• Anonym (Förbannad vän)

VARNING för denna typ

Postar denna i detta forum med då ämnet passar in även här

En av mina bästa, finaste vänner som verkligen är världens snällaste och finaste tjej hade en relation med en annan tjej för 1-2 år sen (vill inte gå in på detaljer, vill inte outa någon) och den tjejen (ex-flickvännen) var verkligen sjuk i huvet. Hon misshandlade min vän psykiskt och fysiskt på ett fruktansvärt sätt. Min vän gick helt upp i den relationen och tyckte att tjejen ifråga var en så "vacker" och "komplicerad" människa.
    Vacker är det sista hon är men komplicerad; JA om man menar psykiskt sjuk, patologisk narcissist och svårt fall av borderline.

Jag vill inte alltså inte outa den här personen, det är olagligt och skulle bara leda till problem (minst sagt) men jag vill bara varna för människor som det första de gör är att dra sin "svåra" historia och söker en massa sympati direkt. Det kallas manipulation. Jag tror inte den här personen som jag syftar på är så unik heller, tror att det är en "typ" som man kan känna igen så jag varnar nu för den typen.
    Det blir rörigt i texten när jag skriver "hon" om både min vän och exflickvännen så jag kallar min vän Sofia och hittar helt enkelt inget passande namn för exet, alla kvinnonamn låter för mjuka för hennes personlighet.
    Skriver bara exet.

*Drar sin svåra bakgrund och pratar mycket om hur svårt/tufft de haft det.
    *Säger ;"Ingen förstår mig/inte många förstår mig, jag är en så speciell och unik människa" "Jag är ovanligt stark" "jag är väldigt speciell, jag måste hitta en väldigt speciell och stark person som kan förstå mig"
    *Väldigt självupptagna, odlar myten om sig själv.
    *Har behandlat sina 30 andra ex som skit, exen vill inte veta av personen, "hatar" personen ifråga
    *Karismatisk och gapig, tar mycket plats, väljer ut människor de kommer mycket nära på kort tid
    *Har en "fanskara" som idealiserar personen på ett sätt som annars bara kändisar har

Givetvis finns det varningssignaler i ett förhållande men många verkar ignorera dom för att de redan har hunnit bli förälskade och vill blunda så jag vill varna för narcissister, var misstänksam mot människor som har onormalt höga tankar om sig själva och ska dra "sin svåra historia" initialt. Vi är säkert många som haft kriser eller varit med om något svårt men jag tror inte att man normalt sett drar upp det för varje person man möter och ska lära känna det första man gör. Detta gör dessa människor för att hitta en svag punkt hos den som lyssnar, de vill bara vinna fördelar, det tyder på narcissism.

Det "exet" gjorde mot min vän "Sofia" var att förvirra henne (ena dan var allt frid och fröjd, andra fick hon stå ut med raseriutbrott, nån dag var det ingen idé att de var tillsammans, en annan dag var det "grand show" på facebook med gulliga videoinlägg till min vän), förnedra henne totalt (otrohet, sa att hon var dålig i sängen, sa att min vän var en svag och dålig människa osv) Och "Sofia" är verkligen stark på ett mjukt sätt, hon är omtyckt för att hon ger oss så himla mycket. Hon är verkligen inte svag för att hon litade på och älskade den här tjejen, "exet".
    Exet har bla tagit tag om Sofias halsduk och dunkat in hennes huvud i en tegelvägg och sen tryckt ner henne på marken där hon hotade att Sofia skulle hamna på akuten med brutet näsben om hon inte "aktade sig", hon har slagit sönder flera av hennes tillhörigheter, slagit henne med knytnävar i magen och knuffat henne hårt in i väggar, dörrar etc.
    Långa skriksessioner där Sofia gråtit och fått höra att hon är allt fult man kan komma på, "exet" kunde även sitta lugnt och sansat och baka in vidriga förolämpningar i ett vanligt samtal.

Sofia berättade inte allt när de var tillsammans, hon var ofta ledsen när de var ihop, hon verkade trött och utarbetad. Hon ringde mig efter incidenten där hon fått huvet dunkat i en tegelvägg och grät. Då fick hon sova hos mig och hon berättade mycket. Nu efter de har gjort slut har jag fått veta mer.

