• Anonym (Fanny)

Hur kan man vara mörkrädd i vuxen ålder??

Blir så jäkla arg på mig själv!!

Min familj ska sova borta inatt, mannen och barnen.

Jippi! Jätteskönt att för första gången på många år få huset för mig själv! plocka, pyssla, poppa musik, glo på gråtfilmer och bara mysa!

Men, jag är så jävla mörkrädd. Så fort det blir kväll så blir jag så rädd om jag är ensam. Har hänt att jag varit ensam med barnen hemma o mannen borta. Då bär jag in barnen till mig. Känns lite tryggare.

Jag är rädd för spöken!! Tänker på alla skräckfilmer jag sett.     Jag är över 30 år!!

Hur kan man bli av med denna fåniga rädsla??            

Hur ska jag göra inatt?? Sova med lampan tänd i soffan? För jag vågar inte sova i sängen som är en trappa ner. 

• Svar på tråden Hur kan man vara mörkrädd i vuxen ålder??
  • Himmelblå

Ha små myslampor tända och sluta se skräckisar

• Anonym (Fanny)
    Himmelblå skrev 2012-08-14 07:27:44 följande:
    Ha små myslampor tända och sluta se skräckisar

oohh, jag slutade se skräckisar för flera år sen. Mitt hjärta pallar inte sånt längre haha. Men filmer jag såg i tonåren kan dyka upp i huvudet när jag minst anar, likt tvångstankar.

Blir panikrädd! Vågar inte röra mig och svettas.

lampa på blir det definitivt! Tungan ute 

Tack för svaret!      
  • maximum

Jag är också rädd men inte för spöken utan för ev inbrott. Vi har haft inbrott i garage och ladugård otaliga gånger och jag tänker att nu tar dom huset också.
    Men för att slappna av på kvällen när jag är själv så har jag smålampor tända och så brukar jag kolla på film i sängen tlls jag somnar, typ Bridget Jones då slipper man ligga lyssna och fndera över minsta ljud. 

• Anonym (en till :-))

Min familj åkte iväg i tre dagar. Tyckte det var sååå skönt att ha huset för mig själv... På dagarna. Barikerade mig i sovrummet om kvällarna med mycket komisk film!

Hunden fick prompt sova i sängen

Jag måste somna med tvn på sleepläge, gillar inte alls att ligga och bara vänta på att somna i mörkret.

• Loth

Jag är också mörkrädd, blir mycket bättre när man slutar kolla på skräck.

Iövrigt har jag vissa lampor tända, där jag vill att det ska lysa upp samt kör igång TV:n som bakgrundsljud. Oftast somnar jag med den på också. Men visst hade det varit skönt att bara kunna koppla av i mörkret...

• kiriaki

Min mamma ar 59 ar gammal och vagrar an idag att sova ensam for att hon ar sa morkradd.. Och jag ar likadan, tycker det ar laskigt till och med nar jag ar uppe sent och maken sover i sovrummet haha.. Cool

• Anonym (Fanny)

skönt att höra att jag inte är ensam!

Har ingen tv i sovrummet just nu :/ Måste inhandlas snarast! Blir lättare att somna om man ser nåt roligt o trevligt som ni skriver.

Maximum: usch låter inget vidare att ha inbrott. :( 

• Himmelblå

Jag tittar inte ens på efterlyst eller nyheter när jag är i Sverige om jag vet att jag sen ska sova ensam. Ha radio på och lampa tänd om du inte har tv eller kanske har du bärbar dvd eller dator och kan se nåt?

• Anonym (Fanny)
    Himmelblå skrev 2012-08-14 07:45:26 följande:
    Jag tittar inte ens på efterlyst eller nyheter när jag är i Sverige om jag vet att jag sen ska sova ensam. Ha radio på och lampa tänd om du inte har tv eller kanske har du bärbar dvd eller dator och kan se nåt?

bärbar dator, där sa du nåt! Tar med den ner i sängen o kollar på sällskapsresan eller nåt annat lämligt. Solig 
    Tack snälla för tipset!! 
  • Trollbarnet

Jag är dödligt mörkrädd. Spöken!
    Har bualappen under sängen varenda natt och ingen del av kroppen får vara utanför täcket för den kan ju bli uppäten, eller något annat hemskt. Skiter nästan knäck ibland när katten hoppar upp i sängen.

Kan ligga där stel som en pinne, svettandes och ryckandes för varenda litet ljud. Hemskt är det. Även när sambon sover brevid ;)

Ändå har jag inte sett skräckfilmer på några år.

Har sagt det flera gånger, att om jag var ute och gick i mörkret och en våldtäktsman hoppar fram ur buskarna hade jag blivit mindre rädd än om det var ett spöke.

• Anonym (Fanny)
    Trollbarnet skrev 2012-08-14 07:53:48 följande:
    Jag är dödligt mörkrädd. Spöken!
    Har bualappen under sängen varenda natt och ingen del av kroppen får vara utanför täcket för den kan ju bli uppäten, eller något annat hemskt. Skiter nästan knäck ibland när katten hoppar upp i sängen.

Kan ligga där stel som en pinne, svettandes och ryckandes för varenda litet ljud. Hemskt är det. Även när sambon sover brevid ;)

Ändå har jag inte sett skräckfilmer på några år.

Har sagt det flera gånger, att om jag var ute och gick i mörkret och en våldtäktsman hoppar fram ur buskarna hade jag blivit mindre rädd än om det var ett spöke.

haha. Åh vad skönt! Jag är likadan. Är jag ute i mörkret o går blir jag glad när jag ser nån människa i närheten. Skiter i om han ska komma o råna mig, jag är inte ensam bland alla söken iaf!

