• Dohgon

Starta eget - import. Tips tack =)

Är inne på tankarna att starta eget företag då¨jag snart kommer bli arbetslös.
    Skall kolla med arbetsförmedlingen angående starta eget bidrag eller om det är bättre att ha det vid sidan av ett annat jobb till en början. Men nog om det, jag kommer ju starta på något sätt ändå.

Det jag funderar på här är vad jag bör tänka på vid import av produkter? Vilka länder är ok att ta in ifrån, vilka skall jag passa mig för?
    Hur fungerar det med skatter och moms och dyl vid import?
    Är inte helt insatt i hur det är med importen, då vi inom företaget idag snarare skickar till andra länder än beställer.

Skall jag kontakta andra butiker i andra länder, eller är det bättre att få kontakt med tillverkarna på en gång? Funderar på att beställa efter behov och inte ha ett lager till en början..

• Svar på tråden Starta eget - import. Tips tack =)
  • MeraMia

Jag har beställt från grossister i Danmark (inredning).

Dom flesta har en minimigräns, det har varierat från 3000-15000 kr.

Det hade varit mkt billigare att köpa direkt från fabrikerna i Asien men då hade jag varit tvungen att köpa enorma mängder, vilket jag inte haft möjlighet till.

Vet ju inte vad du ska importera men så har det varit för mig iaf.

Jag fick starta eget bidrag, hade mitt "projekt" som heltidsarbete ända från början, men det hade varit bättre att ha företaget som ett extrajobb istället eftersom det tar tid innan det trillar in pengar. Tror det gäller de flesta branscher.
    Skatt och bokföring har jag fått hjälp med men det har inte varit så krångligt.

• Dohgon

Tack så mycket för ditt svar! ja det är nog billigare att beställa direkt från asien och dyl, men som sagt i början har man inte det kapitalet.
    Det jag tänker är att första halvåret bygga upp hemsidan och få alla kontakter, och givetvis starta upp hemsidan men att hitta ett annat jobb vid sidan av inom ett halvår så att jag har en säker inkomst samtidigt som jag bygger upp.
    Men som sagt ha lite tid på mig att ägna åt enbart företaget för att få igång det lite iaf.

Hur stort är starta eget bidraget? Är det så att man kan leva på det eller blir det väldigt knapert? Företaget kommer bosätta sig i vår gäststuga till en början, en liten dator osv där jag kan sitta och arbeta, det blir ju inga extra kostnader mot vad vi har idag i den synvinkeln, men kommer istället såklart att bli kostnader för en webbshop. Däremot innehar vi kunskapen att bygga upp en själva så då minskar vi kostnader även för detta. samt som sagt lägga order hos våra leverantörer när vi fått in ordrar själva. kanske sätta en dag per vecka då man faktiskt lägger ordrarna och skickar vidare när vi får hem beställningen.

Jag vet att det tar tid för ett företag att komma igång, och tanken är att vara försörjande på det om kanske 5-10 år, har varit med att starta upp några andra företag så har mycket kunskap om det, men just importen är inte min starka sida =)
    Bokföringen kommer jag sköta det mesta själv, men sedan lämna in till revisor som har sista arbetet med den såklart.

• MeraMia

Har för mig att starta eget bidraget är ungefär samma pengar som om du skulle få a-kassa. Så det beror lite på vad du tjänat innan. Jag fick lägsta beloppet, dvs 4500/mån i sex månader. Sen fick jag också särskilt stöd på 60000 som var en engångssumma. Det kan du få om du har nåt handikapp eller sjukdom eller nåt annat som gör det svårt för dig att söka vanligt jobb.

Min webshop hos one.com kostar nån hundralapp per år så det blir inte så dyrt. Behöver du lite mer avancerat än vad jag har så kanske det drar iväg. Men sånt där verkar du ha koll på.

Jag har hört att vissa undviker Norge, men om det gäller export eller import är jag osäker på. Dom hade lite krångligare tull-regler har jag hört. Kanske nåt du vill kolla upp?

• Dohgon
    MeraMia skrev 2012-08-14 23:27:53 följande:
    Har för mig att starta eget bidraget är ungefär samma pengar som om du skulle få a-kassa. Så det beror lite på vad du tjänat innan. Jag fick lägsta beloppet, dvs 4500/mån i sex månader. Sen fick jag också särskilt stöd på 60000 som var en engångssumma. Det kan du få om du har nåt handikapp eller sjukdom eller nåt annat som gör det svårt för dig att söka vanligt jobb.

Min webshop hos one.com kostar nån hundralapp per år så det blir inte så dyrt. Behöver du lite mer avancerat än vad jag har så kanske det drar iväg. Men sånt där verkar du ha koll på.

Jag har hört att vissa undviker Norge, men om det gäller export eller import är jag osäker på. Dom hade lite krångligare tull-regler har jag hört. Kanske nåt du vill kolla upp?

Ja norge är en bra ide att hålla sig undan ifrån. tullreglerna är speciella och tar lång tid att komma igenom allt. och dyra frakter blir det med.
    iaf vad gäller export, importen är jag inte hundra säker på. men bättre att hålla sig inom EU =)
  • Äppelpaj80

Jepp norge har specialregler. Det vet jag som jobbar med inköp för ett ganska stort företag i sverige.

Funderar på att kanske starta eget i framtiden så jag favoritar tråden.  

• gbganders

Hej!

Om ni vill slippa strul med leveranser, tull, moms  mm

Så köp av en grossist i Sverige. Hör av er till mig om ni är intresserade. Jag är återförsäljare av hemelektronik och gadgets.

• Dohgon
    gbganders skrev 2012-09-21 20:04:12 följande:
    Hej!

Om ni vill slippa strul med leveranser, tull, moms  mm

Så köp av en grossist i Sverige. Hör av er till mig om ni är intresserade. Jag är återförsäljare av hemelektronik och gadgets.
    kommer inte beställa av en grossist i sverige då det är det som är dyrt =) mycket billigare att ta hem direkt från lev i utlandet för min del. Men då är det inte heller elektronik eller sådana produkter jag kommer att sälja =)
  • Peter 000

Jag hade rekommenderat att handla via alibabaexpress och använda dropshipping. Lite längre leveranstider men man kan inte bli blåst och du som säljare slipper lager. 

Svar på tråden Starta eget - import. Tips tack =)