• myriam

Har fått drömjobbet 20 mil borta

Hej! Jag är ny här!

Det är så att jag har bott i Stockholm i flera år och har många kompisar där. Jag är en storstadsmänniska och älskar staden!
    Men jag fick mitt drömjobb i Linköping sedan 6 månader tillbaka. Jag flyttade då till Linköping men även om jobbet i sig känns fantastiskt så känns utanför-livet väldigt tråkigt och ensamt. Min pojkvän jobbar i Piteå och frilansar i Stockholm. Och han har ingen möjlighet att få jobb i Linköping. Min kompisar och släktingar är i Stockholm. 

Jag har extremt svårt för tanken att bo i Linköping dem kommande åren (kan tänka mig att bo här ett år max iaf..). Men jag har extremt svårt för tanken att säga upp mig för att bo i Stockholm (tydligen så är det sjuktsvårt att hitta ett liknande jobb inom den industrin i Stockholm). Stor dilemma!!! Och jag känner mig frustrerad och stressad.

Jag har börjat fundera att flytta tillbaka till Stockholm men ändå behålla jobbet i Linköping, och pendla med tåg varje dag. Det kommer att ta mig 2.5h enkel resa...mer eller mindre. Är det rimligt tycker ni? Hur skulle ni göra?

Det gäller såklart att skaffa årskort eller månadskort på SJ och förhoppningsvis få en arbetstimme på tåget (måste kolla med arbetsgivaren).

Det kommer att innebära att jag åker hemifrån vid 6 och komma hem vid 19. Kanske inte så farligt ändå? Vad tycker ni? Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Har fått drömjobbet 20 mil borta
  • mar0der

Tufft läge. Har varit i liknande sits. Jag kan bara säga hur jag resonerade.

Socialt umgånge låter viktigt för dig liksom för mig. Arbete/karriär också. Vänner är svåra att ersätta. Men jobb kan gå att ersätta. Pendling. Jag pendlade 1½ timme enkel resa under 1½ år. Slet på hemsituationen då man dels förlorar mycket tid på tåg/buss, men även att man är trött när man väl kmomer hem att man ändå inte orkar hitta på något. I längden tror jag man får satsa strategiskt och vad man anser viktigt i ens liv. Den sociala tillvaron som den är. Eller karriären på just den arbetsplatsen.

Ett alternativ låter ju som att du kan pendla och söka liknande arbete närmare stockholm?     

• MajaVira

Jag skulle inte ägna 5 timmar per dag åt resande, är det då inte bättre att veckopendla? Beroende på vilket typ av jobb det är kanske du kan jobba undan en del måndag till torsdag, så att fredagarna blir helt/delvis lediga eller att du kan jobba hemifrån då.

• Mamma och Mor

Jag skulle bo där jobbet finns. 20 mil är inget avstånd att tala om och du kan utan problem hålla tät kontakt med släkt och vänner genom att ses på helgerna osv. Daglig pendling som innebär 2,5 timmes pendlingstid enkel väg är ingen dans på rosos och tar en hel del på krafterna. Dessutom kommer du ju hem såpass sent att du ändå inte hinner vara särskilt social de dagar du arbetar. Ett alternativ är att ha ett övernattningsrum på orten där jobbet finns och ha lägenhet i Stockholm.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • myriam

Ett till problem är att min pojkvän som har ett fast jobb i Piteå har inte ett ordinarie schema och hans veckolediga dagar är inte så ofta lördag och söndag, utan fredag och lördag, söndag och måndag osv...Vi hade tänkt att ses i Stockholm på helgerna. Men det verkar omöjligt. Att jag åker till Piteå på en helg från Linköping är mycket svårare än från Stockholm (eller han kommer till Linköping från Piteå när han är ledig).

Jobbig situation. Vet inte hur vi kommer att klara hela det och båda vara nöjda med varandras närvaro och våra jobb...Känns som att man måste offra något, och det kommer va jobbet i slutändan. Men det känns tungt det med.

Kanske det där med övernattningslägenhet, typ ett par dagar i veckan?

• Dina08

Pendling låter jobbigt. Fundera i nya banor, vilken alternativ karriär kan du få i Stockholm? de svåra tiderna kanske ändras om ett tag. Kan din pojkvän byta jobb, ni måste väl förr eller senare slå er ner någonstans båda två om ni vill bilda familj. Då kanske det ändå inte fungerar med Piteä.

• Mamma och Mor
    myriam skrev 2012-08-14 11:11:56 följande:

Ett till problem är att min pojkvän som har ett fast jobb i Piteå har inte ett ordinarie schema och hans veckolediga dagar är inte så ofta lördag och söndag, utan fredag och lördag, söndag och måndag osv...Vi hade tänkt att ses i Stockholm på helgerna. Men det verkar omöjligt. Att jag åker till Piteå på en helg från Linköping är mycket svårare än från Stockholm (eller han kommer till Linköping från Piteå när han är ledig).

Jobbig situation. Vet inte hur vi kommer att klara hela det och båda vara nöjda med varandras närvaro och våra jobb...Känns som att man måste offra något, och det kommer va jobbet i slutändan. Men det känns tungt det med.

Kanske det där med övernattningslägenhet, typ ett par dagar i veckan?

En knivig situation är det ju, men jag tror du kan fixa det med lite planering.
    Ett övernattningsrum/lägehet är definitivt ett alternativ värt att prova. Har flera bekanta som löser jobb en bit bort från hus och familj på det sättet.
    Leta annonser om rum/lägenhet uthyres i lokala tidningar och varför inte också lägga ut en egen annons för att få boende under veckan du arbetar. Hittar man boende privat, alternativt kan dela en mindre lägenhet med någon annan så behöver det inte bli så dyrt i slutändan :)
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • myriam

Hmm det där med övernattningsrum låter som något att fundera över. Tack för idén!

Annars, när det gäller Piteå och min pojkvän.. Han är musiker, och han har fått fastanställning som musiker där. Annars får man inget fast jobb som musiker....så det är svårt också att slå..Visst drömmen är att flytta ihop i Stockholm, och att han kollar på andra jobb/frilans i Stockholm eller närmare. Men jag måste säga att det är det svåraste biten.

När det gäller mig, så var jag tvungen att söka jobb utanför Stockholm eftersom jag kunde inte hitta det jag ville där. Men jag kommer att göra allt jag kan för att hitta ett bra alternativ, en mellan lösning. Man måste kompromisa verkar det som. Hur är frågan...jobb, stad eller tid...?

• Vinterankan

Du skulle ju kunna bosätta dig i norrköping så får du ett hyfsat pendelavstånd till både jobb och vänner. 

Svar på tråden Har fått drömjobbet 20 mil borta