Får man dricka alkohol på kollektivtrafikbuss?
En medressenär hälsar ur en burk.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 12:38
Halsar, inte hälsar
En medressenär hälsar ur en burk.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 12:38
Halsar, inte hälsar
Nej. Oftast är det förbud för all dryck.
Får tror jag inte men om alla bryr sig är en annan sak...
Hur mycket alkohol halsas det inte en helg bland ungdomar som ska in på fester tror du?
Sannolikt inte. Så, vad ska du göra åt detta oerhörda lagbrott?
Sålänge det inte är nå stök har jag aldrig varit med om att någon har brytt sig iaf.
Inte i sthlm iallafall. Det ger böter om man ertappas och polisen är grinig.
Nej, det brukar inte vara OK. Om du upplever det som störande, tag kontakt med förare/konduktör el dyl och påtala det hela.
Alkohol är väl förbjudet att dricka på allmänplats.
Som jag upplevt det under mina pendlar år så ingriper personalen bara i yttersta nödfall. Om den som dricker börjar bli våldsam eller spruta alkohol på sina medpassagerare. Någon enstaka tågvärd (jag utgår från att samma regler gäller på lokaltåg som på bussar) har varit mer amper och sagt till om han påträffat någon som sitter och dricker öppet, men det har ofta slutat med kalabalik så jag förstår om de blir selektivt blinda. Jag tror inte polisen rycker ut endast för att någon halsar alkohol utan att i övrigt angripa övriga resenärer.
Är det i Sthlm så är det helt förbjudet inom SL:s område och det inbegriper även alla färdmedel som drivs av entrepenörer som Stockholmståg, Nobina, Connex, Veolia osv. Det är SL:s regel och de har själva ordningsvakter osv som har rätt att ta ifrån en person alkhoholen eller avvisa personen om denne vägrar.
Sköter man det snyggt så brukar nog inte så många anställda bry sig så jättemycket, bara man inte stökar ner, beter sig allmänt illa eller sitter och toksuper inför barn osv... Tror att kanske just busschaufförer inte har ngn större lust att lägga sig i, de är så himla utsatta i sitt jobb och får ta emot mkt skit. Så de väljer nog sina fighter...