• MeraMia

Starta eget - import. Tips tack =)

Jag har beställt från grossister i Danmark (inredning).

Dom flesta har en minimigräns, det har varierat från 3000-15000 kr.

Det hade varit mkt billigare att köpa direkt från fabrikerna i Asien men då hade jag varit tvungen att köpa enorma mängder, vilket jag inte haft möjlighet till.

Vet ju inte vad du ska importera men så har det varit för mig iaf.

Jag fick starta eget bidrag, hade mitt "projekt" som heltidsarbete ända från början, men det hade varit bättre att ha företaget som ett extrajobb istället eftersom det tar tid innan det trillar in pengar. Tror det gäller de flesta branscher.
    Skatt och bokföring har jag fått hjälp med men det har inte varit så krångligt.

• MeraMia

Har för mig att starta eget bidraget är ungefär samma pengar som om du skulle få a-kassa. Så det beror lite på vad du tjänat innan. Jag fick lägsta beloppet, dvs 4500/mån i sex månader. Sen fick jag också särskilt stöd på 60000 som var en engångssumma. Det kan du få om du har nåt handikapp eller sjukdom eller nåt annat som gör det svårt för dig att söka vanligt jobb.

Min webshop hos one.com kostar nån hundralapp per år så det blir inte så dyrt. Behöver du lite mer avancerat än vad jag har så kanske det drar iväg. Men sånt där verkar du ha koll på.

Jag har hört att vissa undviker Norge, men om det gäller export eller import är jag osäker på. Dom hade lite krångligare tull-regler har jag hört. Kanske nåt du vill kolla upp?

Svar på tråden Starta eget - import. Tips tack =)