• Anna b1979

Viktnedgång, kortväxt, äter ordentligt, ämnesomsättningssjukdom? Någon som känner igen sig?

Nu den 27e aug är det dags igen läkare och dietistbesök för min goa dotter. Men det är en fasa nu börjar mardrömmarna och det känns som vi går på nålar. Då är det dags att diskutera artificiella tillväxthormoner. Kan ju dra historien snabbt.

Ellinore är fyllad 3år 80cm lång och väger 10kg. När hon föddes 15 dagar för tidig så vägde hon 2010g och var 41cm lång. Hon äter ordentligt har alltid gjort men hon går knappt upp i vikt eller växer på längden.

Kan säga att vi kräker snart på människor som säger va duktig er ettåring är........blir lika sur varje gång. Ellinore kan alltid som en "normal" treåring kan. Visst talet ligger lite bak men det är på gång :)

Hon är inskriven på något som heter barnlila är en dagvårdsavdelning där har hon varit inlagd för matobservation en massa gånger och alla är lika chockade hur mycket hon äter. Dom har tagit mängdor av prover för att kolla och för att utesluta. Proverna har visat att Ellinore är en frisk liten tjej enda "negativa" det visat är att hennes tillväxthormoner är väldigt låga.

Dom plockade bort laktos, gluten, citrus, rött för att se om det hjälpte, hon fick althera som välling allt helvete började nu. Ellinores vikt hoppade upp och ner var vägning varannan dag, det var en besvikelse varje gång vågen visade på nedgång.

Idag får hon äta allt och det gör hon verkligen, hade hon fått bestämma middag så hade det varit fisk varje dag :) men ända så går hon inte upp i vikt. Kan tillägga att hon får maxijul 500 som tillskott på maten använt det nu i snart 2år men inte ens det hjälper.

Är där någon som känner igen sig i detta eller delar av det?

• Svar på tråden Viktnedgång, kortväxt, äter ordentligt, ämnesomsättningssjukdom? Någon som känner igen sig?
  • Busbellan

Känner väl inte igen mig direkt men min första tanke är om de kollat henne för turners syndrom?
    Min dotter har alltid varit liten och växt dåligt även om hon inte varit så liten som din tjej och henne kollade de för turners 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Anna b1979 skrev 2012-08-14 14:22:08 följande:
    ja det är hon testad för. dom har testat mot dom flesta sjukdomar

Ok hoppas du får några bra svar här av någon i samma sits och att ni får några svar nån gång!
    Mamma till Nora, August och Ella
  • johlinn

Min kille är fyra år. Han föddes på bf och vägde 2440 gram och var 45 lång. Fortsatte att växa extremt dåligt. I början sondades han pga ett hjärtfel, men även sedan det rättat till sig var han väldigt kort. Han har utretts för det mesta i sjukdomsväg, men kort fortsatte han att  vara trots att man inte hittade något fel. Han åt enorma mängder mat, men växte helt enkelt inte! när han var ca 1,5 började vi med tillväxthormoner och det är bland det bästa vi gjort! Han har mått SÅ bra av dem! Det är klart att det är meckigt och besvärligt med sprutor och jag var också väldigt emot det i början. Men nu växer han ju Nu vet jag inte längre hur lång han är eftersom det var så länge sen han mättes, men han började iaf följa lägsta kurvan och låg på den förra mätningen.

• Anna b1979

ja e inte helt emot det men vill gärna pröva allt innan hon börjar på det. har fått tipset att ge henne protein så de tänkte ja test efter ha pratat med artisten. vad heter hormonet din son får? ja har en tidens till att vilja läsa på om allt innan mina barn får det.....min mamma kallar de för en arbetsskada ja vill gärna veta vad görmån är att kanske förvänta sig

• johlinn
    Anna b1979 skrev 2012-08-14 14:54:14 följande:
    ja e inte helt emot det men vill gärna pröva allt innan hon börjar på det. har fått tipset att ge henne protein så de tänkte ja test efter ha pratat med artisten. vad heter hormonet din son får? ja har en tidens till att vilja läsa på om allt innan mina barn får det.....min mamma kallar de för en arbetsskada ja vill gärna veta vad görmån är att kanske förvänta sig

norditropin får han. Såklart att det är viktigt och bra att prova annat innan och även läsa på! Ville bara dela med mig och säga att för oss går det bra
Svar på tråden Viktnedgång, kortväxt, äter ordentligt, ämnesomsättningssjukdom? Någon som känner igen sig?