Inlägg från: Annelie 76 |Visa alla inlägg
  • Annelie 76

Rädd inför förlossning m.m.

Förlossningsbrev kan du skriva redan nu om du vill. Eller bara skriv stolpar med vad du tycker är viktigt. Jag hann aldrig skriva själva brevet men hade med mig lappen med stolpar och det gick bra det också.

När det gäller sprickandet så skriv i brevet (eller stolparna) att du vill ha perinealskydd. Det betyder att BM trycker på huden runt öppningen när barnets huvud är på väg ut, det minskar risken för sprickor.

Att vattnet går när sambon är på jobbet är ingen fara. Även om vattnet går kan det vara många timmar kvar så din sambo hinner nog hem. Bara för att minska din oro kan jag berätta vad som hände när jag föddes. Min mamma var hemma själv då pappa låg i lumpen. På morgonen när vattnet gick ringde hon honom och han kom hem efter att ha 1) bett om ledigt, 2) åkt hela vägen (ca 1 timmes resa). När han kom hem åkte de och köpte en tvättmaskin, sen åt de lunch SEN åkte de till förlossningen. Jag är dessutom född många timmar efter det (vid 11 på kvällen)...

För mig själv så fick jag värkar på natten, åkte in för kontroll på morgonen och då på kontrollen gick vattnet. Sen är mitt pyre född strax innan midnatt. Så det var ingen stress där heller.

Ett tips bara, går vattnet när du är hemma så ta en tjock handduk att sitta på i bilen, det läcker hela tiden tills bebisen är ute. Ha oömma kläder som är lätta att tvätta men som håller utan att tvättas i ett par dagar... Du kommer inte tvätta dem förrän du är hemma igen.

BB-väskan är inte fel att packa redan nu, eller iaf skriv ner vad som ska packas så inget glöms. Kolla om nåt behöver köpas och lägg det färdigt i väskan.               

Svar på tråden Rädd inför förlossning m.m.