• Europa

Syskonvagn

För er som funderar på EL eller Brion (också Double wave). Sätena är SMALA, dvs åtminstone vår kille av litet större modell, men ännu bara 16 månader får inte ordentligt plats med vinterkläder på bredvid en mjuklift. Ifall man vill ha en med båda barnen bredvid varandra rekommenderar jag Teutonias Team Alu - de är exakt lika breda som EL och Briona, men sätena flera cm bredare, dvs konforten för barnen mycket större. Skillanden är att på de övriga märkena är hjulen det bredaste på vagnen, medan Teutonia är lika breda över sätena som hjulen.

Vi har inte ännu bestämt vilken vagn vi kommer att köpa. Kommer främst att behöva den nästa vinter och då kan hjulen inte vara för små för då går det inte att köra med den i snön. Ståbräda tror jag inte att barn under 2,5 orkar längre sträckor och i snö funkar de inte heller så bra. För oss lutar det kanske mest mellan Teutonian och Gracos Duo Stadium, där de sitter efter varandra, men den har litet små hjul och handtaget kan man inte justera höjden på, så kan bli rätt tung för axlarna (litet för hög för mig) - men mycket billigare är den än de flesta andra och trots allt litet bättre kvalitet än paraplyvagnarna. Båda de här tror jag man kan användas längre tid än t.ex Phil & Teds där den mindre inte verkar kunna se något förbi den äldre, men har inte sett den vagnen live, så kanske jag har fel.

• Europa

EST: yttermåttet är 79,5 cm (som "alla" vagnar) medan sätena är totalt 66,5 cm - minns inte exakt vad de var på de övriga modellerna, men 33 cm per barn är nästan lika brett som i en vanlig sittvagn - och skillnaden mellan Team Alun och de övriga ser man med blotta ögat. Obs att det finns två modeller på framhjulen på Team Alu. Ifall vi väljer den, tar vi modellen S4 som har två litet större hjul i jämförelse med S6 som har fyra mindre.

Vi körde omkring den på varuhuset i stan och den svängde enkelt, så mitt råd för er som funderar på vagn - ta en annan mamma med en liten med och testa vagnarna - då först får man en ordentlig bild av hur tunga, lättkörda, balanserade, säkra och rymliga de är. Att bara se på vagnarna ger inte alls samma bild av hur de faktiskt fungerar i verkligheten. Och att titta och känna på vagnar på ett varuhus är alltid tillåtet också om man köper dem via webben.

• Europa

Hittar info egentligen bara på tyska, dvs t.ex. www.teutonia.de under team alu. I pris har jag ingen aning om den svenska marknaden, men vet att vagnen kan köpas på www.babyonlineshop.de för 479,90 med de större hjulen och för 439 på www.baby-insel.de/de/dept_56.html - rätt långt nere på sidan. Babyonlineshop köpte vi vår vagn för killen från och allt löpte super smidigt.

När det gäller framkomlighet och stabilitet är den i samma klass som Emmaljunga och Brio. Sittdelen kan vara antingen framåt eller bakåt och svängs manuellt (inte endast handtaget utan genom att lyfta hela delen).

• Europa

Tror jag på matpausen skall gå på body building, dvs provlyfta hela barnvagnssortimentet Det tänkte jag inte på senast, dvs hur tung den blir att lyfta in i en bil (märks säkert att vi ännu inte har någon bil, utan rör oss med buss och därför vill ha en rätt stabil men enkel körd vagn).

Vilken vagns typ man tycker är bäst hänger ju också mycket på hur man tror att man kommer att använda den mest. Promenader i stadsmiljö? Promenader på landet? Shoppingvagn? Köra en del, dvs behöver lyftas? Åka buss eller tåg med vagnen? Hur stor åldersskillnad + hur stort det äldre barnet är? Behöver man få in den i hissar? Var förvara vagnen?

Har skrattande meddelat min man att jag kommer att fortsätta ha två favoriter tills vi köpt bil och hus, dvs vet hur vagnen transporteras och var uppbevaras... Eller så köper vi vagn först och passar hus och bil enligt vagnen

• Europa

Efter att vi nu vet med hus & lagringsplats för en vagn och eventuellt forstätter utan bil ett år till (så sjukt dyrt att ha en i det här landet), så jag tror att vi köper en Teutonia (min man är bara inte ännu helt övertygad men skall dra iväg med honom och titta på olika modeller på lördag). Köper i så fall den från Tyskland, eventuellt så att svärföräldrarna tar med den när de kommer i maj elelr så från samma postorder firma som vår nuvarande vagn.

Vi kommer nämligen att ha en dryg km till affären, åka en del buss och måste kunna ta oss fram också i ordentlig snöyra och då vill jag inte ha för små hjul. Dessutom är Rasmus så tung att flera av vagnarnas rekommenderade övre användningsgräns säkert nås senast nästa höst (max 15 kg/barn).

• Europa

Jag minns tyvärr inte riktigt vilka vagnar det var, men flera av de här "skrangligare", som säkert annars också skulle ha blivit oköpta hos oss. Av de ni funderat på tror jag ingen har den här 15 kg gränsen. Mitt minne har blivit som ett såll...

• Europa

mammaE: Mina svärföräldrar är tyskar och i deras lokala babyshop finns Teutonian med två större framhjul för 479 ?. Samma pris, men då tillkommer frakten till dörren (om jag minns rätt ca 30 ?) fanns på www.babyonlineshop.de, varifrån vi beställde vår nuvarande vagn. Ifall man skaffar tilläggssaker eller annat samtidigt kan man förhandla om rabatt - vi fick senas transporten + litet till gratis när vi skaffade vagnen, en mjuklift och skötväska. Sparade ca 200 ? i jämförelse med ifall vi skaffat den här i Helsingfors.

• Europa

mammaE: det tyckte vi också Länge funderade vi på att skaffa vagnen via en polsk sida, men det blev så kosntiga turer där att vi hellre betalade 100? mer och skaffade vagnen från Tyskland än att plötsligt eventuellt ha betalt för en vagn och aldrig fått någon.
    Den här gången har vi ju redan mjukliften, så det är själva vagnen vi kommer att köpa. troligen får vi då ingen rabatt, så kan mycket väl vara att vi ber svärföräldrarna hämta med sig en vagn när de kommer över Valborg, eller hankar oss fram med bara den här vagnen till 15.9 då vi åker på min mans brors bröllop.

• Europa

Smultronblomma: vi har en Teutonia -04 som är beige och svart; på det svarta syns allt mer än på de beige delarna. Tänk på hur bilar smutsas - de svarta är ju alltid smutsiga (damm är ju grått) medan en silverfärgad/grå inte behöver poleras så ofta.

• Europa

Fick äntligen min man att ta sig tid att fundera på syskonvagn och nu är köpbeslutet taget, vi kommer att skaffa en beige Teutonia. Lade först fram vilka kriterier jag anser att vagnen skall ha sedan att inte så många som fyller dem. Ok, sa han - vilken färg tar vi?

Svar på tråden Syskonvagn