• Anonym (Knorr)

Är det värre att äta sent på kvällen än mitt på dan?

Jag har det ganska fullt upp på dagarna, hinner inte äta ordentligt alltid men även när jag gör det så blir jag så jäkla hungrig sent på kvällarna mellan 21-23 ca. Försöker att inte äta då dels då jag börjat lägga på mig lite men också då jag tycker att jag mår rätt kasst ibland av att äta så tätt inpå sänggåendet men får svårt att somna hungrig också. Verkligen ett lyxproblem men rent viktmässigt undrar jag om det är värre att äta strax innan man går och lägger sig. 

Lite på samma tema, jag blir hungrig så jäkla snabbt, ibland känns det som om jag är hungrig för jämnan mer eller mindre (undantaget när jag precis ätit en stor måltid men så är jag hungrig ganska snart igen). Har blivit kollad av läkare och det finns inga fel med metabolismen, diabetes, hormonellt el annat. Någon annan med samma/tips? Frukt fungerar inte för mig, blir vrålhungrig direkt. Brukar äta typ kokt ägg och gröt, märkt bröd etc. till fika men blir hungrig snart ändå...  

• Svar på tråden Är det värre att äta sent på kvällen än mitt på dan?
  • nozpa

Du förbränner ju inte lika mycket när du sover.. Är verkligen ingen hälsoexpert. Men läste någonstans att det "bästa" var att äta de största måltiderna innan kl 14 på dagen. När jag var liten hörde man ofta att man aldrig ska äta efter kl 18. Vi äter middag runt 18.
    Och runt 21 så är man hungrig igen.  

• nozpa
    Anonym (Knorr) skrev 2012-08-13 22:39:42 följande:
    Jo jag dricker nog alldeles för lite vatten, dricker några koppar te men har för mig att det är drivande snarare än "återfuktande" för kroppen. Vi försöker äta middag runt 17-18 men då är jag vrålhungrig vid 20, försöker vara duktig/sund och inte äta men är hur hungrig som helst senare och när jag ska sova ca 23 är det bara tomt o magen och huvudet känns det som.

Du kan inte försöka ta lite yoggi eller fil på kvällen då? Blev vrålhungrig jag nu. Så mannen fick gå o rosta bröd åt mig. :P Skyller dock på min graviditet. *Harkel*
  • Lena

Örtte och rött te är inte vätskedrivande så det kan du dricka.

Ta en stor kopp örtte/rött te vid 20 och se om de hjälper annars ta en liten smörgås och en kopp te till.

• ränderpåtvären

Jag är likadan men det är bara så jag är. Dricker mycket men är hungrig nästan jämt :) Morötter, Wasa sport-mackor funkar kvällstid om jag vill tänka på vikten. Somna hungrig går ju inte.

• Cailyn

Jag har hört att det kvittar när man intar kalorierna, du går upp i vikt om du äter fler kalorier än du gör av med helt enkelt... Själv äter jag inte sällan på kvällen. Idag tex blev det inte så mycket mat under dagen och då var jag hungrig och åt vid 2230 tiden och jag har BMI strax under 19.. Men jag vill varken gå upp el ner i vikt, det är möjligt att man inte bör göra så om man vill gå ner.

Svar på tråden Är det värre att äta sent på kvällen än mitt på dan?