Som tur var hade "Sofia" mig och andra vänner på sin sida, många som blir misshandlade blir ju isolerade men vi lät det inte gå så långt och Sofia höll som tur var kvar sitt perspektiv och de har nu gjort slut.
    Jag har dock sett hennes ex på uteställen med mycket yngre tjejer efteråt och tycker så jävla synd om dom. Har aldrig gått fram till dom och "varnat" därför att jag antar att det är förtal och sen så skulle de antagligen inte tro mig (för "exet" ifråga upplevs tydligen som jättecharmig, dock inget jag nånsin gått på. Mitt första intryck var att magen vände sig ut och in och jag tänkte STOPP, NEJ, VARNING) de skulle väl även antagligen säga det till
    "exet" med som då skulle säga att "Sofias" vänner bara är "psychon", kanske att Sofia är sårad och bitter eller nåt.
    Läste även en presentation av henne på nätet i ett speciellt sammanhang och hon fick med hur "tufft hon hade haft det" såklart. Det är alltid massa rövarhistorier som låter lite som att hon är någon slags självutnämnd Ulf Lundell.

Någon som har haft vänner som blivit utsatta för samma sak? Erfarenheter? Vad tror ni om att jag varnar för "typen"? Är detta en klassisk kvinna/man som misshandlar?

• Svar på tråden VARNING för denna typ
  • Trust me

Varför polisanmäler hon inte?

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Anonym (Förbannad vän)
    Trust me skrev 2012-08-14 12:17:19 följande:
    Varför polisanmäler hon inte?
    Hon vill inte. Jag kan inte tvinga henne. Hon har ju gjort slut för flera månader sen, jag känner som att jag är mer förbannad än vad hon är. Speciellt när jag ser hennes ex ute med nån ung naiv tjej. Fy fan. Jag är väl naiv men jag trodde inte att tjejer betedde sig så i relationer.
  • Trust me
    Anonym (Förbannad vän) skrev 2012-08-14 12:25:46 följande:
    Hon vill inte. Jag kan inte tvinga henne. Hon har ju gjort slut för flera månader sen, jag känner som att jag är mer förbannad än vad hon är. Speciellt när jag ser hennes ex ute med nån ung naiv tjej. Fy fan. Jag är väl naiv men jag trodde inte att tjejer betedde sig så i relationer.

Jag kan förstå att hon inte vill anmäla. Det är ett stort och svårt beslut som tvingar din vän att återuppleva allt igen. Nu gör hon säkert det ändå men..

Kvinnor är kapabla till allt det män är kapabla till och tvärtom. Inte alla kvinnor och inte alla män men idioter finns det gott om av båda könen.

Kan du inte prata med de hon raggar på? Bara informera då de är ansvariga för sina egna beslut i livet.

• Anonym (Förbannad vän)
    MickeN1973 skrev 2012-08-14 12:27:51 följande:
    Varför skulle kvinnor inte kunna vara svin ?
    suck, nu handlar det inte om det. Skitsamma!! Jag vet ju nu av nära erfarenhet att misshandel existerar även i samkönade relationer. Vill hellre ha svar från människor som eventuellt känner igen sig!
  • Anonym (Förbannad vän)
    Trust me skrev 2012-08-14 12:32:03 följande:

Jag kan förstå att hon inte vill anmäla. Det är ett stort och svårt beslut som tvingar din vän att återuppleva allt igen. Nu gör hon säkert det ändå men..

Kvinnor är kapabla till allt det män är kapabla till och tvärtom. Inte alla kvinnor och inte alla män men idioter finns det gott om av båda könen.

Kan du inte prata med de hon raggar på? Bara informera då de är ansvariga för sina egna beslut i livet.

