• Anonym

Får man dricka alkohol på kollektivtrafikbuss?

En medressenär hälsar ur en burk.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 12:38
    Halsar, inte hälsar

• Svar på tråden Får man dricka alkohol på kollektivtrafikbuss?
  • Frontline

Får tror jag inte men om alla bryr sig är en annan sak...
    Hur mycket alkohol halsas det inte en helg bland ungdomar som ska in på fester tror du?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Petrol

Sålänge det inte är nå stök har jag aldrig varit med om att någon har brytt sig iaf.

• Ripper500

Inte i sthlm iallafall. Det ger böter om man ertappas och polisen är grinig.

• Anonym (EM)

Nej, det brukar inte vara OK. Om du upplever det som störande, tag kontakt med förare/konduktör el dyl och påtala det hela.

• Anonym (j)

Alkohol är väl förbjudet att dricka på allmänplats.

• Frontline
    Anonym (j) skrev 2012-08-14 13:19:28 följande:
    Jo det kanske det är, men återigen vem bryr sig om det.
    Folk är ju ute varenda dag och helg och festar öppet så det känns att det inte är så hårt mot det...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (EM)
    Anonym (j) skrev 2012-08-14 13:19:28 följande:

Är du säker på det? Trodde det var mest lokala föreskrifter som gällde, som kan skilja från kommun till kommun: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Alkohol/
  • Tramsa

Som jag upplevt det under mina pendlar år så ingriper personalen bara i yttersta nödfall. Om den som dricker börjar bli våldsam eller spruta alkohol på sina medpassagerare. Någon enstaka tågvärd (jag utgår från att samma regler gäller på lokaltåg som på bussar) har varit mer amper och sagt till om han påträffat någon som sitter och dricker öppet, men det har ofta slutat med kalabalik så jag förstår om de blir selektivt blinda. Jag tror inte polisen rycker ut endast för att någon halsar alkohol utan att i övrigt angripa övriga resenärer. 

• Hallonet

Är det i Sthlm så är det helt förbjudet inom SL:s område och det inbegriper även alla färdmedel som drivs av entrepenörer som Stockholmståg, Nobina, Connex, Veolia osv. Det är SL:s regel och de har själva ordningsvakter osv som har rätt att ta ifrån en person alkhoholen eller avvisa personen om denne vägrar. 

Sköter man det snyggt så brukar nog inte så många anställda bry sig så jättemycket, bara man inte stökar ner, beter sig allmänt illa eller sitter och toksuper inför barn osv... Tror att kanske just busschaufförer inte har ngn större lust att lägga sig i, de är så himla utsatta i sitt jobb och får ta emot mkt skit. Så de väljer nog sina fighter... 

• Anonym
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-08-14 12:45:16 följande:
    Sannolikt inte. Så, vad ska du göra åt detta oerhörda lagbrott?
    Ingenting! Jag blev bara så ställd när jag såg att det verkligen var en öl och inte en cola som öppnades, såg tydligt 7,5%.
    Började fundera på om det var jag som var så sipp och tyckte att så får man väl inte göra, eller...? Sen så tänkte jag att det bara var en sk oskriven regel, att dricka på bussar i dagsljus gör man då inte!
    Samma sak med får man verkligen inte gå mot röd gubbe, om det inte kommer några bilar?Obestämd

Har själv varit ung och åkt buss till parken på somrarna och då var ju alla fulla, såg man någon som var nykter såg man ju kollektivt till att fylla h*n
    Men det var inte tidagar strax efter lunch
  • Anonym
    Fru Pu skrev 2012-08-14 13:59:37 följande:
    Sköter man det snyggt så brukar nog inte så många anställda bry sig så jättemycket, bara man inte stökar ner, beter sig allmänt illa eller sitter och toksuper inför barn osv... Tror att kanske just busschaufförer inte har ngn större lust att lägga sig i, de är så himla utsatta i sitt jobb och får ta emot mkt skit. Så de väljer nog sina fighter... 
    Öldrickaren visste nog var h*n skulle sätta sig för att inte synas för chauffören Det var nog inte första gången den personen gjorde detta, platsen var väl vald med omsorg. Näst längst fram på vänstersida i en buss med vägg bakom föraren. 

När jag gick av var den första burken slut och syntes på rörelserna och ljuden som kom från personen att ölet hade börjat gjort verkan  
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym skrev 2012-08-14 14:08:49 följande:
    Ingenting! Jag blev bara så ställd när jag såg att det verkligen var en öl och inte en cola som öppnades, såg tydligt 7,5%.
    Började fundera på om det var jag som var så sipp och tyckte att så får man väl inte göra, eller...? Sen så tänkte jag att det bara var en sk oskriven regel, att dricka på bussar i dagsljus gör man då inte!
    Samma sak med får man verkligen inte gå mot röd gubbe, om det inte kommer några bilar?Obestämd

Har själv varit ung och åkt buss till parken på somrarna och då var ju alla fulla, såg man någon som var nykter såg man ju kollektivt till att fylla h*n
    Men det var inte tidagar strax efter lunch
    Äh, orka bry sig. Jag satt bredvid två rätt dragna tonårstjejer när jag var på väg till jobbet ca halv åtta på morgonen.  De slurkade vodka (?) ur en flaska och pratade för högt. Jag tänkte "hoppas festen varit kul!" 
  • Anonym
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-08-14 14:14:29 följande:
    Äh, orka bry sig. Jag satt bredvid två rätt dragna tonårstjejer när jag var på väg till jobbet ca halv åtta på morgonen.  De slurkade vodka (?) ur en flaska och pratade för högt. Jag tänkte "hoppas festen varit kul!" 
    Ååååh fyyy att dricka vodka (?) vid den tiden! 

Jag tänkte nog att den här tog sig en öl för att lugna nerverna, en del gillar inte att åka buss. Men sen såg jag att det var en riktigt full lila påse så det skulle nog bli en lång busstur om allt det skulle drickas upp. Och utan toa också  
  • Anonym (j)
    Frontline skrev 2012-08-14 13:48:24 följande:
    Jo det kanske det är, men återigen vem bryr sig om det.
    Folk är ju ute varenda dag och helg och festar öppet så det känns att det inte är så hårt mot det...

Jag skulle inte heller bry mig om det inte var en aspackad människa som störde mycket.
    Anonym (EM) skrev 2012-08-14 13:51:36 följande:

Är du säker på det? Trodde det var mest lokala föreskrifter som gällde, som kan skilja från kommun till kommun: www.polisen.se/Lagar-och-regler/Alkohol/

Hmm.. har faktiskt inte läst om det bara hört av polis. Varit i många kommuner runt här jag bor och dricker man "på gatan" så kommer (inte alltid) polisen fram och säger till en att hälla ut.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym skrev 2012-08-14 14:18:12 följande:
    Ååååh fyyy att dricka vodka (?) vid den tiden! 

Jag tänkte nog att den här tog sig en öl för att lugna nerverna, en del gillar inte att åka buss. Men sen såg jag att det var en riktigt full lila påse så det skulle nog bli en lång busstur om allt det skulle drickas upp. Och utan toa också  
    Det är väl en fas, festa som tokar natten lång. Man tröttnar på det när man blir lite äldre än 17. 
Svar på tråden Får man dricka alkohol på kollektivtrafikbuss?