VARNING för denna typ
Postar denna i detta forum med då ämnet passar in även här
En av mina bästa, finaste vänner som verkligen är världens snällaste och finaste tjej hade en relation med en annan tjej för 1-2 år sen (vill inte gå in på detaljer, vill inte outa någon) och den tjejen (ex-flickvännen) var verkligen sjuk i huvet. Hon misshandlade min vän psykiskt och fysiskt på ett fruktansvärt sätt. Min vän gick helt upp i den relationen och tyckte att tjejen ifråga var en så "vacker" och "komplicerad" människa.
Vacker är det sista hon är men komplicerad; JA om man menar psykiskt sjuk, patologisk narcissist och svårt fall av borderline.
Jag vill inte alltså inte outa den här personen, det är olagligt och skulle bara leda till problem (minst sagt) men jag vill bara varna för människor som det första de gör är att dra sin "svåra" historia och söker en massa sympati direkt. Det kallas manipulation. Jag tror inte den här personen som jag syftar på är så unik heller, tror att det är en "typ" som man kan känna igen så jag varnar nu för den typen.
Det blir rörigt i texten när jag skriver "hon" om både min vän och exflickvännen så jag kallar min vän Sofia och hittar helt enkelt inget passande namn för exet, alla kvinnonamn låter för mjuka för hennes personlighet.
Skriver bara exet.
*Drar sin svåra bakgrund och pratar mycket om hur svårt/tufft de haft det.
*Säger ;"Ingen förstår mig/inte många förstår mig, jag är en så speciell och unik människa" "Jag är ovanligt stark" "jag är väldigt speciell, jag måste hitta en väldigt speciell och stark person som kan förstå mig"
*Väldigt självupptagna, odlar myten om sig själv.
*Har behandlat sina 30 andra ex som skit, exen vill inte veta av personen, "hatar" personen ifråga
*Karismatisk och gapig, tar mycket plats, väljer ut människor de kommer mycket nära på kort tid
*Har en "fanskara" som idealiserar personen på ett sätt som annars bara kändisar har
Givetvis finns det varningssignaler i ett förhållande men många verkar ignorera dom för att de redan har hunnit bli förälskade och vill blunda så jag vill varna för narcissister, var misstänksam mot människor som har onormalt höga tankar om sig själva och ska dra "sin svåra historia" initialt. Vi är säkert många som haft kriser eller varit med om något svårt men jag tror inte att man normalt sett drar upp det för varje person man möter och ska lära känna det första man gör. Detta gör dessa människor för att hitta en svag punkt hos den som lyssnar, de vill bara vinna fördelar, det tyder på narcissism.
Det "exet" gjorde mot min vän "Sofia" var att förvirra henne (ena dan var allt frid och fröjd, andra fick hon stå ut med raseriutbrott, nån dag var det ingen idé att de var tillsammans, en annan dag var det "grand show" på facebook med gulliga videoinlägg till min vän), förnedra henne totalt (otrohet, sa att hon var dålig i sängen, sa att min vän var en svag och dålig människa osv) Och "Sofia" är verkligen stark på ett mjukt sätt, hon är omtyckt för att hon ger oss så himla mycket. Hon är verkligen inte svag för att hon litade på och älskade den här tjejen, "exet".
Exet har bla tagit tag om Sofias halsduk och dunkat in hennes huvud i en tegelvägg och sen tryckt ner henne på marken där hon hotade att Sofia skulle hamna på akuten med brutet näsben om hon inte "aktade sig", hon har slagit sönder flera av hennes tillhörigheter, slagit henne med knytnävar i magen och knuffat henne hårt in i väggar, dörrar etc.
Långa skriksessioner där Sofia gråtit och fått höra att hon är allt fult man kan komma på, "exet" kunde även sitta lugnt och sansat och baka in vidriga förolämpningar i ett vanligt samtal.
Sofia berättade inte allt när de var tillsammans, hon var ofta ledsen när de var ihop, hon verkade trött och utarbetad. Hon ringde mig efter incidenten där hon fått huvet dunkat i en tegelvägg och grät. Då fick hon sova hos mig och hon berättade mycket. Nu efter de har gjort slut har jag fått veta mer.
Som tur var hade "Sofia" mig och andra vänner på sin sida, många som blir misshandlade blir ju isolerade men vi lät det inte gå så långt och Sofia höll som tur var kvar sitt perspektiv och de har nu gjort slut.
Jag har dock sett hennes ex på uteställen med mycket yngre tjejer efteråt och tycker så jävla synd om dom. Har aldrig gått fram till dom och "varnat" därför att jag antar att det är förtal och sen så skulle de antagligen inte tro mig (för "exet" ifråga upplevs tydligen som jättecharmig, dock inget jag nånsin gått på. Mitt första intryck var att magen vände sig ut och in och jag tänkte STOPP, NEJ, VARNING) de skulle väl även antagligen säga det till
"exet" med som då skulle säga att "Sofias" vänner bara är "psychon", kanske att Sofia är sårad och bitter eller nåt.
Läste även en presentation av henne på nätet i ett speciellt sammanhang och hon fick med hur "tufft hon hade haft det" såklart. Det är alltid massa rövarhistorier som låter lite som att hon är någon slags självutnämnd Ulf Lundell.
Någon som har haft vänner som blivit utsatta för samma sak? Erfarenheter? Vad tror ni om att jag varnar för "typen"? Är detta en klassisk kvinna/man som misshandlar?