Vad jag önskar att jag hade vetat innan jag fick barn
Jag önskar någon hade talat om detta för mig:
- gå inte med högt blodtryck genom halva graviditeten utan be om hjälp och stå på dig. Se till att bm kollar noga så det inte är någon havandeskapsförgiftning
- när mjölken kommer igång vill barnet amma, amma, amma och amma. (min dotter ammade nästan hela första kvällen hemma från bb)
- när barnet gråter och antagligen har ont i magen; lägg barnet på mage över din underarm och gå omkring med barnet och sjung.
- barnet kommer med största sannolikhet att vakna på nätterna under första året. Vissa perioder är bättre än andra.
- barnet har olika stadier att gå igenom där barnet kan sova mer oroligt, vara gnälligare och mer krävande, men det går över
- ta tid för dig själv! Få inte dåligt samvete över att du känner för att åka hemifrån en stund. (själv åkte jag hemifrån när dottern var en vecka gammal. jag var borta i 1½ timme och det behövdes verkligen)
- många kan känna sig kvävd av barnet när man är föräldraledig. Det är helt naturligt att känna så, inte konstigt alls. Fixa någon barnvakt eller se till att pappan är hemma med barnet så du får komma ut och göra annat ett tag.
- knip, knip och åter kniiiip
- man känner inte att man spricker under en förlossning (iaf så gör väldigt få det) Man har så ont ändå av barnets påtryckningar så det känns inte
- någon gång kommer det säkert hända att du känner för att "kasta barnet i väggen" eller liknande. Detta händer oftast när man är totalt slutkörd och inte ser någon ände på dagen. De flesta känner någon gång så och det är normalt. Funderar man på om det man känner inte är normalt, ta då kontakt med bvc. De kan hjälpa en med mer än man tror.
- känner du inget förtroende för sköterskan på bvc har du rätt att byta.
- känner du inget förtroende för min bm under graviditeten har du rätt att byta
- efter förlossningen blöder man mycket av avslaget. Det räcker INTE med tunna libressebindor eller nattbindor. Satsa på stooooora bindor och TJOCKA. Jag har hört att man på många bb nu inte erbjuder den nyblivna mamma bindor och det tycker jag är vansinne! Man har ingen aning om hur mycket man blöder efter en förlossning och jag hade verkligen inte klarat mig utan bindorna jag fick på bb!
Jag känner att jag kan skriva hur mycket som helst, men det här är lite vad jag själv hade velat veta innan jag fick barn.