• Pralina 81

8,5 månaders bebis svårt att komma till ro, hjälp!

Behöver lite hjälp eller pepp. Min tjej på 8,5 månader krånglar något enormt med sömnen på dagen. Hon har svårt att somna och fortsätta sova när hon väl somnat. Förut har hon somnat bra i vagnen eller sele/sjal ganska snabbt. Nu senaste 2 veckorna är det en kamp varje gång hon är trött. Hon kämpar emot och blir jättearg fast hon är trött. Biter i brösten, skakar på huvudet eller fäktas med armarna när hon är i selen. Försöker vi lägga i vår säng så rullar hon bara runt. Nattningen på kvällen tar ca 1 timme, även det är längre tid än förr men ändå helt ok. Dagtid så känns det som att allt går ut på att få henne att sova. Idag vaknade hon 7 och hon har sitt första sovpass nu och kl är 13. Har gjort ett flertal försök men hon har bara gråtit och kämpat emot. Hon ammas mestadels, bär henne mkt i sele eller sjal, samsover så jag vet inte vad jag kan göra mer. Det är fruktansvärt jobbigt att inte kunna få sin bebis att komma till ro.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 13:13
    Kanske skulle tillägga att hon inte använder napp och att hon är världens gladaste tjej efter att hon sovit.

• Svar på tråden 8,5 månaders bebis svårt att komma till ro, hjälp!
  • Pralina 81

Jo, det är det nog. Var beredd på att sömnen på natten skulle bli jobbigare, så har det varit förr när hon varit i en fas. Hon blir så otroligt gnällig och vill inget när hon är trött. Det är så jobbigt när man inte kan göra något för att få henne att komma till ro.

• Marren38

Sätt henne i bärsjalen o guppa på en pilatesboll. Säker sövning! Pilatesbollar finns i sportaffärer och är en toppeninvestering för bebisar som inte kan komma till ro.

• Pralina 81

Tack för tipset! Blir kanske en tripp till nån sportaffär sen kanske.. Igårkväll grät hon inte i selen vid nattningen men jag fick gunga i 2 timmar. Passade på att kolla film:) Upptäkte att det är tänder på väg så det kan nog också vara en bidragande orsak.

• Anubisa

Det är PRECIS likadant för oss så jag tippar på separationsfasen. Vår kille är 8,5 månader och tar inte napp. Kan inte komma till ro och sova på dagtid om jag inte ligger bredvid och ammar honom till sömns, och även då kan han ha svårt numera. Somnar inte i vagn eller bärsele längre heller. Det är numera svårt att gå ut någonstans eftersom jag då vet att han i princip blir av med sin dagsömn, vilket inte är någon höjdare för humöret förstås. Men givetvis är han världens gladaste när man väl får honom att sova...

Vid läggningen på kvällen tar det numera nästan en timme. Börjar med att amma, men sen vill han inte amma, sen vill han amma, vill inte, vill..och så håller det på. Lägger man ned honom så gråter han och börjar rulla runt..

Som du ser har jag inga vidare tips att ge. Jag har till och med försökt få honom ta napp ett flertal gånger för jag tror det skulle gagna honom att kunna komma till ro med hjälp av den, men det är omöjligt, han blir bara förbannad...

Som sagt, inga tips har jag att ge, men ibland är det skönt att läsa att andra har det likadant!

Svar på tråden 8,5 månaders bebis svårt att komma till ro, hjälp!