Jag vill men hur? Jag känner dom ju inte? Ska jag gå fram i baren när "exet" också är där och bara "psst, kan jag få byta några ord med dig. Lita INTE på den här tjejen, hon har misshandlat en av mina bästa vänner, hon är helt sjuk i huvet"? Det kommer ju komma fram att jag varnat och då manipulerar antagligen häxan de här tjejerna ännu hårdare "Titta vad utsatt jag är, stackars mig, folk förstååår mig inte, buhu"
  • Trust me
    Anonym (Förbannad vän) skrev 2012-08-14 12:35:20 följande:
    suck, nu handlar det inte om det. Skitsamma!! Jag vet ju nu av nära erfarenhet att misshandel existerar även i samkönade relationer. Vill hellre ha svar från människor som eventuellt känner igen sig!

Enda sättet att få bort misshandlare är att få bort dom från andra. Det är därför jag försöker få dig att överväga att anmäla till polisen.
  • Trust me
    Anonym (Förbannad vän) skrev 2012-08-14 12:37:35 följande:
    Jag vill men hur? Jag känner dom ju inte? Ska jag gå fram i baren när "exet" också är där och bara "psst, kan jag få byta några ord med dig. Lita INTE på den här tjejen, hon har misshandlat en av mina bästa vänner, hon är helt sjuk i huvet"? Det kommer ju komma fram att jag varnat och då manipulerar antagligen häxan de här tjejerna ännu hårdare "Titta vad utsatt jag är, stackars mig, folk förstååår mig inte, buhu"

Det är väl det du kan göra om du inte vill låta polisen ta hand om det?

Skulle du lyckas övertyga den som äger stället att porta henne kommer hon bara fortsätta på andra ställen.
  • Anonym (Förbannad vän)
    Trust me skrev 2012-08-14 12:40:05 följande:

Det är väl det du kan göra om du inte vill låta polisen ta hand om det?

Skulle du lyckas övertyga den som äger stället att porta henne kommer hon bara fortsätta på andra ställen.
    nej så kan man inte göra. Man kan inte få en ägare till uteställe att porta en person för att den misshandlat sitt ex. Då skulle ju inte Pernilla Wahlgrens ex kunna gå ut. Det är förtal att gå runt och sprida ut sånt. Sen kan jag väl inte polisanmäla det min vän berättat om hon själv inte vill, hon kan ta tillbaka anmälan och sen bli förbannad på mig att jag inte respekterar hennes beslut. Ärligt talat tror jag knappt psykopaten skulle få något straff. Psykisk misshandel är ju lagligt (och går inte att bevisa i det här fallet) och sen de ggr hon attackerat henne fysiskt och hotat finns det inga vittnen, inga bevis. Det finns ju killar som femtioelfte gången de blir anmälda och dömda för misshandel (strypning, grovt våld mot huvud osv) får typ 3 månaders fängelse. Sen måste ju min kompis själv gå med på att vittna annars är det meningslöst.

Skriver den här tråden för att de som träffar "den här typen av människor" ska akta sig. Också för att kanske få bekräftelse på att det finns andra misshandlare som stämmer in på beskrivningen.
  • Trust me
    Anonym (Förbannad vän) skrev 2012-08-14 12:47:34 följande:
    nej så kan man inte göra. Man kan inte få en ägare till uteställe att porta en person för att den misshandlat sitt ex. Då skulle ju inte Pernilla Wahlgrens ex kunna gå ut. Det är förtal att gå runt och sprida ut sånt. Sen kan jag väl inte polisanmäla det min vän berättat om hon själv inte vill, hon kan ta tillbaka anmälan och sen bli förbannad på mig att jag inte respekterar hennes beslut. Ärligt talat tror jag knappt psykopaten skulle få något straff. Psykisk misshandel är ju lagligt (och går inte att bevisa i det här fallet) och sen de ggr hon attackerat henne fysiskt och hotat finns det inga vittnen, inga bevis. Det finns ju killar som femtioelfte gången de blir anmälda och dömda för misshandel (strypning, grovt våld mot huvud osv) får typ 3 månaders fängelse. Sen måste ju min kompis själv gå med på att vittna annars är det meningslöst.

Skriver den här tråden för att de som träffar "den här typen av människor" ska akta sig. Också för att kanske få bekräftelse på att det finns andra misshandlare som stämmer in på beskrivningen.