Borde skaffa en stor hund. Vår katt är inte till mycket hjälp. O så blir jag mer nojjig om katten verkar se nåt. För dom ska tydligen ha öga för övernaturliga saker :) 
  • maximum

Nä 6 inbrott på 8 år är ingen hit.
    Fast jag känner mig trygg i huset när jag vet att hunden sover där nere.
    Har du ingen hund eller en som du kan låna av tex dina föräldrar?  

• Vinterankan

Jag hade tidigare (men också det i vuxen ålder) problem med mörkerfobi och gick på kbt-behandling för det. Jag är fortfarande mörkrädd men nu kan jag hantera det och jag har inte längre fobi. Så det är mitt tips om du känner att det är helt ohanterbart, sök hjälp via kbt.

• Anonym (Fanny)
    maximum skrev 2012-08-14 08:35:35 följande:
    Nä 6 inbrott på 8 år är ingen hit.
    Fast jag känner mig trygg i huset när jag vet att hunden sover där nere.
    Har du ingen hund eller en som du kan låna av tex dina föräldrar?  
    ingen hund i närheten. Har dessutom katt, så det kanske skulle bli tokigt. Men tack för tipset! :) Skönt att du skaffat hund! Det är alltid lite tryggare..
  • Anonym (Fanny)
    Vinterankan skrev 2012-08-14 10:10:56 följande:
    Jag hade tidigare (men också det i vuxen ålder) problem med mörkerfobi och gick på kbt-behandling för det. Jag är fortfarande mörkrädd men nu kan jag hantera det och jag har inte längre fobi. Så det är mitt tips om du känner att det är helt ohanterbart, sök hjälp via kbt.

hmm.. kanske vore nåt. Visste inte att man kunde få experthjälp med det.

Men först måste jag nog ta itu med min spindelfobi, den är värre. tror jag.. Får se vad jag tycker om den saken senare ikväll Skäms 
  • Anonym (ensamt)
    Anonym (Fanny) skrev 2012-08-14 07:38:46 följande:
    skönt att höra att jag inte är ensam!

Har ingen tv i sovrummet just nu :/ Måste inhandlas snarast! Blir lättare att somna om man ser nåt roligt o trevligt som ni skriver.

Maximum: usch låter inget vidare att ha inbrott. :( 
    Jag sover ibland i soffan när jag är ensam hemma och tittar på TV till jag inte kan hålla ögonen öppna längre. Inte för att jag är mörkrädd men för att jag känner mig ensam i den stora sängen.
  • finskaflikkan

Kunde varit jag som skrev.
    Jag är såååååå vidrigt mörkrädd så de finns inte.
    Slutade kolla på skräckfilmer för ett antal år sen men de spelar ingen roll för jag minns dom lika tydligt som om dom gick på tv... Tyst
    Vi har både vind och källare i huset och man hör hur de ofta låter, knakar och knarrar speciellt från vinden.

Spelar ingen roll heller om min son är hemma, eller våra hundar och katter... är lika rädd... och ligger och tvingar mig själv att vara vaken tills de ljusnar eller tills jag inte kan hålla ögonen öppna... 

min man jobbar dessutom natt nu till veckan och jag kmr alltså va ensam på natten med son och djur i 5 nätter irad... Rynkar på näsan    ser INTE framemot det...    

• Anonym (Fanny)
    finskaflikkan skrev 2012-08-14 20:48:38 följande:
    Kunde varit jag som skrev.
    Jag är såååååå vidrigt mörkrädd så de finns inte.
    Slutade kolla på skräckfilmer för ett antal år sen men de spelar ingen roll för jag minns dom lika tydligt som om dom gick på tv... Tyst
    Vi har både vind och källare i huset och man hör hur de ofta låter, knakar och knarrar speciellt från vinden.

Spelar ingen roll heller om min son är hemma, eller våra hundar och katter... är lika rädd... och ligger och tvingar mig själv att vara vaken tills de ljusnar eller tills jag inte kan hålla ögonen öppna... 

min man jobbar dessutom natt nu till veckan och jag kmr alltså va ensam på natten med son och djur i 5 nätter irad... Rynkar på näsan    ser INTE framemot det...    

åh..lider med dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (skrajsen)

Oj vad jag känner igen mig. Jag är 24 och är också mörkrädd, jag är i princip aldrig rädd för rånare eller yxmördare eller sånt som faktiskt kan inträffa, utan jag är också rädd för övernaturliga saker som jag vet är fullkomligt omöjliga.

Har tidigare inte kunnat sova om någon del av kroppen sticker utanför sängkanten och ibland när jag ska sova (eller om jag vaknar upp på nätterna, vilket jag gör ganska ofta) så brukar jag inbilla mig att det är "något" i sovrummet eller i lägenheten och att varelsen kommer komma inrusande i sovrummet så snart den upptäcker att jag är vaken. :S

Det här kanske låter löjligt men jag har börjat visualisera att det finns en osynlig barriär som sträcker sig runt sängen, oavsett vad som nu skulle kunna vistas i sovrummet så kan det inte röra mig så länge jag ligger i sängen, och även om en hand eller en fot råkar sticka utanför sängkanten så är barriären töjbar och formar sig efter det som sticker ut så den skyddar mig ändå. Har tränat på det under en tid och nu så känner jag mig faktiskt tryggare när jag ligger i sängen. Och inför sänggåendet om jag är rädd eller orolig så brukar jag nynna för att inget kan skada mig så länge det finns musik som låter eller någon som sjunger. Kruxet är bara att jag alltid glömmer bor sångtexterna när jag försöker sjunga bort rädslan. Men det hjälper lite i alla fall. :)

• Anonym (Fanny)

Uppdatering: Jag överlevde ;)

Svar på tråden Hur kan man vara mörkrädd i vuxen ålder??