjacka från ca -73 som min mamma köpte på Domus. Annars är det väl någon t-shirt jag har köpt själv som är kring 7 år gammal.
Hum mina är nog bara ett par år. Dock använder jag klänningar som min mamma hade när hon var liten på dottern. De är från 60-talet.
En klänning mamma hade på 70talet. Har använt mormors balklänning från 40talet. Döttrarna har använt koftor från 50talet som deras mormor använde. Just nu har ena dottern på sig en klännning från ca 1972 som hennes mormor har sytt till hennes moster.
En brun långkjol jag köpte i Stockholm när vi var där på skolresa i 9an. Det var 1987...
Jag har också en balklänning från 50-talet jag köpte på second-hand, och som jag bar på Nobelfesten 97, men den kommer jag inte i längre tyvärr...
Inget plagg som har mer än några år på nacken, 6-7 år. Har fått en betydligt större kroppshydda de sista åren så jag skulle inte komma i mina gamla XS-kläder.
Har klänningar och en tröja samt en tunika som min famor har sytt och batikat (hon är konstnär och gjorde väldigt vackra batiktavlor förr). Tror dom är gjorde på 60-70-talet. Tyvärr använder jag dom mindre och mindre för dom håller inte för lika mycket användning längre :(
Har även en velortröja från 80-talet (som verkar överleva vilken tvättmisshandel som helst!) som min mamma hade då och jag ärvt sen 20 år tillbaka. Samt några manchester-jackor och västar från sent 70 tal.