Jag förstår vad ditt syfte är. Det jag menar är att det kan vara värt att anmäla misshandel. Klart det ska göras av den som blivit misshandlad och ingen annan.

Jag har däremot lite svårt för såna där listor med varningstecken för ditten och datten. Varenda människa jag känner ska jag akta mig för isf.
  • Anonym (Förbannad vän)
    Trust me skrev 2012-08-14 14:39:51 följande:

Jag förstår vad ditt syfte är. Det jag menar är att det kan vara värt att anmäla misshandel. Klart det ska göras av den som blivit misshandlad och ingen annan.

Jag har däremot lite svårt för såna där listor med varningstecken för ditten och datten. Varenda människa jag känner ska jag akta mig för isf.
    Ok, haha. Det var en annan kvinna som skrev att hon kände igen sin man i beskrivningen. Men det var ju som sagt bara en person. Jag kan ju inte skriva hur människan ifråga ser ut, jobbar med osv. för då kan man fatta vem jag menar. Men de grejerna jag nämnde tycker jag är rätt sjuka. Kan tänka mig att det är en varningssignal att en ny bekant börjar mala upp sin självbiografi (på ett uppenbart kryddat sätt) och inte ställer frågor om andra utan är helt självcentrerad och bara pratar om sig själv.
    Vet inte vad jag ska skriva annars, kan bara tänka mig att det inte vittnar om en empatisk person..
  • Trust me
    Anonym (Förbannad vän) skrev 2012-08-14 18:58:49 följande:
    Ok, haha. Det var en annan kvinna som skrev att hon kände igen sin man i beskrivningen. Men det var ju som sagt bara en person. Jag kan ju inte skriva hur människan ifråga ser ut, jobbar med osv. för då kan man fatta vem jag menar. Men de grejerna jag nämnde tycker jag är rätt sjuka. Kan tänka mig att det är en varningssignal att en ny bekant börjar mala upp sin självbiografi (på ett uppenbart kryddat sätt) och inte ställer frågor om andra utan är helt självcentrerad och bara pratar om sig själv.
    Vet inte vad jag ska skriva annars, kan bara tänka mig att det inte vittnar om en empatisk person..

Det finns en hel del sidor på nätet som handlar om våld i relationer och där brukar det finnas lite saker man ska se som varningstecken. Egentligen ganska vanliga saker om man är kär men de kommer med en extra skruv. Det är därför jag menar att det är svårt att göra såna listor. Det måste till ett slags helhetsbedömning för att det ska bli rätt.
  • Anonym (Förbannad vän)
    Trust me skrev 2012-08-14 20:37:06 följande:

Det finns en hel del sidor på nätet som handlar om våld i relationer och där brukar det finnas lite saker man ska se som varningstecken. Egentligen ganska vanliga saker om man är kär men de kommer med en extra skruv. Det är därför jag menar att det är svårt att göra såna listor. Det måste till ett slags helhetsbedömning för att det ska bli rätt.
    hm.. har inte tänkt så mycket på detta. Är tillsammans med en lugn, stabil och genomgod person själv. Men helt ärligt, det KAN inte vara en bra potentiell partner om den uppenbart är totalt självfixerad, har ett onormalt stort ego och absolut ingen hänsyn för andra. Jag förstod direkt att det var fel, när "Sofia" och exet var ute med mig, min kille och lite andra vänner och vi inte kände exet; hon frågade ingen nånting, vad vi jobbar med osv. Hon avbröt, pratade högt, var "provocerande" i sitt sätt, pratade jättemycket om sig själv.
    En annan grej jag reagerade på i början var när vi satt på tåget allihop och skulle på en konsert.
    Plötsligt sitter exet med två fjortisar som hon inte känner och pratar om sin "grej" (kan inte skriva vad jag menar, det har med arbetet att göra) och berättar en massa rövarhistorier från sitt liv. Tjejerna får inte en syl i vädret och ser väldigt ställda ut. Jag tyckte det var respektlöst mot Sofia, man går väl inte bara ifrån sin partner och sätter sig hos andra man inte känner och börjar berätta om sig själv för dom hur som helst?
    Det såg jag som en varningssignal..
Svar på tråden VARNING för denna typ