Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Rädd inför förlossning m.m.

Tror de flesta av oss känner av rädslan när det närmar sig. Jag väntar mitt andra barn om ca 4veckor, och oron inför förlossningen börjar göra sig påmind nu. Mitt råd är att ta det med ro, oroar du dig för bb väska så packa den redan nu. Jag har själv börjat fundera på att packa ihop lite som fulladdad kamera, bebiskläder mm. bara för att kunna släppa den tanken. Förlossningsbrev skreva jag under min förra förlossning, enligt mig helt menlöst (då jag inte hade spec krav). Jag gav dom aldrig det och besluten tog jag då det var aktuellt, svårt att säga innan vilken bedövning man vill ha. Man får ju se väl där vad man känner och vad man kan ta beroende på skedet.

Om man spricker så känner man inte av det ändå, det kommer efteråt när det ska läka.Fick själv inre bristningar och blev sydd med ett femtal stygn, det kände jag inte. Det ömmar och gör ont de första dagarna (särskilt när man ska kissa) men sedan brukar det släppa allt eftersom. I vilket fall så är det nog bara onödigt att oroa dig för sådan, det blir som det blir. Man kan bara hoppas på det bästa. Och vanligast för en förstföderska är att det tar tid från att dte börjar tills bebisen är ute, så din man kommer säkerligen hinna hem och åka med dig in :)
    Ingen i min omgivning har faktiskt fått vattenavgång som start, de flesta börjar med ryggvärk som blir värre och får hinnorna spräckta på förlossningen. Lika så också många som får igångsättning för inget händer. Så film förlossningen där vattnet går mitt på stan och barnet är halvvägs ute redan i bilen in till förlossningen brukar inte stämma för de flesta :)

Svar på tråden Rädd inför förlossning m.m.